۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
چرا دچار اضافه وزن می‌شویم؟

در کنار رژیم غذایی ناسالم، عواملی مانند سریع غذا خوردن، نشستن بیش از حد، کمبود خواب و استرس زیاد باعث افزایش ذخایر چربی و در نتیجه افزایش وزن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گاهی اوقات افراد تصور می‌کنند که وزن آن‌ها بی هیچ دلیلی افزایش می‌یابد، اما همیشه علتی برای این افزایش وزن وجود دارد. در صورتی‌که مصرف کالری بیش از حد معمول باشد یا میزان فعالیت‌های ورزشی کاهش یابد، تعجبی ندارد که عقربه ترازو عدد بیشتری را نشان دهد، اما در صورتی‌که همه چیز مانند قبل باشد و وزن همچنان بالا رود، وقت آن است که کمی عمیق‌تر به لایل این مسئله توجه کنیم. در ادامه شما را با دلایل اصلی اضافه وزن آشنا می‌کنیم:

کمبود خواب و افزایش وزن

خواب و افزایش وزن به دو دلیل با هم ارتباط دارد؛ اول اینکه با بیدار ماندن تا دیروقت، احتمال مصرف تنقلات در اواخر شب بیشتر خواهد شد که این امر به معنی دریافت کالری بیشتر است. دلیل دیگر اتفاقی است که در هنگام کمبود خواب در بدن می‌افتد؛ تغییر در سطوح هورمونی باعث افزایش گرسنگی و اشتها و همچنین مانع از ایجاد احساس سیری بعد از خوردن غذا می‌شود.

استرس و افزایش وزن

وقتی فشار زندگی بیش از حد زیاد یابد، بدن برای زنده ماندن تلاش می‌کند؛ درنتیجه کورتیزول یا هورمون استرس ترشح می‌شود که این امر با زیاد شدن اشتها همراه است. در مواقع پراسترس، میل به خوردن غذاهای پر کالری و فست فود نیز افزایش می‌یابد؛ ترکیب این دو مورد، بستر مناسبی را برای افزایش وزن ایجاد می‌کند.

داروهای ضدافسردگی و اضافه وزن

یکی از اثرات جانبی بعضی از داروهای ضدافسردگی، افزایش وزن است؛ بنابراین در صورتی که مصرف داروی ضد افسردگی باعث اضافه وزن می‌شود، باید در مورد تغییر برنامه درمانی با پزشک صحبت کرد، اما توقف یا تغییر خودسرانه مصرف داروها به هیچ وجه عاقلانه نیست. وزن برخی افراد نیز به علت احساس بهبودی و زیاد شدن اشتها بعد از شروع درمان دارویی افزایش می‌یابد؛ همچنین افسردگی به خودی خود می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در وزن افراد شود.

مصرف استروئیدها و اضافه وزن

داروهای ضدالتهاب استروئیدی مانند پردنیزون (Prednisone) به دلیل افزایش دادن وزن طرفداران اندکی دارد؛ احتباس مایعات و افزایش اشتها، دلیل اصلی این امر است. برخی افراد هنگام مصرف استروئیدها تغییراتی موقت را در بعضی قسمت‌های بدن مانند صورت، شکم یا پشت گردن که چربی را در خود نگه می‌دارند، مشاهده می‌کنند. در صورت مصرف استروئیدها برای مدت بیش از یک هفته، توقف ناگهانی آن‌ها بدون مشورت با پزشک توصیه نمی‌شود، زیرا این کار می‌تواند به مشکلات جدی منجر شود.

داروهایی که باعث افزایش وزن می‌شود

چندین داروی دیگر نیز با افزایش وزن مرتبط است؛ این فهرست داروهای ضد روانپریشی که برای درمان اختلالاتی نظیر اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی استفاده می‌شود و همچنن داروهای درمان میگرن، تشنج، فشار خون بالا و دیابت را در بر می‌گیرد. با مراجعه به پزشک می‌توان دارویی پیدا کرد که علائم بیماری را درمان کند و در عین حال، عوارض جانبی کمتری داشته باشد.

قرص ضد بارداری و افزایش وزن

برخلاف تصور رایج، به نظر نمی‌رسد که قرص‌های ضد بارداری ترکیبی (استروژن و پروژستین) باعث افزایش پایدار وزن شود. تصور می‌شود افزایش وزن برخی از زنان که این قرص‌های ترکیبی را مصرف می‌کنند، مربوط به احتباس مایعات باشد، اما این امر معمولاً کوتاه‌مدت است. در صورت نگرانی در مورد افزایش احتمالی وزن می‌توان با پزشک مشورت کرد.

کد خبر 414760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.