دیار خاموشان چشم‌انتظار توجه مسئولان

شایر برخی از دیدن یا حتی شنیدن نامش احساس خوشایندی نداشته باشند، اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های شهر است که روزانه ده‌ها نفر از شهروندان به دلایل مختلف به آن مراجعه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در گوشه‌ای از هر شهر محلی به آن اختصاص داده شده و به واسطه اهمیتی که برای شهروندان دارد، سازمان ویژه‌ای مامور رتق و فتق امور آن است.

مدیریت آرامستان‌ها با شهرداری است، این محل که هر روز محل مراجعه ده‌ها نفر از شهروندان به دلایل مختلف است، گاه آنقدر اهمیت پیدا می‌کند که بخشی از میراث ماندگار شهروندان و از اسباب افتخار آنان محسوب می‌شود و علاوه بر مدیریت شهری چند دستگاه دیگر نیز بر آن نظارت می‌کنند، اما این منطقه شهری گاه چالش‌هایی را ایجاد می‌کند که سبب انتقاد شهروندان می‌شود.

گلایه شهروندان از موقعیت آرامستان

محمد فقیه از شهروندان دهاقان با اشاره به فاصله طولانی منازل مسکونی تا آرامستان، اظهار می‌کند: شرعا و قانونا باید بین منازل تا آرامستان فاصله باشد و این مسئله در دهاقان و مناطق اطراف مورد توجه قرار گرفته است، اما در برخی نقاط نیز اصلا رعایت نشده و آرامستان در نزدیک خانه‌ها قرار دارد که از نظر بهداشتی هم ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

او ادامه می‌دهد: متاسفانه بیمارستان دهاقان در نزدیکی آرامستان احداث شده است که اصلا خوشایند نیست.

علیرضا تقیان دیگر شهروند دهاقانی می‌گوید: این روزها شیوع کرونا باعث تعطیلی آرامستان شده، اما در شرایط عادی، پیمودن مسافت زیاد بین شهر تا آرامستان با نبود سرویس‌های حمل و نقل برای شهروندان مشکلاتی را ایجاد می‌کند؛ سالن اجتماعات آرامستان دهاقان هم تکمیل نشده و برای برگزاری مراسم‌های ترحیم محل مناسبی وجود ندارد.

مینا فاطمی، دیگر شهروند دهاقانی نیز به نبود سرویس حمل و نقل به مقصد آرامستان اشاره می‌کند و می‌افزاید: مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر به انتقادات و پیشنهادات شهروندان در خصوص آرامستان توجه نمی‌کنند، در حالی که شرایط باید رضایت اکثریت شهروندان را جلب کند.

چشم‌انداز ۲۰ ساله در جانمایی آرامستان

اما نهضت‌الله فرهمندیان، مسئول آرامستان‌های شهرداری دهاقان، با اشاره به وضعیت بهداشتی، ترافیکی و عمرانی آرامستان باغ فردوس این شهر، می‌گوید: فاصله این آرامستان تا مرکز دهاقان پنج کیلومتر است که از اوایل سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسیده است.

او با بیان اینکه آرامستان دهاقان تنها یک مسیر دسترسی دارد، اظهار می‌کند: آرامستان در حد فاصل میدان امام خمینی(ره) واقع در ورودی شهر تا شهرک گلخانه‌ای ایجاد شده و از مرکز شهر فاصله دارد، اما فعلا طرحی برای ایجاد سرویس ایاب و ذهاب به این نحل وجود ندارد.

مسئول آرامستان‌های شهرداری دهاقان تاکید می‌کند: برخی شهروندان به اشتباه گمان می‌کنند، توسعه شهر پس از انتقال کارگاه‌ها و مشاغل مزاحم شهری و توسعه شهرک گلخانه‌ای سبب نزدیک شدن مراکز صنعتی و مسکونی به آرامستان و ایجاد مشکلات بهداشتی می‌شود، در حالی که این آرامستان با توجه به نیاز و توسعه شهر در ۲۰ سال آینده طراحی شده است و تا آن زمان نیز هیچ طرح توسعه شهری اجرا نمی‌شود.

فرهمندیان از اجرای عملیات کانال‌کشی و بهسازی مسیرهای هدایت آب‌های سطحی آرامستان دهاقان با اختصاص اعتباری بالغ بر شش میلیارد ریال خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: سالن اجتماعات این آرامستان نیز تاکنون ۱۵ میلیارد ریال هزینه دربر داشته و پیش‌بینی می‌شود تا چند ماه آینده عملیات عمرانی آن به اتمام برسد و آماده بهره‌برداری شود.

او با بیان اینکه مدیریت شهری همه تلاش خود را برای رفع مشکلات آرامستان بکار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: بر اساس اطلاعات و آماری که شهرداری در اختیار دارد، هر ماه ۱۳ تا ۱۵ نفر در شهر دهاقان فوت می‌کنند و در این آرامستان به خاک سپرده می‌شوند، بنابراین ظرفیت آرامستان جوابگوی نیازهای شهروندان است.

مسئول آرامستان‌های شهرداری دهاقان با اشاره به شیوع کرونا می‌گوید: همه پروتکل‌های بهداشتی و دستورات ستاد ملی کرونا در خصوص تعطیلی آرامستان‌ها و جلوگیری از توزیع نذورات و سایر موارد بهداشتی با نظارت دقیق ماموران شهرداری در این مکان رعایت می‌شود تا سلامت شهروندان به خطر نیفتد.

تنها یک آرامستان نیازمند بهسازی است

ذبیح الله رسم، مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان دهاقان نیز با بیان اینکه بازرسی و نظارت بهداشتی از تمام آرامستان‌ شهر مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می شود، اظهار می‌کند: در حال حاضر در این آرامستان مشکل بهداشتی که سلامت شهروندان را به خطر بیاندازد وجود ندارد و تعاملات خوبی بین شبکه بهداشت و درمان و شهرداری دهاقان وجود دارد.

او از اجرای طرح نظارت کارشناسان بهداشت‌ محیط بر وضعیت بهداشتی آرامستان خبر می‌دهد و می‌گوید: غسال‌ها دارای کارت معاینه پزشکی و بهداشت سلامتی هستند.

مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان دهاقان، با اشاره به موقعیت مکانی آرامستان‌ عنوان می‌کند: در شهرستان موردی که خلاف عرف باشد شناسایی نشده و تقریبا این آرامستان‌ها در اماکنی قرار دارد که با توسعه شهر و کارگاه‌های تولیدی مواد غذایی تهدیدی برای سلامت شهروندان ایجاد نکند.

رسم اضافه می‌کند: آرامستان برای تخلیه سریع روان آب‌ها دارای شـیب مناسـب و سیسـتم تخلیـه آب‌هـا سطحی است و اقدامات شهرداری در این زمینه رضایت ‌بخش  است.

او با اشاره به مشکلات آرامستان گلشن، تاکید می‌کند: آرامستان شهر گلشن نیاز به بهسازی محل دارد، در بازرسی و مکاتبات انجام شده با شهرداری شهر گلشن مقرر شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن شرایط این غسالخانه اصلاح شود.

کد خبر 414728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.