۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
"طلا" در تعادل جهانی قیمت

طلا همواره به عنوان یکی از دارایی های امن برای شرایط بحران محسوب می شود و می توان آن را دماسنجی برای اندازه گیری تب و تاب اقتصادی در جهان پنداشت. در هفته گذشته( ۲۵ تا ۲۹ فروردین مصادف با ۱۳ تا ۱۷ آوریل) این فلز گرانبها اگرچه نوساناتی را تجربه کرد اما در نهایت در محدوده صفر به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طلا همواره یکی از ذخایر امن سرمایه گذاران در هنگام بحران بوده و هست. به همین دلیل بروز کوچک‌ترین تنش در جهان که بویی از بحران را به مشام سرمایه‌گذاران برساند باعث افزایش در نرخ این فلز زرد می‌شود. در هفته‌های اخیر قیمت اونس جهانی طلا تحت تأثیر شیوع گسترده بیماری کرونا، نگرانی جوامع از رکود اقتصادی بی سابقه تحت تأثیر این بیماری و همچنین اقدامات مقامات و سران کشورهای مختلف از جمله چین و آمریکا به عنوان دو ابرقدرت اقتصادی جهان، فراز و نشیب‌های گسترده‌ای را تجربه کرده است.

اونس طلا در این مدت قیمت‌های کمی بالاتر از ۱۷۰۰ دلار و حتی کمی پایین‌تر از ۱۵۰۰ دلار را تجربه کرد که در چند سال اخیر و پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ بی سابقه بود اما از آن‌جا که همواره بازارهای مالی تحت تأثیر سیاست‌های کلان اقتصادی قرار می‌گیرند، تغییر سیاست‌ها در این زمان بر تمامی بازارها نیز اثرگذار بوده است.

در هفته گذشته که بازه زمانی ۲۵ تا ۲۹ فروردین مصادف با ۱۳ تا ۱۷ آوریل را در بر می‌گیرد، فلز زرد در این هفته در بازه ۱۶۸۴ تا ۱۷۳۸ دلار نوسان کرد اما به رغم نوسان ۵۴ دلاری در هر انس، در نهایت با یک دلار کاهش نسبت به ابتدای هفته، با ارزش معادل با ۱۶۸۳ دلار بر انس به کار خود پایان داد.

در اولین روز هفته گذشته، قیمت هر انس طلا در بازار جهانی، ۰.۴ درصد کاهش به ۱۶۸۱ دلار رسید. استفن اینز، تحلیلگر بازار طلا، درباره علت این کاهش گفت: « علت این است که ما شاهد برداشت سودهای پس از تعطیلات آخر هفته در بازار طلا هستیم.»

همچنین نگرانی‌های موجود درباره کاهش بیشتر رشد اقتصاد جهانی به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا و اقدامات محرک اقتصادی فدرال رزرو آمریکا مانع از افت بیشتر قیمت طلا شد.

دومین روز هفته که برابر با ۲۶ فرودین و ۱۴ آوریل است، قیمت فلز زرد در محدوده متعادل نسبت به روز گذشته دنبال شد و تنها با ۰.۱ درصد رشد به کار خود پایان داد. قیمت هر اونس طلا در این روز به ۱۷۱۵ دلار و ۲۵ سنت رسید. البته قابل ذکر است که در ابتدای معاملات این روز، قیمت فلز زرد به بالاترین رقم از دسامبر ۲۰۱۲ یعنی ۱۷۲۲ دلار و ۲۰ سنت و در بازار آمریکا نیز به ۱۷۷۰ دلار رسید.

یکی از علت‌های این رشد، ناتوانی کنگره ایالات متحده در تصویب بسته حمایتی جدید بود. تحقیقات جدید یک مؤسسه آمریکایی نشان می‌دهد افت شدید اقتصادی و هزینه‌های سرسام‌آور برای طرح‌های نجات اقتصادی کسری بودجه سال ۲۰۲۰ دولت آمریکا را تقریباً چهار برابر کرده و به رقم بی‌سابقه ۳.۸ تریلیون دلار خواهد رساند. همچنین انتظار می‌رود تولید اقتصادی آمریکا ۱۸.۷ درصد کاهش یابد. همین نگرانی باعث شد صندوق بین المللی پول نیز واکنش داده و اعلام کند که وام‌هایی فوری به ۲۵ کشور عضو این صندوق اعطا می‌کند.

قیمت فلز زرد در ۱۵ آوریل نیز روند متعادل قبلی خود را به ثبت رساند. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۵ درصد کاهش به ۱۷۲۲ دلار و ۶۵ سنت رسید. نگرانی از شرایط اقتصادی پیش آمده همچنین باعث شد دونالد ترامپ با همکاری فرمانداران  ایالت‌ها، قرنطینه موجود را بشکند و فعالیت‌های اقتصادی را از سر بگیرد. همین مسئله سبب شد تا مشاور بیماری های واگیردار او، هدف گذاری ترامپ برای از سرگیری فعالیت های اقتصادی در اول ماه می را "بیش از حد خوش بینانه" قلمداد کند.

در دو روز پایانی اما شرایط تقریبا متفاوت با روزهای پیشین هفته بود. در شرایطی که نگرانی از رکود عمیق اقتصادی به دلیل شیوع کرونا در شدت گرفت و با انتشار آمارهای ضعیف از اقتصاد آمریکا شدیدتر هم شد، قیمت طلا روز پنجشنبه شاهد افزایش بود اما تقویت ارزش دلار در برابر دیگر ارزها سبب شد رشد قیمتی فلز زرد محدود باشد.

هجوم سرمایه گذاران به سمت بازارهایی همچون بازار دلار موجب شد تا ارزش ارز ملی امریکا در برابر سبدی از ارزهای رقیب افزایش یابد. آمارهای خرده فروشی و تولیدات کارخانه‌ای آمریکا نشان دهنده افت شدید فعالیت‌های اقتصادی در این کشور است و همین مسئله ترس و نگرانی بیشتر بسیاری از سرمایه‌گذاران را در پی داشته است.

در آخرین روز معاملاتی هفته پیشین نیز طلا در بازار امریکا حوالی ۱۷۱۰ دلار معامله شد در حالی که در بازارهای جهانی قیمت‌های ۱۶۹۰ دلار و حتی اندکی پایین تر را نیز به خود دید. به طور کلی شیوع گسترده کرونا که صدمات قابل توجهی را به اقتصاد جهانی وارد کرده است مهمترین عامل تغییرات طلا بوده و هست اما در این میان سیاست‌های کلان اقتصادی کشورها به ویژه چند کشور برتر اقتصادی جهان نظیر ایالات متحده، چین و آلمان می‌تواند با تغییر در ارزش پول هر کدام از این کشورها بر ارزش دارایی‌هایی چون طلا اثر مثبت داشته باشد.

کد خبر 419549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.