دهیدراته شدن بدن چیست و چگونه درمان می‌شود؟

دهیدراته شدن زمانی رخ می‌دهد که مقدار آب دفع شده از بدن بیشتر از مقدار آب مصرفی باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حدود ۷۵ درصد از وزن بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد که بیشتر آن درون سلول‌ها و بقیه آن در رگ‌های خونی و فضای بین سلول‌ها قرار دارد. دهیدراته شدن زمانی رخ می‌دهد که مقدار آب دفع شده از بدن بیشتر از مقدار آب مصرفی باشد. سطح آب موجود در بدن همیشه در حال تغییر است و با عرق کردن، نفس کشیدن و ادرار کردن، مقدار آن کاهش می‌یابد، به همین دلیل فرد باید به منظور جبران کردن آب از دست رفته بدن خود در طول روز به مقدار کافی آب بنوشد. در ادامه شما را با دلایل دهیدراته شدن بدن، روش‌های تشخیص و درمان آن آشنا می‌کنیم:

دلایل دهیدراته شدن بدن چیست؟

یکی از دلایل اصلی دهیدراته شدن بدن، اسهال است، زیرا در این صورت فرد مقدار زیادی از آب بدن خود را از دست می‌دهد. اسهال مزمن بسیار خطرناک است، به طوری که سالیانه بیش از چهار میلیون کودک در سراسر جهان به دلیل دهیدراته شدن بر اثر اسهال، جان خود را از دست می‌دهند. استفراغ نیز می‌تواند باعث دهیدراته شدن بدن شود. عرق کردن نیز باعث می‌شود که فرد مقدار زیادی از آب بدن خود را از دست بدهد. علاوه بر این، قند خون بالا باعث می‌شود بدن دهیدراته شود؛، بنابراین افراد مبتلا به دیابت بیشتر اوقات احساس تشنگی می‌کنند.

علائم دهیدراته شدن بدن

احساس تشنگی از علائم اصلی دهیدراته شدن بدن است. زمانی که آب بدن کم شود، رنگ ادرار زردتر خواهد شد. هر چه بدن فرد آب بیشتری از دست بدهد، علائم بیشتر و شدیدتری مانند خشکی دهان، حالت تهوع و استفراغ، خشک شدن مجاری اشک، گرفتگی عضلات، ضعف، سستی، گود رفتن چشم‌ها، آشفتگی، بی‌قراری، تپش قلب و سرگیجه به وجود می‌آید؛ اگر این مشکل درمان نشود باعث نارسایی ارگان‌های بدن و رفتن به حالت کما می‌شود.

روش تشخیص دهیدراته شدن بدن چیست؟

پزشکان به منظور تشخیص دهیدراته شدن بدن نشانه‌هایی مانند صورت رنگ پریده، گودی زیر چشم‌ها و خشکی صورت را مد نظر قرار می‌دهند و ضربان قلب و فشار خون فرد را بررسی می‌کند. اگر جواب معاینه‌های پزشک در مورد دهیدراته شدن بدن مثبت باشد، تست‌های دیگر به منظور تشخیص وضعیت بیمار و پیشرفت‌های بیماری صورت می‌گیرد. این تست‌ها شامل تست خون و تجزیه و تحلیل ادرار می‌شود. نمونه خون گرفته شده از فرد، تحت آزمایش قرار می‌گیرد تا سطح سدیم و پتاسیم آن مشخص شود و وجود هرگونه عفونت و بیماری تشخیص داده شود. همچنین تغییر رنگ و تیره شدن، ادرار نشان دهنده دهیدراته شدن بدن است.

روش های درمان دهیدراته شدن بدن

روش‌های درمانی دهیدراته شدن بدن به عوامل بسیاری مانند سن بیمار و شدت بیماری بستگی دارد. با مصرف مقدار کافی آب، الکترولیت‌های از دست رفته به حالت اولیه باز می‌گردد. به افرادی که دچار دهیدراته شدن شدید هستند مایعات به صورت تزریقی داده می‌شود. داروهای ضد اسهال مانند لوپرامید، داروهای ضد استفراغ مانند امترول و داروهای تب بر مانند تیلنول ممکن است به درمان دهیدراته شدن بدن کمک کند.

کد خبر 414791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.