۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
مرمت ۱۶ خانه تاریخی در ساوه

شهردار ساوه گفت: اداره میراث فرهنگی ۱۶ خانه ارزشمند تاریخی این شهرستان را برای صیانت و نگهداری به عنوان هویت شهر ساوه به شهرداری معرفی کرده است که کار احیا و مرمت این بناهای تاریخی در دستور کار شهرداری است و به شهروندان توصیه می‌شود که با مالکین این بناها وارد معامله نشوند.

به گزارش ایمنا، سیدمهدی حسینی در جلسه شورای اسلامی شهر ساوه که با محوریت حفظ و نگهداری خانه تاریخی نادری ساوه که بخشی از آن طی روزهای اخیر بر اثر بارش باران تخریب شده است، برگزار شد، اظهار کرد: بیشترین حمایت از آثار تاریخی در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر ساوه صورت گرفته و رویکرد مجموعه مدیریت شهری حفاظت و صیانت از بناهای تاریخی به عنوان هویت شهر کهن و متمدن ساوه بوده است.

وی به اجرای طرح از مسجد تا مسجد در شورای پنجم اشاره کرد و افزود: این طرح که در مدت ۹ سال بلاتکلیف بود خوشبختانه در سال گذشته با همکاری میراث فرهنگی در کمیسیون ماده پنج تعیین تکلیف شد و به تایید رسید و بلافاصله اعتبار لازم برای آغاز عملیات اجرایی آن در نظر گرفته شد.

شهردار ساوه مرمت گذرعباسیه و بازارچه آهنگران را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای طرح از مسجد تا مسجد بیان کرد و افزود: تملک خانه تاریخی مقدس زاده توسط شهرداری و عقد قرارداد با مشاور برای تعریف کاربری و نیز جذب سرمایه‌گذار برای حفظ و مرمت این اثر تاریخی از جمله اقدامات صورت گرفته در سال قبل بوده است.

حسینی با تاکید بر اینکه شهرداری اهتمام ویژه‌ای برای حفظ آثار تاریخی دارد اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی ۱۶ مورد از بناهای ارزشمند تاریخی ساوه را برای صیانت و نگهداری به عنوان هویت شهر ساوه به شهرداری معرفی کرده است که کار احیا و مرمت این بناهای تاریخی در دستور کار شهرداری است و به شهروندان توصیه می‌شود که با مالکین این بناها وارد معامله نشوند.

وی عنوان کرد: ۱۶ بنای دارای ارزش تاریخی ساوه شامل خانه نادری روبروی مسجد مقدس زاده، خانه جوکار در خیابان طالقانی، منزل رفیعی‌ها مجاور آب انبار حاج میرزا حسین عاملی، منزل کتابدار در محله خلیل جهان بیک، مجموعه تاریخی مجاور قلعه عبدل آباد و مربوط به امیر حسینی‌ها در انتهای خیابان بسیج یک، منزل تاریخی غفاری واقع در خیابان پیروزی مجاور کوچه مجتهدی، مجموعه تاریخی شیخ الاسلامی‌ها واقع در میدان امام خمینی (ره) خیابان شریعتی، منزل افتتاحی واقع در جنوب غربی میدان امام مجاور پارکینگ مخابرات، منزل وکیلی روبروی مسجد مقدس زاده، منزل خاندان محیط واقع در کوچه رضوانی در مجاورت منزل مقدس‌زاده، خانه میر اسلامی در ابتدای کوچه رضوانی، منزل شاهی واقع در خیابان پیروزی محله خلیل‌جهان‌بیک، منزل ثمری خلج واقع در خیابان فردوسی مجاور بانک کشاورزی، منزل حیدرزاده واقع در میدان شهدا جنب بانک رفاه، منزل خاندان قاضی اسدی واقع در محله قاسم آباد و خانه محلوجی واقع در خیابان ولیعصر کوچه جوزقی است.

شهردار ساوه گفت: در هیچ جای قانون وظیفه‌ای برای شهرداری‌ها برای خرید و احیای خانه های تاریخی تعیین نشده است، فقط در قوانین و شیوه نامه ستاد بازآفرینی استان عنوان شده است که مالکین بناهای تاریخی برای مرمت و احیای آنها تشویق شوند.

حسینی افزود: لازمه حفاظت و صیانت از بناهای ارزشمند تاریخی ثبت در فهرست آثار ملی است و چنانچه از شاخص‌های ثبت ملی برخوردار نباشند باید با اعطای تسهیلات و اعمال سیاست‌های تشویقی مالکین را به حفظ اثر تاریخی تحت تصرف خود تشویق و ترغیب کرد.

وی تصریح کرد: حفظ بنای تاریخی بدون اعمال سیاست‌های تشویقی برای مالکین توجیه اقتصادی ندارد و می‌توان با اعطای تسهیلات گردشگری از سوی میراث فرهنگی زمینه مرمت و احیای آن را فراهم کرد و شهرداری نیز می‌تواند با مجوز شورای اسلامی شهر به همه مالکین بناهای تاریخی اعلام کند که در صورت تعریف کاربری برای احیای اثر تاریخی از معافیت عوارض شهرداری، تخفیفات لازم و سایر حمایت‌های قانونی برخوردار شوند.

شهردار ساوه تاکید کرد: به لحاظ محدودیت در منابع مالی شهرداری امکان خرید بناهای تاریخی ارزشمند از مالکین وجود ندارد و مدیریت شهری آماده انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه بین مالک، میراث فرهنگی و شهرداری برای اعمال سیاست‌های حمایتی در راستای مرمت و احیای ابنیه تاریخی ساوه است.

منبع: ایسنا

کد خبر 419748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.