کمک‌های بین‌المللی؛ همبستگی جهانی یا سلاحی در دست دشمن؟

نخستین بار رییس جمهور آمریکا پیشنهاد ارسال کمک های بشردوستانه و پزشکی به ایران برای مبارزه با شیوع بیماری کرونا را مطرح کرد اما مقامات جمهوری اسلامی از آمریکا خواستند به جای ارسال این نوع کمک ها، امکان نقل و انتقال تجهیزات پزشکی و دارو را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شیوع بیماری کووید ۱۹ انتظار می‌رفت فرصتی برای ایران فراهم شود تا از جامعه بین الملل بخواهد تحریم‌های آمریکا را از میان بردارد. اگرچه دولت آمریکا بارها جهت ارسال کمک‌های پزشکی به ایران اعلام آمادگی کرد اما مقامات جمهوری اسلامی ایران از آمریکا خواستند به جای ادعای ارسال کمک، تحریم‌های ظالمانه که محدود کننده تأمین اقلام مورد نیاز این روزهاست را رفع کند.

در این بین رئیس جمهور نیز ضمن اظهار رضایت از اقدامات ستاد ملی مبارزه با شیوع کرونا در کشور، پیشنهاد کمکی آمریکا به ایران را دروغ بزرگ تاریخی نامید. روحانی تاکید کرد که کرونا نباید تبدیل به حربه و سلاح دشمنان شود؛ آمریکایی‌ها و دشمنان ما در طول دو سال گذشته، با تحریم و تبلیغ همواره خواستند تولید و فعالیت اقتصادی ایران بخوابد و مردم در رنج قرار بگیرند. البته این بی اعتمادی ریشه در بد عهدی‌های همیشگی کشورهای غربی دارد که در بزنگاه‌های حساس به تعهدات خود پشت کرده و ایران را تنها گذاشته اند.

بدون همکاری‌های بین‌المللی نمی‌توان با کرونا مقابله کرد

محمود صادقی، رئیس کمیسیون شفافیت و عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون دلایل مخالفت مقامات کشور برای دریافت کمک‌های پزشکی و همچنین مخالفت برخی با حضور متخصصان سازمان پزشکان بدون مرز و تیم‌های پزشکی کشورهای بین‌المللی در کشور اظهار کرد: بیماری کرونا نشان داد که تحولات و رویدادهای جهانی تا چه میزان به یکدیگر پیوسته است و سرنوشت ملت‌های جهان را به هم گره زده است؛ همانگونه که شیوع یک ویروس در مدت دو ماه به مهمترین مسئله همه کشورهای جهان تبدیل شد.

وی افزود: این ویروس احساس نیاز به همکاری‌های بین‌المللی را در جهان زنده کرد و همانگونه که در سطح داخلی بدون همکاری و همبستگی همه مردم و دستگاه‌های مختلف کشور نمی‌توان بر مشکلات چیره شد، در سطح بین الملل نیز این واقعیت وجود دارد.

رئیس کمیسیون شفافیت مجلس ادامه داد: مرزهای اعتباری جغرافیایی بین کشورها وجود دارد، اما از لحاظ انسانی این مرزها اهمیتی نداشته و شاهد جهانی به هم پیوسته هستیم.

صادقی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا یک تهدید جهانی بوده و بدون همکاری‌های بین‌المللی نمی‌توان با آن و وضعیت بحرانی که ایجاد کرده مقابله کرد، گفت: در حال حاضر بیماری کرونا مشکلات متعددی از جمله کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی را ایجاد کرده که برای رفع آن به همکاری‌های بین‌المللی نیاز است.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با شیوع کرونا اعلام کرد که طبق گزارش وزارت اطلاعات، منافقین و دشمنان در تلاش هستند تا به بهانه این بحران فعالیت اقتصادی کشور را تعطیل کنند؛ به همین علت با تعطیلی ادارات و مراکز اقتصادی موافقت نمی‌کرد. نمی‌توان گفت اظهارات شخص رئیس جمهور متناسب با عقاید تندروها است اما باید پذیرفت که این تفکرات گاهی می‌تواند بر تصمیم‌ها تأثیرگذار باشد.

رئیس کمیسیون شفافیت ادامه داد: اینگونه تفکرات در طیف تندرو شدت زیادی پیدا کرده و در تصمیم گیری های خود فاقد پویایی و انعطاف هستند. البته در حقیقت با یک جزم اندیشی یا دگماتیسم رو به رو شده اند و واقعیت‌های پیرامون خود را در نظر نمی‌گیرند و شدیداً به تعاملات بین‌المللی بدبین هستند. به عقیده من طیف تندرو نگران است مسائل بیماری کرونا و وضعیت بحرانی کشور، بر دیوار بی اعتمادی بین ایران و غرب خدشه وارد کند.

صادقی با بیا اینکه طیف‌های تندرو در کشور نقش تأثیرگذاری را در شکست برجام ایفا کردند، گفت: اگر در حال حاضر ترامپ را عامل تحریم‌ها علیه ایران و شکست برجام می‌دانیم، این افراد با رفتارهای خود مانع گشایش‌های بین‌المللی در زمینه برجام شدند و به نوعی زمینه را برای ترامپ مهیا کرده و مانند دو تیغ یک قیچی منافع نظام جمهوری اسلامی را نشانه گرفتند؛ البته نمی‌توان خباثت دشمن را نادیده گرفت.

در صحنه بین‌المللی نه خوشبینی کامل صحیح است و نه بد بینی مطلق

وی با بیان اینکه نیاز است دستگاه‌های اطلاعاتی در هر موقعیتی هشیار باشند، ادامه داد: در صحنه بین‌المللی نه خوشبینی کامل صحیح است و نه بد بینی مطلق درست است؛ بلکه باید روحیه‌ای واقع‌بینانه داشت. اما اینکه همیشه با شک و تردید تصمیم‌گیری کنیم، می‌تواند تهدیدی برای سیستم سلامت و بهداشت کشور باشد؛ بنابراین لازم است مسئولان در بینش خود بازنگری کنند. البته این مهم به نوعی غیر ممکن شده است؛ زیرا در کشور ما تندروها در هر شرایطی، ایدئولوژی متناسب با آن وضعیت را باز تولید می‌کنند و کمتر می‌توان امید به تحول در بینش آنها داشت. در وضعیت فعلی تسلط یافتن این نوع نگرش تهدیدی برای سیستم سلامت کشور است.

رئیس کمیسیون شفافیت تصریح کرد: در پشت این مخالفت‌ها انگیزه‌های مختلفی وجود دارد که بخشی از آن به دلیل وجود نوعی ایدئولوژی است که نگاه بدبینانه‌ای به جهان پیرامون خود دارد، اما نمی‌توان منکر منافع و انگیزه‌های اقتصادی و سیاسی این مخالفت‌ها نیز شد. وجود منافع اقتصادی برای برخی در تداوم تحریم‌ها علیه کشور مسئله‌ای کاملاً اثبات شده است.

صادقی خاطرنشان کرد: موقعیت تحریمی کشور کاسبانی را ایجاد کرد که اساس کسب و کارشان در شرایط رفع تحریم‌ها به خطر می‌افتاد؛ همانگونه که همزمان با خروج آمریکا از برجام، این افراد نرخ فروش نفت را در زمان تحریم معین کردند.

برای دریافت کمک‌های خارجی کمیته‌ای تخصصی تشکیل شود

حیدرعلی عابدی، نمانیده مردم اصفهان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون دلایل مخالفت مقامات کشور برای دریافت کمک‌های پزشکی و همچنین مخالفت برخی با حضور متخصصان سازمان پزشکان بدون مرز و تیم‌های پزشکی کشورهای بین‌المللی در کشور اظهار کرد: بهتر است برای بررسی و تصمیم گیری در مورد حضور تیم‌های پزشکی خارجی در کشور، کمیته‌ای متشکل از نماینده‌های وزارتخانه‌های امورخارجه و اطلاعات تشکیل شده و تصمیم نهایی به ستاد ملی مبارزه با شیوع کرونا ارجاع داده شود. این ستاد در زمینه مبارزه با شیوع کرونا اختیارات شورای عالی امنیت ملی را در دست دارد و می‌تواند در این زمینه تصمیم گیری کند. باید از حاشیه پردازی خودداری کرد؛ زیرا پزشکان و پرستارانی که امروز در خط مقدم مبارزه با شیوع کرونا هستند، نباید احساس کنند افرادی از راه دور برای آنها نسخه ایثار تجویز می‌کنند. بهتر است هر تصمیمی در حوزه تخصصی خودش گرفته شود.

وی افزود: برای حل اینگونه موضوعات، تشکیل کمیته‌های تخصصی بهترین راه است، اما در این موقعیت برخی به سر دادن شعارهای سیاسی و حزبی می‌پردازند؛ در صورتی که امروز جان مردم در خطر است. درست است که کمک‌های پزشکان خارجی، کمک‌های شایانی نبود اما بهتر است برای اظمینان خاطر از تصمیم درست و به تبع آن دلگرمی کادر درمانی، این موضوعات در کمیته‌ای تخصصی بررسی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علم پزشکی علم تبادل است. در این علم بین المللی، برای نجات جان مردم هیچ موضوع محرمانه ای وجود ندارد. پزشکان قسم خورده اند صرف نظر از پوست و رنگ و نژاد به مردم خدمت کنند، اما غیرممکن نیست برخی گروه‌های جاسوسی نیز بین پزشکان نفوذ کرده باشند.

عابدی تصریح کرد: ادعای حضور پزشکان جاسوس در کشور نوعی توهین به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشور است. قبل از ورود تیم‌های پزشکی خارجی به کشور، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و وزارت امور خارجه تمامی بعدهای این موضوع را بررسی کرده و نهایتاً مجوز ورود صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: همانگونه که در زمان جنگ تحمیلی ایران با آگاهی از اینکه آلمان‌ها تأمین کننده تجهیزات سلاح‌های شیمیایی عراق هستند، اما جانبازان شیمیایی ایران جهت درمان به این کشور فرستاده می‌شدند.

گزارش از: ابوالفضل مدنی-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 416247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.