از اجرای طرح رتبه بندی معلمان تا تحقق مدرسه محوری

در دولت دوازدهم، ارتقای آموزش و پرورش در اولویت بوده و سال گذشته بیشترین بودجه به آن اختصاص یافت. مدرسه محوری، اجرای رتبه بندی معلمان، اقدامات حقوقی، موفقیت‌های ملی و بین المللی مقطع آموزش ابتدائی و هشت اقدام بخش استثنایی در سال گذشته از دستاوردهای این نهاد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وزارت آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه اجرایی کشور است که به تبع آن سهم بیشتری از بودجه کشور را به خود اختصاص می‌دهد، از این رو دولت برای اختصاص بودجه سال ۹۸ این وزارتخانه رقمی حدود ۴۵ هزار و ۸۳۱ میلیارد و ۳۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را پیشنهاد داد. این میزان در مقایسه با بودجه پیشنهادی سال ۹۷ که ۳۵ هزار میلیارد تومان بود رشد ۲۶ درصدی داشت. بر اساس آنچه در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شده سهم بودجه دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش رقمی معادل شش میلیارد و ۳۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و بودجه آموزش و پرورش استان‌ها رقمی معادل ۴۲ هزار و ۴۹۹ میلیارد و ۸۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. این در حالی است که معاون پارلمانی رئیس جمهور در این زمینه اعلام کرده بود با وجود محدودیت‌های تحریمی، آموزش و پرورش در دولت دوازدهم در اولویت است و در سال ۹۸ بیشترین بودجه به آموزش و پرورش اختصاص داده شد. تلاش ما بر این است تا فضای آموزشی را طوری فراهم کنیم که مهارت‌های حرفه‌ای در کل کشور توسعه یابد.

همچنین در لایحه بودجه برای کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان ۶۳ میلیارد تومان برای فعالیت‌های تربیت بدنی و ارتقای سلامت دانش‌آموزان ۳۸۴ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان برای توسعه کمی و کیفی آموزش پیش از دبستان ۷۳ میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان برای کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی ۲۹۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای اداره مدارس خارج از کشور، ۲۰۷ میلیارد و ۵۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای خرید خدمات آموزشی در مناطق کمتر برخوردار ۳۶۳ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

مدرسه محوری رویکرد فعالیت‌های آموزش و پرروش در سال ۹۸

مدرسه محوری جزو برنامه‌های اولویت دار آموزش و پرورش در سال ۹۸ بود، با توجه به اینکه هر شش ساحت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رویکرد تربیتی دارد، باید این رویکرد در کلیه اقدامات آموزشی و پرورشی نمود داشته باشد. هسته اصلی مدرسه محوری فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم سازی است.

مشاور وزیر در ستاد راهبردی مدرسه محوری، گفته است: موضوع مدرسه محوری ارتقای سطح کارایی و توانایی مدارس از طریق تقویت و افزایش اختیارات مدیران، معلمان و دانش آموزان و همچنین ایجاد خود رهبری، خلاقیت و پویایی در نظام داخلی و اعطای استقلال و اختیار برای برنامه‌ریزی در زمینه‌های گوناگون آموزشی، پرورشی و اداری مدارس است.

فریبرز حمیدی معتقد است: در چارچوب رویکرد مدرسه محوری؛ تجدید ساختار نظام آموزش‌وپرورش در جهت افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش تمرکز و تفویض اختیار به مدارس به‌نحوی‌که با نزدیک کردن محل اتخاذ تصمیم‌ها به محل اجرای آن و اتخاذ تصمیم به شیوه گروهی و مشارکت جویانه توسط کسانی که بیشترین اطلاعات درباره نیازمندی‌های مدرسه و شرایط حاکم بر آن را دارند.

وی ادامه داد: این افراد بیش از هرکسی از نتایج آموزش‌ها متأثر می‌شوند مانند والدین، دانش آموزان، معلمان، کارکنان، گروه‌های ذینفع جامعه ازجمله صاحبان صنایع، سازمان‌های محلی؛ سبب می‌شود که استقلال، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی مدرسه افزایش یابد و نیز کیفیت و اثربخشی آموزش‌ها بهبود یابد.

به گفته حمیدی؛ مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت ما ایجاد بستر مناسب برای تحقق مدرسه محوری است که در این راستا شش پروژه برنامه‌ریزی و پیگیری می‌شود که شامل؛ پروژه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس؛ پروژه نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس و توسعه شایستگی‌ها؛ پروژه سنجش و تضمین کیفیت مدارس؛ پروژه اصلاح ساختار تصمیم‌گیری و تصمیم سازی (تفویض اختیار به مدارس)، پروژه برنامه ویژه مدرسه؛ پروژه آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی پیشران مدرسه است.

هسته اصلی مدرسه محوری فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم سازی است و آن عبارت است از فرآیند واگذاری مسئولیت تصمیم‌گیری به افرادی که در مدرسه نقش دارند.

طرح رتبه بندی معلمان

از دیگر دستاوردهای آموزش و پرورش در سال ۹۸ آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان بود که پس از سال‌ها انتظار سرانجام آذر امسال در هیأت دولت مصوب شد اما کار در مرحله اجرا با اشکالاتی همراه شد و انتقاداتی را رقم زد. انتقادات نیز از جهات مختلف بود، برخی می‌گفتند سال‌ها منتظر اجرای رتبه‌بندی بودند اما آنچه از دولت بیرون آمد، "ترمیم حقوق" است تا رتبه‌بندی!

چهارم آذر ماه وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای طرح رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان شب گذشته به تصویب هیأت وزیران رسید و مقدمات اجرا از هفته دیگر آغاز می‌شود، ولی ابتدا باید شیوه نامه نحوه رتبه‌بندی معلمان آماده شود و به امور استان‌ها اعلام شود و سپس عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

حاجی میرزایی، تاکید کرد: نظام رتبه‌بندی در صدد ارتقا کیفیت است. کسانی که مشمول این طرح می‌شوند آموزگاران، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، معاون و مدیر واحد آموزشی هستند و ۷۲۰ هزار نفر در سراسر کشور از امتیازات این طرح برخوردار می‌شوند و به وسیله اجرای این طرح افراد انگیزه پیدا می‌کنند که دانش تحصیلی خود را افزایش دهند و به رتبه بالاتر ارتقا یابند.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد بود که فرهنگیان باید سه صلاحیت را دارا باشند و به تناسب این صلاحیت در رده‌های مختلف قرار می‌گیرند که صلاحیت اول صلاحیت عمومی است، صلاحیت دوم مهارت‌های معلمان است و صلاحیت سوم صلاحیت تخصصی، دانش، تجربه و مهارت است.

از دیدگاه معلمان یکی از مهمترین اتفاقات سال ۹۸ در آموزش و پرورش اجرای طرح رتبه بندی معلمان و در انتهای سال ۹۸ ناگهان کنار گذاشتن این طرح بود. در آذرماه سال ۹۸ نظام رتبه بندی معلمان در دولت تصویب و بودجه مشخصی برای آن در نظر گرفته شده بود ولی همچنان مجلسیان معتقد بودند این طرح باید در مجلس تصویب شود که در دی ماه ۹۸ شیوه نامه اجرایی رتبه بندی معلمان ابلاغ شد.

ابهامات طرح رتبه‌بندی معلمان

از سوی دیگر اعمال امتیازات قانون مدیریت خدمات کشوری و وضعیت رتبه‌بندی، ابهامی است که از سوی معلمان مطرح می‌شود اینکه با اعمال این امتیازات، رتبه‌بندی متوقف شده است؟ انتقادات نیز از جهات مختلف بود، برخی می‌گفتند سال‌ها منتظر اجرای رتبه‌بندی بودند اما آنچه از دولت بیرون آمد، "ترمیم حقوق" است تا رتبه‌بندی!

معلمان در اعتراضات خود چند محور را مطرح می‌کردند که مهم‌ترین آن حذف ضریب تعجیل در مناطق محروم بود، موارد دیگر هم شامل حذف رتبه‌های افرادی بود که از دو مهر ۹۸ به بعد رتبه خود را دریافت کردند، مشمول نشدن رتبه‌بندی برای خدمتگزاران، معلمان بازنشسته قبل از مهر ۹۸ و گذاشتن کارکنان اداری در دو راهی بازگشت به مدرسه یا ماندن در ادارات بود.

این مشکلات، پای وزیر آموزش وپرورش را به جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله کمسیون آموزش و فراکسیون فرهنگیان باز کرد تا توضیحاتی را درباره مشکلاتی که رتبه‌بندی رقم زد، ارائه دهد و البته او قول حل مشکلات را هم داد.

اقدامات حقوقی و حمایت قضائی وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸

اتخاذ سیاست اصلاح رویه‌های اداری و ابلاغ بخشنامه مربوط با هدف کاهش شکایات استخدامی فرهنگیان، ارتقای منزلت معلمان و حفظ حقوق شهروندی و تلاش برای اجرای هماهنگ آرای وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به ویژه درخصوص فوق‌العاده مهدکودک و مطالبات مأموران اعزامی به خارج از کشور و نیز طرح و تعقیب و دفاع از حقوق دولت در محاکم قضائی دادگستری و دیوان عدالت اداری در حدود ۲۲ هزار پرونده بخشی از مهم‌ترین اقدامات حوزه حقوقی و حمایت قضائی وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸ بوده است.

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضائی وزارت آموزش و پرورش در این زمینه گفته است که در سال ۹۸ خدمات مشاوره، پشتیبانی و حمایت قضائی به بیش از پنج هزار نفر از همکاران فرهنگی ارائه شده است.

منصور اردستانی، نماینده تام‌الاختیار وزارت آموزش و پرورش در مراجع قضائی به اقدامات این دفتر در حوزه املاک اشاره کرده و تاکید داشته است که خوشبختانه در سالی که گذشت اتفاق مهمی افتاد و آن هم پیگیری و تصویب و ابلاغ قانون معافیت وزارت‌خانه‌ها و مؤسسات دولتی از پرداخت هزینه‌های ثبتی بود که ۸ خرداد ۹۸ از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شد. لایحه این مهم با پیشنهاد و ابتکار وزارت آموزش و پرورش تدوین شده بود.

اردستانی، پیشنهاد و پیگیری و تصویب و ابلاغ مصوبه کمیسیون دولت مبتنی بر واگذاری رایگان حق استفاده از ۲۵۸۳ ملک از املاک متعلق به دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی، به وزارت آموزش و پرورش را به عنوان یکی دیگر از مهمترین اقدامات دفتر حقوقی و املاک وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۸ نام برده است.

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضائی در مورد اخذ تعداد بیش از دو هزار و ۱۰۰ فقره سند مالکیت تک برگی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی آموزش و پرورش به عنوان دیگر اقدام مهم این دفتر، گفته است: برقراری تعامل و حصول توافق با سایر دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی (بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ورزش و جوانان، بنیاد شهید و امور ایثاگران، هلال احمر، اوقاف و امور خیریه در مورد تعیین تکلیف اختلافات ملکی نیز از دیگر اقدامات این دفتر بود که خوشبختانه به خوبی به سرانجام رسید.

مهمترین فعالیت‌های معاونت آموزش ابتدایی در سال ۹۸

اما معاونت آموزش ابتدایی گزارش عملکرد یک‌ساله این معاونت را در سه محورآمار فعالیت‌های انجام‌شده، فعالیت‌های شاخص و موفقیت‌های ملی و بین‌المللی ارائه کرده است. بر اساس این گزارش معاونت آموزش ابتدایی، افزایش شاخص‌های عملکردی در توسعه عدالت آموزشی و افزایش پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی، ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی، ارتقای شایستگی‌های دانش آموزان، ارتقا کیفیت مدیریت آموزشگاهی، توسعه و گسترش روش‌های نوین ارزشیابی تحصیلی – تربیتی داشته است.

به منظور توسعه عدالت آموزشی و افزایش پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی در سال ۹۸ افزایش شاخص نرخ ثبت‌نام خالص دوره ابتدایی به ۹۸، ۱۸ درصد، جذب و آموزش ۳۶ هزار و ۴۴۴ نفر از کودکان تارک و بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ و جذب و آموزش ۳۴۵ هزار و ۴۱ نفر از اتباع خارجی در دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در روند کار بوده است. همچنین برای ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی اجرای فعالیت درس پژوهی برای ۳۲ درصد از معلمان دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ توانمندسازی معلمان در ۲۳ هزار و ۵۵۹ کلاس در راستای اجرای مطلوب برنامه درسی قرآن و راهبری معلمان در اجرای تلفیق برنامه آموزش آداب و مهارت‌های زندگی و تکالیف مهارت محور در ۲۷۷ هزار و ۳۳۳ کلاس درس در دستور کار قرار گرفته است.

بر مبنای این گزارش معاونت آموزش ابتدایی به منظور ارتقای شایستگی‌های دانش آموزان ابتدایی و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی مشارکت سه میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز با اجرای فعالیت‌های پروژه‌های علمی دانش آموزان، اجرای فعالیت تکالیف محور به‌منظور ارتقای مهارت‌های موردنیاز فردی و اجتماعی دانش آموزان، اجرای فعالیت عید و داستان با مشارکت شش میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز، یادگیری مادام‌العمر و توسعه یادگیری به فعالیت‌های خارج از کلاس درس در ۵۲ هزار کلاس درس و استقرار اتاق‌های بازی و یادگیری در مدارس و مراکز پیش‌دبستانی در یک هزار مدرسه را برنامه داشته است.

ارتقای کیفیت آموزش در کلاس‌های چند پایه روستایی، عشایری و مرزی با به کار گیری دو هزار و ۸۷۸ راهبران آموزشی و تربیتی، توسعه و گسترش روش‌های نوین تحصیلی و تربیتی، نرخ پوشش در دوره پیش دبستانی ۷۴، ۲ درصد و جذب دو هزار و ۳۲ نفر از دانش آموزان عشایری بازمانده از تحصیل و موفقیت‌های ملی و بین المللی از دستاورهای آموزش ابتدایی بوده است. همچنین افزایش انسداد مبادی بی‌سوادی و کاهش میزان افت تحصیلی و تکرار پایه مناطق لازم التوجه، افزایش جذب نوآموزان مناطق نابرخوردار دوزبانه، روستایی، عشایری و حاشیه شهرها و جذب حداکثری و رایگان نوآموزان مناطق محروم و صعب‌العبور از عملکردهای معاونت آموزش ابتدایی در سال ۹۸ بوده است.

اهم اقدامات اداره کل امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش در سال ۹۸

در سالی که گذشت، در حوزه امور اداری و تشکیلات با حمایت‌های معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش موفق شدیم چند اقدام نسبتاً شاخص انجام دهیم. از این جمله می‌توان به تدوین شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان و تدوین شیوه‌نامه اجرایی قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس اشاره کرد که خوشبختانه این شیوه‌نامه‌ها تدوین و به استان‌ها ابلاغ شد. اینها گفته‌های مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در زمینه مهمترین اقدامات این اداره کل در سال ۹۸، بوده است.

یارمحمد حسین‌بر، تاکید دارد که مجوز جذب مشمولان الحاق یک ماده که در مورد آموزش‌یاران، آموزش‌دهندگان و حق‌التدریسان بود در سال ۹۸ عملیاتی شد و بعد از آن توانستیم بخشنامه افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را عملیاتی کنیم.

مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این اقدامات از جمله اقدامات فراگیر اداره کل امور اداری و تشکیلات بوده است، ادامه داد: در حوزه ساماندهی نیروی انسانی با توجه به مضایقی که وجود داشت توانستیم کارهای نسبتاً خوبی انجام دهیم. در سال ۹۸ توانستیم مجوز جذب ۳۹ هزار نفر را (۱۴ هزار نفر در قالب ماده ۲۸ اساس‌نامه دانشگاه فرهنگیان و ۲۵ هزار نفر از محل دانشجویان متعهد به خدمت دانشگاه فرهنگیان) علاوه بر مجوز جذب نیروهای حق‌التدریس، اخذ کنیم.

به گفته حسین‌بر؛ نتایج آزمون استخدامی این ۱۴ هزار نفر به تازگی اعلام شده است و بعد از طی مراحل گزینش و مصاحبه، دوره یکساله مهارت‌آموزی خود را آغاز می‌کنند.

احتمال عملیاتی‌شدن طرح توسه صلاحیت‌های معلمان از مهر ۹۹

این در حالی است که در گزارش‌ها مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: در سال گذشته برای اولین بار توانستیم با مشارکت همه حوزه‌ها حسب تصمیمات ستاد منابع انسانی، طرح توسعه صلاحیت‌های معلمان را تدوین کنیم که امیدوارم بتوانیم آن طرح را هم از مهر ۹۹ در کشور عملیاتی کنیم.

وی درباره وضعیت بازنشستگی نیروهای آموزش و پرورش، گفته است: نزدیک به ۶۰ هزار نفر واجد شرایط بازنشستگی هستند اما ممکن است بسیاری از این افراد تمایل به ماندگاری داشته باشند. پیش‌بینی ما این است که حدود ۱۵ هزار نفر از این افراد کماکان در مجموعه بمانند و به فعالیت آموزشی خود ادامه دهند کما اینکه ما هم استقبال می‌کنیم.

تصمیمات ساماندهی منابع انسانی آموزش و پرورش

حسین‌بربا تاکید بر آزمون استخدامی سال ۹۹، تاکید بر این نکته دارد که وزیر آموزش و پرورش و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت‌خانه به شدت پیگیر هستند که حتماً سهمیه‌ای برای سال ۹۹ اخذ کنند. مقدمات کار انجام شده و جلساتی هم با دوستان سازمان امور اداری و استخدامی برگزار شده است که امیدوارم به نتیجه برسد.

هشت اقدام و دستاورد ویژه آموزش و پرورش استثنایی در سال گذشته

اما معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص اقدامات و دستاوردهای ویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۹۸، گفته است اولین اقدام انجام شده "طرح سنجش سلامت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان" است و این طرح دردو هزار پایگاه دانش آموزان را غربالگری می‌کند و سطح سلامت و عملکرد تحصیلی آنها را مشخص می‌نماید تا بر آن اساس، هم وضعیت تحصیلی دانش آموزان به عنوان دانش آموز عادی و استثنایی مشخص شود و هم وضعیت سلامت ایشان برای مداخلات بهنگام معین شود.

سید جواد حسینی، در مورد اینکه این طرح از سال ۱۳۷۲ با پوشش ۱.۵ درصدی دانش آموزان بدو ورود به تحصیل شروع شد و در سال ۱۳۹۸ سه اتفاق مهم رقم خورد، تصریح کرد: وشش طرح در دانش آموزان به نزدیک ۹۸ درصد رسید، طرح به دوره پیش دبستانی هم تسری یافت و دانش آموزان پیش دبستانی هم با پوشش ۵۰ درصدی در طرح شرکت کردند و پایگاه و بانک جامع آزمون‌ها راه اندازی شد.

معاون وزیر اشاره‌ای هم به این موضوع دارد که در سال ۱۳۹۸، بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار نوآموز بدو ورود و پیش دبستانی در این طرح غربالگری شدند، و ادامه داد: اقدام ویژه ای که در سال گذشته انجام شد ایجاد پایگاه و بانک آزمون‌ها در سازمان آموزش و پرورش استثنایی بود که برای اجرای دقیق این طرح و طرح‌های از این دست برای غلبه بر فقر آزمونی بسیار ضروری و لازم است.

به گفته حسینی دومین اقدام انجام شده در سال ۹۸ را "افتتاح و کلنگ زنی ۱۰۷ مرکز آموزشی و توانبخشی و مشاوره و راهنمایی خانواده" در حوزه آموزش و پرورش استثنایی است و از این تعداد پروژه ۴۸ پروژه کلنگ زنی، ۴۵ پروژه افتتاح و ۱۵ مرکز مشاوره و راهنمایی راه اندازی و افتتاح شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی "طراحی برنامه نظام جامع ارجاع خدمات مشاوره‌ای در حوزه سلامت جسمی و روحی دانش آموزان با نیازهای ویژه" را سومین طرح و اقدام ویژه در سال ۹۸ دانست و تاکید دارد که راه اندازی ۱۵ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده، طراحی و راه اندازی سامانه جامع توانبخشی، مشاوره و مددکاری، تولید راهنمای فرزند پروری برای والدین دارای فرزند با نیاز ویژه، تجهیز اتاق‌های بازی در مدارس ویژه نابینایان، ارائه خدمات توانبخشی در داخل و خارج مدرسه و ارائه خدمات حمایتی در ۱۶ عنوان برای ۱۰ هزار دانش آموز نیازمند با اعتباری بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال از جمله فعالیت‌های انجام شده در راستای اجرایی شدن برنامه نظام جامع خدمات مشاوره‌ای می‌باشد.

به گفته حسینی، "رونمایی از ۶۰ عنوان اثر و مکتوبات آموزشی، کمک آموزشی و توانبخشی" همزمان با ۱۴ آذر روز جهانی معلولین و مناسب سازی بیش از ۱۴۰ کتاب درسی به شکل صوتی و خط بریل، چهارمین اقدام ویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۹۸ بود.

معاون وزیر "توجه به ارتقا تحصیلی دانش آموزان دیرآموز یا مرزی" را پنجمین اقدام ویژه آموزش و پرورش استثنایی در سال گذشته نام برده و در خبرها اعلام کرده است که دانش آموزان دیر آموز به دانش آموزانی اطلاق می‌شود که هوشبهر آنها بین ۷۰ تا ۸۵ می‌باشد. این دسته از دانش آموزان که سالانه پنج تا هفت درصد دانش آموزان را شامل می‌شوند نه در حوزه دانش آموزان استثنایی قرار می‌گرفتند و نه در آموزش و پرورش عادی توجه خاصی به آنها صورت می‌گرفت.

وی معتقد است سال ۹۸ با توافقی که با معاونت ابتدایی صورت گرفت این دانش آموزان که سالانه بین ۶۰ تا ۹۰ هزار را شامل می‌شوند در مراکز اختلالات یادگیری با پروتکل مشخص تحت حمایت قرار گرفتند و معاونت آموزش ابتدایی هم مناسب سازی معلمان و فضای مدرسه برای تعلیم و تربیت خاص آنها را در دستور کار قرار داد.

بر مبنای این گزارش حسینی "تدوین و اجرای طرح مدام به منظور افزایش مشارکت ذینفعان در آموزش و پرورش استثنایی کشور" را ششمین طرح ویژه در سال ۹۸ دانست و تاکید دارد که طرح مدام که برگرفته از مشارکت معلمان، دانش آموزان، اولیا و مدیران در تعلیم و تربیت کودکان استثنایی است در اواخر سال گذشته طراحی و به اجرا گذارده شد.

وی ادامه داد: در این طرح برای معلمان "پارلمان مجازی معلمان"، برای دانش آموزان "مجلس واقعی و مجازی دانش آموزان سراسر کشور"، برای اولیا "پارلمان مشورتی اولیا"، برای مدیران "نظام تصمیم گیری مشارکتی از مدرسه تا ستاد" و برای همه معلمان، دانش آموزان و مدیران طرح جام و برای صاحبنظران و دانشگاهیان "کارگروه کاربست مطالعات فنی و بین اللملی" راه اندازی شد.

معاون وزیر با بیان اینکه "راه اندازی نظام آموزش، منزل، بیمارستان و مدرسه محور" هفتمین اقدام ویژه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال گذشته بود افزود: بخشی از دانش آموزان استثنایی مثل معلولین شدید جسمی-حرکتی یا طیف اوتیسم در بسیاری موارد قادر به تحرک مکانی نیستند و برای پوشش تحصیلی این دسته از دانش آموزان سال گذشته طرح آموزشی منزل محور با سرانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با خرید تبلت برای هر دانش آموز و ایجاد پایگاه مجازی آموزش راه اندازی شد.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه "اقدامات خاص برای مقابله با وضعیت کرونا و استفاده از فضای مجازی و ایجاد مدرسه مجازی" هشتمین فعالیت ویژه آموزش و پرورش استثنایی در سال ۹۸ بود، تصریح کرد: ایجاد بانک اطلاعات تدریس در همه گروه‌های آموزشی ۷ گانه، ایجاد پایگاه مجازی و مدرسه مجازی در ۷ استان، آموزش‌های والد محور از طریق مراکز مشاوره راهنمایی و ۷۴۱ مرکز اختلالات یادگیری و ۳۲۰ هزار ساعت آموزش توسط ۲۲ هزار معلم از ۲۲۵۰۰ معلم با تشکیل ۱۰ هزار گروه مجازی و در دو هزار مدرسه از جمله فعالیت‌های انجام شده می‌باشد.

حسینی با اعلام اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی سال گذشته رتبه اول را در جشنواره شهید رجایی کسب کرد، در خبرها اعلام کرده است که این جشنواره در راستای نهادینه کردن فرهنگ ارتقا و بهبود عملکرد دستگاه‌های اجرایی در سطوح مختلف از طریق تقدیر و تشویق آن‌ها به‌منظور پایش اجرای اصلاح امور اداری دوره دوم و به استناد آئین‌نامه اجرایی مواد ٨١ و ٨٢ قانون مدیریت خدمات کشوری هر ساله اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: دربین دانشگاه‌ها و سازمان‌های وابسته به آموزش و پرورش، سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی رتبه اول، سازمان نهضت سوادآموزی رتبه دوم و سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی رتبه سوم را کسب کردند.

گزارش از اکرم کیانی خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 416638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.