اول اردیبهشت آموزش در شبکه شاد آغاز می‌شود

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: قرار است که از اول اردیبهشت ارائه آموزش‌های تحصیلی در قالب شبکه شاد پیگیری شود.

محمدرضا ناظم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص چالش‌های موجود آموزشی معلمان و دانش‌آموزان در فضای مجازی، اظهار کرد: امسال مدارس در شرایطی تعطیل شد که آموزش و پرورش قبل از این هیچ نوع زیرساخت و فضایی برای آموزش‌های مجازی نداشت.

وی با بیان اینکه خلاف آنچه فکر می‌کردیم مدارس و معلمان به صورت خودجوش به این شیوه آموزش پیوستند، افزود: اکثر معلمان ما از فضای مجازی برای آموزش استفاده کردند و شاید تنها برخی معلمان بازنشسته نتوانسته‌اند وارد این فضا شوند اما درصد بسیاری از معلمان ما که سواد معمول رسانه‌ای داشتند وارد آموزش‌های مجازی شدند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح کرد: این ورود به فضای مجازی به دلیل ناگهانی بودن و خودجوش بودن آن به روش‌های مختلفی انجام شد بدین نحو که همکاران ما از پیام رسان‌های داخلی و خارجی یا وبینار استفاده کردند و نهایتا در اواخر اسفندماه وزارت آموزش و پرورش به این فکر افتاد که یک بستر ملی به نام شاد برای این کار فراهم کند.

وی در خصوص شبکه مجازی شاد، اظهار کرد: شبکه شاد با عنوان "شبکه اجتماعی دانش‌آموزی" ایجاد شد هر چند مقاومت‌هایی در این زمینه داشتیم و آن هم به دلیل این بود که همکاران ما مسیری را در آموزش مجازی طی کرده بودند و برای آنها بازگشت از فضاهای قبلی و عملیاتی کردن این شبکه تا حدودی مشکل بود.

ناظم‌زاده با بیان اینکه این بستر یک بستر ملی و دائمی است، خاطرنشان کرد: این شبکه تنها برای ایام شیوع کرونا پیش‌بینی نشده و قطعا برای آینده و پساکرونا هم از این شبکه آموزش مجازی در آموزش‌های مکمل و فوق برنامه آموزش و پرورش یا بحران‌های مشابهی مانند تعطیلی آلودگی هوا، سیل، زلزله و بارندگی‌ها که منجر به تعطیلی مدارس می‌شود از این فرصت استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به چالش‌های موجود آموزش در فضای مجازی در دو ماهه اخیر، گفت: قبل از ایجاد بستر شبکه شاد آموزش‌ها به صورت تعاملی نبود و معلمان تنها با گذاشتن صدای ضبط شده یا فیلم و دادن تمرین با دانش‌آموزان در تماس بودند در حالی که روش ایده‌ال برای آموزش مجازی به گونه‌ای است که مانند یک مدرسه حقیقی حضور و غیاب صورت بگیرد و معلم و دانش‌آموز هر دو در تعامل مستقیم با هم باشند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: قرار بر این است که از اول اردیبهشت ارائه آموزش‌های تحصیلی در قالب شبکه شاد پیگیری شود و این کار از طریق این شبکه انجام شود.

وی در خصوص نظرات مدیران مدارس، گفت: مدیران مدارس تاکید داشتند که بعد از انتخاب یک مسیر، تغییر مسیر برای ورود به شبکه شاد تا حدودی سخت است اما همکاری‌های لازم برای تسهیل ورود به شبکه در حال انجام است.

ناظم‌زاده با اشاره به آمار مدارس استان اصفهان، تصریح کرد: از حدود ۹۰۰ هزار دانش‌آموزی که در کل استان داریم ۵۲ درصد آنها در دوره ابتدایی و مابقی در دوره متوسطه تحصیل می‌کنند و به نوعی آمار دوره ابتدایی بالاتر از متوسطه است.

وی در خصوص چشم‌انداز آموزش در فضای مجازی، اظهار کرد: اگرچه شیوع بیماری کرونا یک تهدید بود اما برای ما یک فرصت ایجاد کرد که در بکارگیری آموزش مجازی وارد شویم و گریزی هم از این امر نداریم که این زیرساخت ایجاد شده که در ابتدای مسیر آن هم هستیم را تکمیل کنیم و این آمادگی را برای آینده ایجاد کنیم تا از این پس یک قسمت از آموزش‌های ما به صورت مجازی باشد و روی این موضوع بیش از گذشته برنامه‌ریزی کنیم.

کد خبر 418956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.