احتمال زاد و ولد یوزپلنگ‌ها در زیستگاه طبیعی بیشتر است

مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه احتمال زاد و ولد یوزپلنگ های آسیایی در زیستگاه طبیعی بیشتر است، گفت: بازگرداندن دوباره این حیوانات به طبیعت نیازمند شفاف سازی در اطلاع رسانی و روشنگری افکار عمومی بود تا به این شکل حساسیت برانگیز نباشد.

محمد درویش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه پروژه انتقال یوزپلنگ‌ها از زیستگاه طبیعی به پردیسان تهران اشتباه بود، اظهار کرد: احتمال زاد و ولد این سه یوزپلنگ در شرایط نسبتاً طبیعی پناهگاه بزرگی که در خراسان داشتند خیلی بیشتر بود. همان سال هم مخالفت‌های جدی با طرح انتقال یوزها به تهران شد.

وی ادامه داد: این بار نیز برای بازگرداندن یوزپلنگ‌ها از تهران به زیستگاه‌های طبیعی انتقادهایی وجود دارد از جمله اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به درستی اطلاع رسانی نکرد و از یک تیم کارآمد و با استفاده از روش‌های به روز پروژه انتقال اجرا نشده است.

این فعال محیط زیست افزود: انتقال گونه در خطر انقراض با آزمون و خطا و استفاده از جعبه غیراستاندارد برای این گونه آن هم با یک وانت نیسان نشان دهنده این است که تیم انتقال یوزپلنگ‌ها از اصول ابتدایی این کار برخوردار نیست.

درویش خاطرنشان کرد: اگر این موارد رعایت می‌شد و برای افکار عمومی به طور شفاف توضیح می‌دادند که چرا به این نتیجه رسیدند یوزپلنگ‌ها را به زیستگاه طبیعی بازگردانند و موضوع به شکل پلیسی لو نمی‌رفت این همه واکنش‌ها را بر نمی‌انگیخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح انتقال یوزپلنگ‌ها از پارک پردیسان به زیستگاه اصلیشان سمنان با واکنش‌های فعالان برخی رسانه‌ای و زیست محیطی همراه بود؛ روز یکشنبه ۱۷ فروردین در جریان طرح انتقال دو یوزپلنگ، ایران "یوزپلنگ ماده" با موفقیت به توران منتقل شد اما انتقال کوشکی "یوزپلنگ نر" با توجه به شرایطی که داشت به تعویق افتاد؛ همچنین در حال حاضر انتقال دلبر" یوزپلنگ ماده" از تهران به توران در دستور کار نیست.

یوزپلنگ آسیایی، گونه در معرض خطر انقراض است که بنابر آمارها کمتر از ۵۰ قلاده آن در ایران وجود دارد از این رو از پاییز سال ۹۳ دلبر و کوشکی به مرکز تکثیر و بازپروری یوز آسیایی پردیسان تهران منتقل شدند تا در اسارت تولید مثل کنند. با وجود این تاکنون به رغم تلاش‌ها پروژه تکثیر یوزپلنگ ایرانی موفق نبوده است و حتی لقاح مصنوعی بر روی دلبر جواب نداد.

با این حال مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرده است که پروژه تکثیر یوزپلنگ‌ها پایان نیافته و همه مطالعات و برنامه‌های تکثیر این گونه در زیستگاه‌های طبیعی خودشان قابل اجرا است.

کد خبر 418227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.