۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
 موسیر چه خواصی دارد؟

موسیر دارای خواص زیادی مانند بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش کلسترول خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش قند خون است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، موسیر نوعی سبزیجات دورگه و شبیه سیر و پیاز است که برگ‌های آن باریک و دراز بوده و گل‌های ارغوانی دارد. موسیر دارای طبیعت گرم بوده و پیاز این گیاه خوراکی است. این گیاه سرشار از ویتامین C، پتاسیم، فیبر، اسید فولیک، کلسیم و آهن است. همچنین، موسیر منبع خوبی از پروتئین به شمار می‌رود. در ادامه به بررسی بعضی خواص دارویی موسیر می‌پردازیم:

موسیر و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

فیبر موجود در موسیر علاوه بر ایجاد حس سیری، می‌تواند به هضم غذا و عملکرد خوب روده‌ها کمک کند و یبوست را نیز درمان می‌کند. این گیاه با افزایش ترشح صفرا باعث هضم راحت‌تر غذا می‌شود. موسیر به اندازه سیر و پیاز برای معده مشکل به وجود نمی‌آورد؛ بنابراین افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند، می‌توانند به راحتی از موسیر پخته شده استفاده کنند.

موسیر و کاهش کلسترول خون

ترکیبات فلاونوئیدی موجود در موسیر می‌تواند به مقدار قابل توجهی میزان چربی و کلسترول خون را کاهش دهد. مصرف این گیاه مانع تجمع پلاکت‌ها و تشکیل لخته‌های خونی در رگ‌ها می‌شود. بنابراین موسیر می‌تواند از بروز تصلب شرایین جلوگیری کند. علاوه بر این، وجود پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند آلیسین و کوئرستین (Quercetin) در این گیاه می‌تواند به کاهش فشار خون بسیار کمک کند.

موسیر و تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان‌های موجود در گیاه موسیر تأثیر رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را خنثی می‌کند؛ بنابراین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. موسیر همانند دیگر اعضای خانواده خود از جمله سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی است و با داشتن خواص ضد باکتریایی از انتشار میکروب‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا پیشگیری می‌کند. گل موسیر یک آنتی هیستامین طبیعی برای درمان حساسیت است.

موسیر و کاهش قند خون

نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که موسیر نیز همانند سیر و پیاز دارای خواص ضد دیابتی است. موسیر مقدار انسولین تولید شده در بدن و سوخت و ساز گلوکز را افزایش می‌دهد؛ به این ترتیب باعث کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت می‌شود. محققان معتقد هستند که فیبر موجود در این گیاه برای تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم بسیار مفید است.

کد خبر 416640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.