نگهداری معتادان متجاهر خطراتی به‌دنبال دارد

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: جمع آوری معتادان متجاهر می‌تواند خوب باشد، اما نگهداریشان هم در مراکز می‌تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صفحه رسمی سازمان بهزیستی کشور در اینستاگرام با انتشار یک پست نوشت:

"اظهارات بهزیستی درخصوص جمع آوری معتادان متجاهر

کتر «فرید براتی سده» مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به درست و غلط بودن اجرای مجدد طرح جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر در شرایط فعلی، گفت:

جمع آوری معتادان متجاهر می‌تواند خوب باشد، اما نگهداریشان هم در مراکز می‌تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد.

جمع آوری معتادان مانند قبل از شیوع کرونا که دستگیر و غربالگری می‌شدند و پس از آن به مراکز نگهداری ارجاع داده می‌شدند، در شرایط فعلی امکان پذیر نیست، چراکه در غربالگری و نگهداری آن‌ها باید توجه بسیاری شود.

در حال حاضر نیاز داریم بعد از جمع آوری معتادان متجاهر و ارجاع آن‌ها به مراکز ماده ۱۶، آن‌ها در مرکزی به مدت دو هفته نگهداری و غربالگری شوند و از آن‌ها تست کرونا بگیریم.

فرستادن آن‌ها بدون بررسی های لازم به این مراکز ممکن است باعث ابتلای سایر معتادان حاضر در مراکز نگهداری به ویروس کرونا شود.

زمانی که این افراد خارج از مراکز باشند، مسئولیت آن‌ها بر عهده کسی نیست، اما ممکن است برای دیگران خطر آفرین باشند که ما برای آن هم فکری کردیم.

سازمان بهزیستی از ابتدای شیوع ویروس کرونا طرحی با عنوان "پیشگیری از بروز بیماری کووید ۱۹ در بین معتادان بی‌خانمان " را اجرا می‌کند.

تیم‌های بهزیستی به صورت سیار به پاتوق‌های معتادان متجاهر مراجعه می‌کنند و ضمن توزیع اقلام بهداشتی مانند ماسک و موادضدعفونی کننده، آموزش های لازم درباره پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را به آن‌ها می‌دهند.

اگر در بین معتادان فردی نشانه‌های ویروس کرونا را داشت و مشکوک به این بیماری بود، با اورژانس تماس گیرد تا برای بردن این فرد اعزام شوند.

تا زمانی که اورژانس برای فرد مورد نظر نیامده باشد نیروهای اعزامی بهزیستی محل را ترک نخواهند کرد.

اگر بخواهیم معتادان را جمع آوری کنیم حتما باید براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت عمل کنیم که البته این پروتکل‌ها هم بسیار سفت و سخت است و نیاز به امکانات زیادی دارد.

هزینه نگهداری از معتادان متجاهر همواره بر عهده ستاد مبارزه مواد مخدر است و در شرایط فعلی ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر باید پرداخت کند."

کد خبر 418059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.