تلاش جهانی برای خلق شهرهای پایدار

دانشمندان دانشگاه بیرمنگام، شهری واقع در شهرستان متروپلین در ناحیه میدلند غربی انگلستان، در حال انجام پروژه‌هایی جدید و بسیار جالب برای ایجاد پایداری در سراسر شهرهای جهان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیلی که اخیراً در بیرمنگام اتفاق افتاد نشان داد که چگونه وقوع چنین حادثه ناگواری می‌تواند به خانه‌ها، تجارت و جوامع آسیب برساند و زندگی روزمره را برای مردم مختل کند. گاهی آسیب‌های ناشی از وقوع سیل به حدی جدی است که جبران خسارات آن ممکن است چند ماه و حتی چند سال طول بکشد. در این میان، کمپانی‌هایی با مساحت کوچک‌تر نسبت به سیل آسیب‌پذیرتر هستند و گاهی خسارات تحمیل شده به آن‌ها به قدری زیاد است که در بیشتر موارد منجر به بیکار شدن کارکنانش می‌شود.

تا کنون معماران در کنار دانشمندان تلاش‌های بسیاری برای یافتن راهکارهایی برای ایجاد مقاومت شهرها در مقابل وقوع سیل کرده‌اند؛ آن‌ها خانه‌هایی با ارتفاع زیاد از سطح زمین احداث کرده‌اند تا سیل به این خانه‌ها نرسد و از طرفی سازه‌هایی احداث کرده‌اند که در صورت وقوع سیل و وارد شدن آسیب، به راحتی قابل بازسازی باشد. در ادامه به دیگر اقدامات دانشمندان و برنامه‌ریزان شهری برای مقابله با بحران‌های جدی پرداخته می‌شود.

بهبود مقاومت در مقابل وقوع سیل

گروهی از محققان انگلیسی که در زمینه آب، محیط زیست و جوامع فعالیت می‌کنند، زمان زیادی را صرف یافتن راهکارهایی برای افزایش مقاومت شهرها در هنگام مواجهه با سیل کرده‌اند. این افراد با همکاری گروهی از نهادهای مردمی تلاش کرده‌اند پروژه‌هایی جمعی و بین‌المللی انجام دهند تا جوامع آسیب‌پذیر در مقابل سیل نظیر پرو، کشوری در آمریکای جنوبی، را تحت حمایت خود قرار دهند. محققان انگلیسی با همکاری گروهی از پژوهشگران اهل پرو گزارشی مفصل از راهکارهایی مفید برای مقابله با سیل در آینده ارائه داده‌اند و علاوه بر این حمایت خود را برای پیاده‌سازی ایده‌های جدید اعلام کرده‌اند.

حل مشکلات جهانی آب

سیل تنها یک جنبه از چالش‌هایی است که جهان در رابطه با آب با آن مواجه است؛ افزایش پایداری، امنیت و مقاومت در مواجهه با تغییرات آب و هوایی از جمله عواملی است که تا ابد بشر را با نگرانی روبرو می‌کند و نیازمند مدیریت جدی به خصوص در زمینه منابع آبی است. گروهی از پروفسورهای دانشگاه ملبورن در استرالیا در تلاشند با استفاده از سنسورهای مختلف برای نظارت بر بهداشت و قابلیت دسترسی آب در جوامع مختلف، شبکه‌های آبی هوشمندتری طراحی کنند.

آرامش پس از وقوع فاجعه

استادهای دانشگاه بیرمنگام در حال انجام پروژه‌های تحقیقاتی گوناگونی هستند تا بتوانند پایداری را برای شهر خود و سایر شهرهای جهان در هنگام رویارویی با وقایع مختلف به ارمغان آورند. این افراد در حال حاضر قصد دارند یک منطقه روستایی به نام Wupperthal در آفریقای جنوبی که در یک آتش‌سوزی بزرگ آسیبی جدی را متحمل شد، را از نو بسازند.

مهندسی بشردوستانه

گروهی از مهندسان از سراسر جهان دست به دست هم داده‌اند تا در اقدامی بشر دوستانه به پایداری شهرهای جهان کمک کنند. این افراد که در زمینه زیست سوخت و دیگر عواملی که باعث بهبود بهره‌وری کشورهای در حال توسعه می‌شود، فعالیت می‌کنند بین بیرمنگام، ایتالیا و سوئد کنسرسیومی تشکیل داده‌اند تا راهکارهایی پایدار و کارآمد برای ایجاد پیوند بین شهرها و چشم‌اندازهای آن طراحی کنند. خوشبختانه این افراد تا کنون با موفقیت‌های زیادی مواجه شده‌اند و در بیرمنگام و سایر شهرهای جهان پروژه‌هایی موفقیت‌آمیز پیاده کرده‌اند.

کد خبر 415527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.