بازداشت مقصران شلیک به هواپیمای اوکراینی

بازداشت مقصران شلیک به هواپیمای اوکراینی، آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور و اظهارات روز گذشته رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا، از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۱۸ فروردین‌ماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پرونده شلیک به هواپیما بازداشتی دارد» به بررسی ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی پرداخت و نوشت: روز گذشته حسن نوروزی عضو کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه همدلی گفته بود که این هواپیما یک هفته قبل از آن در اسرائیل بوده و به نظر می‌رسد که دستکاری شده بوده است. برای این هواپیما اهداف خاصی در ایران تعیین شده بود و به نظر من، نیروهای نظامی در این زمینه وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌اند. بنابراین در این زمینه مواخذه و بازداشتی وجود نخواهد داشت.

اما روز گذشته یک منبع آگاه در تماس با روزنامه همدلی اظهارات این نماینده مجلس شورای اسلامی را نادرست خواند. این مقام مطلع ضمن تکذیب سخنان این نماینده گفت: بعد از اعلام جزئیات حادثه شلیک به هواپیمای اوکراینی همانطور که پیش از این هم اعلام شده چند نفر بازداشت شده‌اند و برای این افراد پرونده قضائی تشکیل شده است. او ادامه داد: از همان ابتدای اعلام این حادثه قوه قضائیه وارد عمل شده و در حال بررسی پرونده است. اکنون نیز پرونده این افراد در حال طی کردن روال اداری خود است و تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد.

این مقام تاکید کرد که بهتر است در این باره مراجع ذی‌صلاح اطلاع‌رسانی کنند و افراد از بیان نظرات شخصی خود در این باره خودداری کنند.

پیش از این غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در یک نشست خبری در دی ماه سال گذشته با اشاره به این موضوع، اظهار کرد: «هم تأثیر سبب و هم تأثیر مباشر را بررسی می‌کنیم تا مشخص شود مسئولیت سبب و مباشر چقدر بوده است.» او همچنین اضافه کرده بود که تحقیقات مفصلی در این خصوص انجام شده و افرادی هم بازداشت شده‌اند. هادی صادقی معاون قوه قضائیه نیز در مراسم بزرگداشت سپهبد شهید سلیمانی که در امامزاده عبدالله گرگان برگزار شده بود، با اشاره به حادثه دلخراش سقوط هواپیمای اوکراینی، اشاره کرد: «دستگاه قضائی این موضوع را با دقت پیگیری می‌کند و تاکنون چند نفر دستگیر شده‌اند.» او همچنین در این سخنان گفته بود: «احتمال تأثیر جنگ الکترونیک آمریکا در بروز این حادثه و در نتیجه، اشتباه مأمور سامانه پدافند وجود دارد که بررسی برای کشف دقیق عوامل آن ادامه خواهد داشت.»

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بحران کرونا و بیکاری در مثلث تناقض» به بررسی آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: آمار ابتلاء به کرونا در کشور همچنان افزایشی است و تنها گزینه مقابله با کرونا، رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی است. شواهد نشان می‌دهد که در بسیاری از شهرها همچون تهران، فاصله اجتماعی چندان رعایت نمی‌شود و همین امر موجب رشد چند درصدی آمار روزانه مبتلایان با کرونا شده است. دولت و رئیس‌جمهور این روزها از نوعی فاصله اجتماعی هوشمند سخن می‌گویند به این امید اینکه بتوانند چرخه راکد اقتصاد را به حرکت درآورد، پزشکان و مسئولان وزارت بهداشت از این شلوغی ابراز نگرانی شدید می‌کنند و مردم نیز از زیان‌های اقتصادی که به آنها وارد شده، کلافه شده‌اند و به هر نحوی می‌خواهند از ضرر و زیان کسب و کارشان جلوگیری کنند. آمار مبتلایان به کرونا در کشور نیز روند رو به رشد دارد و از روز شنبه (۱۶ فروردین) تا یکشنبه (۱۷ فروردین) دو هزار و ۴۸۳ بیمار جدید در کشور شناسایی شد و ۱۵۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. با احتساب به این آمار شمار مبتلایان کرونا ویروس در ایران به ۵۸ هزار و ۲۲۶ نفر رسید و سه هزار و ۶۰۳ نفر جان خود را از دست دادند. چهار هزار و ۵۷ نفر از بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک بام و دو هوای مقابله با کرونا» به بررسی اظهارات روز گذشته رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا پرداخت و نوشت: روز شنبه اولین روز کاری بعد از تعطیلات نوروز در تهران، شاهد شلوغی و ترافیک شدیدی در بیشتر خیابان‌ها و بزرگراه‌های این کلان‌شهر بودیم. خود تصمیم‌گیرندگان هم از دیدن چهره شلوغ تهران نگران شدند و قرار شد یک تصمیم جدی در این باره اتخاذ شود. در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا بر فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند تاکید شد، در این میان اما صحبت‌های سخنگوی وزارت بهداشت مبنی بر اینکه اگر روند رعایت نکات لازم انجام نشود، در هفته آینده با خیز مجدد بیماری روبه‌رو خواهیم شد و این یک تصور غلط است که با پایان تعطیلات وضعیت عادی است، نشان داد که همچنان در شرایط هشدار قرار داریم و طرح‌هایی چون فاصله‌گذاری اجتماعی جوابگو نخواهد بود. با این حال روز گذشته رئیس جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا همچنان بر عدم تعطیلی ادارات در تهران تاکید کرد و گفت که کسب و کارهای کم‌ریسک در همه استان‌ها به جز تهران از شنبه ۲۳ فروردین با مراعات پروتکل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان فعالیت خود را آغاز کنند.

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جامعه پسا کرونایی» به بررسی وضع جهان در دوران پسا کرونا پرداخت و نوشت: جهان در روزمرگی‌هایش غوطه‌ور بود که به یکباره حضور مهمانی نا خوانده همه معادلات از پیش تعیین شده را تحت تأثیر قرار داد و نظم جهانی را بر هم زد. ویروس کرونا با حضور غیر منتظره و شیوع برق آسایش حتی زمان چاره اندیشی را از دولت‌ها و حکومت‌ها گرفت و درست در همین زمان بود که موضوع شایسته سالاری بار دیگر پر رنگ تر از پیش خود نمایی کرد چرا که همه حکومت‌های جهانی خود را در برابر این ویروس دموکرات عاجز دیدند و در اکثر کشورها مدیریت درستی برای کنترل این بیماری صورت نگرفت. حالا اما به این دلیل که گفته می‌شود این ویروس حال حالاها قرار است مهمان نا خوانده جهان باشد موضوعات دیگری مثل همزیستی مسالمت‌آمیز با آن مطرح می‌شود، بدون شک این موضوع مستلزم ترک خیلی از عادت‌ها در جهان و تغییر سبک زندگی انسان‌ها است و چاره‌ای جز آن دیده نمی‌شود اما باید دید مختصات زندگی مسالمت‌آمیز با یک ویروس دموکرات چگونه باید باشد؟ از طرف دیگر نگرانی‌های زیادی در خصوص زندگی پسا کرونایی مطرح است و به گفته کارشناسان باید عزم راسخی برای حل مشکلات دوران پسا کرونایی وجود داشته باشد اما در شرایط فعلی که همه حکومت‌های جهانی سرگرم کنترل این ویروس هستند که البته از آن هم عاجزند، آیا برنامه ریزی درستی برای زندگی پسا کرونایی صورت خواهد گرفت؟ بدون شک این موارد باید از دید کارشناسان سراسر دنیا مورد بررسی قرار بگیرد تا بحران‌های دیگری حاصل نشود.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جزئیات عرضه بزرگ سهام» نوشت: طرح خروج دولت از بنگاه‌داری شرکت‌های بورسی و فرا بورسی وارد گام نهایی شد و حال تنها در انتظار تصویب از سوی هیأت وزیران قرار دارد تا به این ترتیب بزرگ‌ترین مرحله از عرضه سهام در کشورمان آغاز شود. تصمیم دولت برای واگذاری باقیمانده سهام خود در شرکت‌های فعال بازار سرمایه در حالی از سال گذشته مطرح بوده که رونق اخیر ایجادشده در بورس، عاملی در جهت تسریع این موضوع در این روزها شده است. هجوم نقدینگی طی دو سال اخیر رونق بی‌سابقه‌ای را در بورس تهران ایجاد کرده و به نظر می‌رسد در جلب توجه سیاست‌گذاران اقتصادی به این فرصت استثنایی بی‌تاثیر نبوده است. به‌طوری‌که جلسه اخیر شورای عالی بورس و مصوبه وزیر اقتصاد تأکیدی بر تعجیل در این امر دارد. جزئیات این عرضه بزرگ نشان از آن دارد که قرار است واگذاری‌ها در دو فاز صورت گیرد. در مرحله نخست ابتدا سهام همه شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری تجمیع می‌شود و با تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی عرضه خواهد شد و هر ایرانی متقاضی این سهام می‌تواند بر اساس کد ملی در قالب واحدهای این صندوق‌ها اقدام به خرید کند. عرضه در نوبت دوم نیز به شکل تک سهم با همان میزان تخفیف بوده که عموم مردم حق خرید آن را خواهند داشت.

کد خبر 417620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.