تهران در سال جاری میزبان تندیس مشاهیر می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: در این دوره بیش از هر زمان دیگری به ارتباط‌ با عناصر فرهنگی خود نیازمندیم و برآورده‌سازی بخشی از این نیاز در زندگی اجتماعی برعهده اِلمان‌ها و نقش‌نگاره‌های شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدجواد حق‌شناس در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "این روزها که به سبب همه‌گیری ویروس کرونا سبک زندگی و شیوه نگرش‌مان به دنیا تغییر یافته، بیش از هر زمان دیگری به ارزش و اهمیت حضور مادی و معنوی انسان در جامعه پی برده‌ایم.

پیوندی که تا پیش از پاندمی، بسیار ساده به نظر می‌آمد، اهمیت ذاتی خود را بازیافته و بشر مدرن به ماهیت تاثیرگذار اجتماع و ارزش‌های پیوند دهنده‌ آن پی برده است.

یکم اردیبهشت در فرهنگ و تاریخ ما پیوندی زیبا با یکی از برجسته‌ترین شاعران ایرانی دارد؛ شیخ‌الرئیس سعدی درحالی که از قله‌های برجسته ادبیات فارسی به شمار می‌آید، در زمره نخستین شاعران اجتماعی ما نیز قلمداد می‌شود.

نادیده گرفتن تاثیر این حضور بر ادب و فرهنگ ایران زمین و حتی جهان امری ناممکن است. به ویژه این روزها که شاهد آن هستیم نام شیخ اجل با مرور آموزه‌های اخلاقی، انسانیش بیش از دیگر زمانها مورد توجه قرار می گیرد:

بنی آدم اعضاء یک پیکرند/ که در آفرینش زیک گًوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی

در این دوره حیرانی ما بیش از هر زمان دیگری به ارتباط‌ با عناصر فرهنگی خود نیازمندیم. نمود این نیاز در زندگی اجتماعی برعهده اِلمان‌ها و نقش‌نگاره‌های شهری است.

تهران به عنوان پایتخت سیاسی و در عین حال فرهنگی ایران، بیش از هر شهر دیگری باید در این عرصه پیشتاز باشد. متاسفانه درسال‌هایی که گذشت در کمال تاسف مدیریت شهری در چند دهه گذشته نتوانست به شهر آثار ماندگاری همچون مجسمه فردوسی، خیام و یا امیرکبیر اضافه نماید.

فارغ از اینکه روند سرقت هدف‌دار مجسمه‌های شهری بر فقر موجود افزود و فضای ناامنی را برای هنرمندان فراهم ساخت. در دوره کنونی مدیریت شهری، توان خود را معطوف تقویت فرهنگی شهر از طریق نمادها و المان‌ها نموده‌ایم. پرداختن به پهنه‌های فرهنگی، درج نام مشاهیر ایران بر معابر شهری و ساخت تندیس‌ بزرگان، از گام‌هایی است که دراین مسیر برداشته‌ایم. بر این باورم تهران به تکرار آثار برجسته‌ای نظیر آنچه ابوالحسن صدیقی در گذشته به شهر هدیه داده، نیازمند است و با هیچ بهانه‌ای نمی‌توانیم در یادآورد شخصیت‌های برجسته کوتاهی کرده و به فقر آثار ارزشمند تجسمی و میدانگاه‌های شهری اذعان نداشته باشیم.

به بهانه یادروز شیخ اجل از تلاش سازمان زیباسازی تشکر می‌کنم. امیدوارم فراخوانی که به منظور ارتقای فرهنگی و هویت شهر تهران منتشر شده مورد استقبال هنرمندان برجسته قرار بگیرد. به این امید که تهران در سال جاری میزبان تندیس‌های ارزشمندی از مولوی، سعدی، حافظ، خیام، میرداماد، قائم‌مقام فراهانی، رئیسعلی دلواری و شهریار باشد."

کد خبر 419658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.