۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
نقطه سفید کرونا در کشور نداریم

مشکلات کودکان کم شنوا در روزهای کرونایی، چالش‌های تشخیص کرونا در طرح هوش مصنوعی، عبور نکردن از پیک کرونا، شرط خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در طرح فاصله گذاری هوشمند و ارتباط میزان بالای آهن در ریه‌ها و افزایش شدت بیماری آسم را در بسته خبری پزشکی بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عضو هیأت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با اشاره به شیوع کرونا به مشکلات کودکان کم شنوا در این روزها اشاره کرد.

گیتا موللی گفت: کرونا جهان را به شدت متأثر کرده و همه مشاغل و تخصص‌ها را دچار مسائل و محدودیت‌های خاص کرده است.

وی افزود: در این میان لازم است به برخی مسائل به صورت ویژه بپردازیم، یکی از این گروه‌ها کودکانی با کم شنوایی عمیق هستند نیازمند عمل کاشت حلزون هستند.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران ادامه داد: شیوع کرونا سبب شده است عمل‌های جراحی بسیاری محدود یا لغو شود.

وی اضافه کرد: کودکی با کم شنوایی در واقع دچار یک اورژانس نورولوژیک است و بخش‌هایی از مغز که مستلزم تحریک شنوایی هستند در این کودک بدون تحریک باقی می‌ماند. هرچه کودک سریع‌تر کاشت حلزون شود، اکتساب گفتار در او سریع‌تر و بهتر صورت می‌گیرد.

موللی تاکید کرد: تأخیر عمل کاشت حلزون کودکان کم شنوا نگرانی‌هایی در خانواده‌ها و کارشناسان به وجود آورده است. لذا، توصیه می‌شود والدین در استفاده از سمعک و پیگیری آموزش و توانبخشی فرزندان کم شنوای خود به صورت آنلاین از طریق مراکز توانبخشی جدیت به خرج دهند.

وی افزود: هرگونه تأخیر و وقفه در امور توانبخشی کودک سبب اثرات درازمدت بر رشد زبان گفتاری و موفقیت‌های آتی کودک کم شنوا خواهد شد.

چالش‌های تشخیص کرونا در طرح هوش مصنوعی

دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت: اجرای طرح هوش مصنوعی جهت تشخیص کرونا نیاز به طرح پیشنهادی دقیق با ملاحظات علمی و اخلاقی دارد.

عبدالرسول صداقت در خصوص سامانه هوش مصنوعی برای تشخیص کرونا، اظهارکرد: هرچند استفاده از فناوری نوین هوش مصنوعی مورد استقبال ما است، اما برای قضاوت در مورد کارایی آن باید جمعی از اساتید مجرب رادیولوژی نرم افزار مربوطه را آزمایش کنند و هنوز برای اظهار نظر زود است.

وی افزود: اجرای طرح هوش مصنوعی نیاز به طرح پیشنهادی دقیق با ملاحظات علمی و اخلاقی دارد، در حال حاضر هوش مصنوعی در کشور ما در مرحله پژوهشی است و در استفاده عمومی از آن باید ملاحظات علمی و اخلاقی و قانونی مد نظر باشد. از طرفی در زمان اپیدمی، تعداد مراجعات بیش از حد معمول است لذا یافته‌های دوران اپیدمی، قابل تسری به کل جامعه در شرایط عادی نیست.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: در هیچ کجای دنیا از جمله کشورهایی که ابداع کننده هوش مصنوعی هستند، هوش مصنوعی جایگزین پزشک خصوصاً متخصص رادیولوژی نشده است.

وی افزود: در حال حاضر هوش مصنوعی نمی‌تواند تفکرات پیچیده را حل کند، هوش مصنوعی یک ابزار کمک کننده برای متخصص رادیولوژی است و هرگز نباید این تصور ایجاد شود که می‌تواند ظرف دو دقیقه تشخیص پنومونی کرونا را نهایی کند.

صداقت در مورد دقت ۹۷ درصدی این نرم افزار و سرعت دو دقیقه‌ای برای تشخیص ابتلای کرونا توضیح داد و گفت: این موضوع باید توسط تیمی از اساتید مجرب رادیولوژی ما ارزیابی شود تا بتوان نظر قطعی داد، در حال حاضر ما در اپیدمی کرونا هستیم و تعداد بیماران زیاد است و اگر ما برای نرم افزار تعریف کنیم که هر سی تی اسکنی که دارای لکه‌های سفید یا اوپاسیتی های گراند گلاس یا کدورت باشد را به عنوان کرونا تشخیص بگذارد به احتمال زیاد درصد موفقیت به طور کاذب بالا گزارش خواهد شد.

وی ادامه داد: در مجموع به نظر ما این طرح ناپخته و خام بوده و در مراحل اولیه قرار دارد و ارزش کاربردی برای جامعه پزشکی ندارد.

هنوز از پیک کرونا عبور نکرده‌ایم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی نسبت به تحت فشار قرار گرفتن وزارت بهداشت برای اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند ابراز نگرانی کرد.

حمید سوری گفت: طرح فاصله گذاری هوشمند الزامات بسیاری دارد و نگران هستم وزارت بهداشت تحت فشارهای اقتصادی مجبور به تصمیمی شده باشد که فراگیری بیماری کرونا را خاموش نکند و شرایط به سمتی برود که نه تنها طرح فاصله گذاری هوشمند به اقتصاد کشور کمکی نکند بلکه به آن آسیب بیشتری بزند.

وی افزود: نظارت بر طرح فاصله گذاری اجتماعی به جز در روز طبیعت آنچنان موفق نبوده است و اکنون هیچ نشانه‌ای از روند خاموشی فراگیری بیماری کرونا نمی‌بینیم.

سوری خاطرنشان کرد: برخی شهرها روند کاهشی ابتلا به ویروس کرونا را دارند، اما در استان‌های خراسان رضوی، فارس، آذربایجان غربی، کرمانشاه، خوزستان و تهران روند آن افزایشی است.

سوری گفت: به هیچ وجه از پیک شیوع بیماری کرونا عبور نکرده‌ایم و نگران این هستیم که با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند به موقع نتوانیم جلوی شیوع آن را بگیریم و تلفات زیادی داشته باشیم.

وی افزود: بار خشارتی بیماری کرونا فقط اقتصادی نیست بلکه تهدید امنیت جانی جامعه را نیز در بر دارد و نمی‌توانیم با کمتر کردن فاصله گذاری اجتماعی، شیوع بیماری کرونا را متوقف کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: اکنون همه شهرهای کشور به ویروس کرونا آلوده هستند و نقطه سفید نداریم.

شرط خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در طرح فاصله گذاری هوشمند

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: هیچ دستورالعملی نمی‌تواند جلوی شیوع ویروس را بگیرد مگر اینکه همه بخش‌ها به ویژه مشتری اصناف در اجرای آن همکاری کنند.

محسن فرهادی افزود: بر اساس طرح فاصله گذاری هوشمند فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید در بدو ورود به مشتریان دستکش و ماسک بدهند و مشتری‌ها نباید بدون این تجهیزات به مواد غذایی دست بزنند.

وی گفت: برای همه واحدهای صنفی، صنعتی و کارگاه‌های تولیدی یک به یک دستورالعمل تهیه شده است و برای مترو، اتوبوس، قطار و فرودگاه‌ها نیز در طرح فاصله گذاری هوشمند دستورالعمل تهیه شده و مبتنی بر دانش بین المللی و مطابق با شرایط کشور است.

ارتباط میزان بالای آهن در ریه‌ها و افزایش شدت بیماری آسم

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد تشکیل آهن در سلول‌ها و بافت‌های ریه با تشدید علائم بیماری آسم و کاهش عملکرد ریه‌ها مرتبط است.

در این مطالعه داده‌های مربوط به نمونه‌های جمع آوری شده از بیماران مبتلا به آسم و موش‌های آزمایشگاهی بررسی شد. مدل‌های آزمایشی نشان داد تشکیل آهن در ریه‌ها موجب تحریک واکنش سیستم ایمنی شده و در نتیجه علائم بیماری تشدید می‌شود که شامل افزایش ترشح مخاط و ایجاد زخم در ریه‌ها می‌شود و در نهایت مجاری هوا تنگ شده و نفس کشیدن دشوار می‌شود.

"جی هوروات" سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه نیوکاسل استرالیا در این باره گفت: اعضا و بافت‌های بدن ما برای حفظ جریان خون و فعالیت عادی آنزیم‌ها نیاز به آهن دارند، اما عفونت‌ها هم برای باقی ماندن در بدن احتیاج به آهن دارند، به همین علت سیستم ایمنی ما راه‌هایی برای مخفی نگه داشتن ماده معدنی آهن در درون سلول‌ها دارد تا عفونت‌ها به آهن دسترسی نداشته باشند و این شرایط منجر به تشکیل آهن در سلول‌ها و بافت‌های اعضای مجاور می‌شود.

وی در ادامه افزود: شواهد نشان می‌دهد جذب غیرعادی آهن و میزان غیرعادی آهن با بیماری ریه مرتبط است، ما می‌دانیم که هم میزان بالا آهن و هم میزان پایین آن در بیماری آسم گزارش می‌شود.

محققان به منظور اندازه گیری میزان آهن در سلول‌های مجاری هوا چندین تست انجام دادند و فهمیدند میزان آهن خارج از سلول‌های ریه در بیماران مبتلا به آسم در مقایسه با افراد سالم به مراتب کمتر است، همچنین میزان آهن در افراد مبتلا به آسم شدید در مقایسه با مبتلایان به آسم خفیف‌تر به مراتب کمتر است. در نتیجه محققان دریافتند میزان کمتر آهن در خارج از سلول‌ها و میزان بالاتر آهن در درون سلول‌ها، هر دو با کاهش عملکرد ریه‌ها و تشدید بیماری آسم مرتبط است.

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند، اما نکته حائز اهمیت این است که این تحقیق میزان بالا آهن در ریه‌ها را ناشی از رژیم غذایی نمی‌داند.

کد خبر 417653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.