ارتفاعات کوه صفه با واترباکس‌ها سبز می‌شود

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: تعداد ۱۰۰ عدد واترباکس برای کاشت درخت در ارتفاعات کوه صفه آماده شده و به زودی اجرایی می‌شود.

فروغ مرتضایی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اجرای آزمایشی پروژه کاشت درخت با استفاده از فناوری واترباکس، اظهار کرد: پیرو مکاتبات و هماهنگی‌های انجام شده توسط اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش بنیان با سازمان پارک‌ها و فضای سبز برای اجرای فناوری واترباکس در اراضی خشک، بیابانی و یا کوهستانی به ویژه مناطقی که در آنها امکان انتقال آب وجود ندارد، این اقدام در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کاشت گیاه داخل واترباکس‌ها و استقرار آنها در مکان‌های کاملاً سنگلاخی و بیابانی مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: برای اجرای این تکنولوژی ارتفاعات کوه صفه را در نظر گرفتیم؛ البته برای اجرای این تکنولوژی باید نوع گونه گیاهی متناسب باشد، از این رو نوع گونه‌های گیاهی را بلوط زاگرس، پسته وحشی و داغداغان زاگرس انتخاب کردیم زیرا این گونه‌ها می‌توانند بدون آبیاری در ارتفاعات کوه صفه دوام بیاورد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: علاوه بر انتخاب نهال، قارچ و کمپوست مناسب، ظروف واترباکس (باکسی که می‌تواند آب را نگهداری کند) از جنس پلی پروپیلن تهیه شده تا نهال به مدت یکسال داخل آنها قرار گیرد و در همان عرصه باقی بماند.

وی با اشاره به فرایند کاشت در واترباکس‌ها، ادامه داد: گونه‌های گیاهی کاشته شده در واترباکس‌ها تنها یکبار در زمان کاشت آب نیاز دارد، به طوری که ۲۰ لیتر آب داخل واترباکس ریخته می‌شود.

مرتضایی‌نژاد گفت: پیشنهاد ۲۸۰ واترباکس آماده شود، اما در این مرحله ۱۰۰ عدد آماده شده تا ارتفاعات کوه صفه با واترباکس‌ها سبز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر این اقدام پایلوت با استفاده از فناوری جدید نتیجه مورد انتظار را به همراه داشته باشد، می‌توانیم در ارتفاعات و مناطق بیابانی شهر نیز از واترباکس‌ها استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: در نقاط بد آب و هوای ۴۰ کشور دنیا ایجاد دیوار سبز و درختکاری با استفاده از روش واترباکس انجام می‌شود که امیدواریم در ایران و اصفهان نیز انجام این اقدامات گسترش یابد.

کد خبر 415031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.