هانتا ویروس و احتمال اپیدمی شدن آن

با وجود درگیری جهان با شیوع ویروس کرونا، بیماری دیگری نیز در حال رشد است؛ آزمایش مردی از اهالی یونان چین نشان داد که او مبتلا به ویروس هانتا است.

به گزارش ایمنا هانتا ویروس نوعی ویروس است که توسط جانوران جونده مانند موش‌ها منتقل می‌شود. این ویروس منجر به شکل‌گیری بیماری مهلک و کشنده سندروم ریوی هانتاویروس می‌شود.‌

احتمال شیوع هانتا ویروس

پایگاه خبری "گلوبال تایمز" چین نوشت، با وجود درگیری جهان با ویروس کرونا، بیماری دیگری نیز در حال رشد است؛ آزمایش مردی از اهالی "یوننان" چین نشان داد که او مبتلا به "ویروس هانتا" است.


این مرد که در روز دوشنبه در حال بازگشتن به استان "شاندوگ" به وسیله یک اتوبوس بود، ناگهان درگذشت؛ با انجام آزمایش پزشکان متوجه شدند که به بیماری هانتا مبتلا بوده است.
علاوه بر او ۳۲ نفر دیگر نیز در اتوبوس مذکور حضور داشتند و هم‌اکنون در حال انجام آزمایش هستند.

پایگاه خبری "first post" نوشت، طبق بررسی‌های "مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری" در آمریکا(CDC)، هانتا ویروسی است که عمدتاً توسط جوندگان گسترش پیدا می‌کند و می‌تواند باعث بیماری‌های مختلفی در افراد شود.
این بیماری می‌تواند باعث سندرم ریوی هانتی ویروس (HPS) و سندرم کلیوی هانتی ویروس (HFRS) شود.

هانتا ویروس چیست؟

ویروس اورتوهانتا یا ویروس هانتا یک ویروس تک-رشته‌ای، غلاف-دار با آران‌ای با سو-منفی است. این ویروس از خانواده هانتاویریدا است.

هانتا ویروس‌ها معمولاً جوندگان را آلوده می‌کنند اما در آنها ایجاد بیماری نمی‌کنند. انسان هم از راه تماس با ادرار، مدفوع یا آب دهان این جوندگان می‌توانند بیمار شود که این بیماری‌ها گاهی می‌توانند مرگ آور هم باشند.

تب خونریزی دهنده به همراه سندرم کلیوی (HFRS) و سندرم ریه ویروس هانتا (HPS) که به آن سندرم قلب و ریه ویروس هانتا (HCPS) هم گفته می‌شود مرگ آور هستند.

آلودگی انسان از ویروس‌های هانتا معمولاً به دلیل تماس مستقیم انسان با جوندگان (یا ذرات معلق در هوا از جوندگان آلوده) پدید می‌آمد در حالی که در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۹ انتقال انسان به انسان هم در آمریکای جنوبی از ویروس آند گزارش شد.

علائم ویروس هانتا

علائم اولیه HPS شامل خستگی، تب و درد عضلات به همراه سردرد، سرگیجه، لرز و مشکلات شکمی است؛ طبق گفته CDC اگر درمان نشود منجر به تنگی نفس و یا حتی مرگ می‌شود.

تاریخچه ویروس هانتا

ویروس‌های هانتا پدیده‌ای نسبتاً جدید هستند.

در سال ۱۹۷۸ مردی بر اثر تب بالا در کنار رودخانه هانتان کره جنوبی درگذشت،

تب خونریزی دهنده به همراه سندرم کلیوی در جریان جنگ کره (از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳) در میان سربازان آمریکایی و کره‌ای دیده شد. این بیماری ناشی از آلودگی به ویروس هانتا بود که باعث بیماری بیش از ۳۰۰۰ سرباز شد و نشانه‌هایی شبیه نارسایی کلیه، خونریزی عمومی و شوک داشت. نرخ مرگ ناشی از این ویروس بیش از ۱۰ درصد بود.

هو وانگ لی ویروس‌شناس کره‌ای توانست در سال ۱۹۷۶ این ویروس را از شُش یک موش چمنی به دست آورد.

در سال ۱۹۹۳ شیوع سندرم ریه ویروس هانتا در منطقهٔ چهار گوشه آمریکا در جنوب غرب این کشور دیده شد. عامل ویروسی این بیماری چند هفته پس از شیوع آن شناسایی شد و به آن Sin Nombre virus به صورت خلاصه SNV گفته شد که در زبان اسپانیایی یعنی ویروس بی‌نام. تری یتس استاد دانشگاه نیومکزیکو، موش‌های آهویی را ناقل این بیماری دانست.

نام ویروس هانتا از کجا آمده است؟

نام ویروس هانتا از نام رود هانتان در کره جنوبی گرفته شده‌است جایی که نخستین بار بیماری آن منتشر شد و توسط هو وانگ لی در سال ۱۹۷۶، منطقه قرنطینه شد.

پیشگیری از ویروس هانتا

برای پیشگیری از این بیماری به افراد توصیه می‌شود که از نگهداری حیوانات جونده در محل کار و سکونت خود خودداری کنند و در طبیعت با این گونه حیوانات تماس نداشته باشند.

نحوه انتقال ویروس هانتا

این بیماری از طریق هوا قابل انتقال نیست و فقط در صورت تماس با ادرار، مدفوع و بزاق جوندگان گسترش پیدا می‌کند.

کد خبر 416237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    0 0
    خداریشه چینیاروبکنه که منشابدبختی ومرگ درجهانند