تغییرنام ستاد نوروزی اصفهان به"ستاد ویژه مقابله با کرونا"

شهردار اصفهان اعلام کرد: مسافران خط یک متروی اصفهان ۷۸ درصد کاهش یافته و این کاهش تعداد نشان می‌دهد شهروندان همکاری خوبی برای مقابله با ویروس کرونا داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی شامگاه چهارشنبه در برنامه تلویزیونی «اینجا اصفهان»، اظهار کرد: این روزها شرایط خاصی به دلیل شیوع ویروس کرونا در شهرها ایجاد شده که امیدوارم همه با هماهنگی، انسجام و همراهی بر این مشکل نیز غلبه کنیم و شرایط شهر به حال عادی بازگردد.

وی با بیان اینکه در مجموعه مدیریت شهری اصفهان اقدامات زیادی برای مقابله با ویروس کرونا انجام شده است، تصریح کرد: شهرداری اصفهان به عنوان نخستین دستگاه، دستور هفت ماده‌ای را برای مدیران صادر و اقدامات مورد نیاز برای مقابله با این ویروس را اعلام کرد و تمام واحدهای شهرداری اقدامات عملیاتی را آغاز کردند.

شهردار اصفهان ضدعفونی کردن اماکن و سیستم حمل و نقل عمومی را نخستین اقدام شهرداری برای مقابله با شیوع کرونا دانست و گفت: ضدعفونی کردن معابر، روزانه توسط ۲۵ تانکر سه هزار لیتری انجام و سرویس‌های بهداشتی روزانه دو مرتبه ضدعفونی می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش شهروندان با تهیه بروشورهای تبلیغاتی و توزیع آن در محلات مختلف در دستور کار است، افزود: همچنین در ورودی‌های مراکز شهرداری غربالگری انجام می‌شود و چنانچه مورد مشکوکی شناسایی شود به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شود.

نوروزی به تشکیل ستاد ویژه کرونا در شهر اصفهان با حضور نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی، نیروهای نظامی و انتظامی اشاره کرد و گفت: همچنین ستادی مرکزی در استان با دبیری استاندار هر یک شب در میان تشکیل و نتیجه فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف را بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: در ستاد ویژه مقابله با کرونا کمیته‌هایی وجود دارد که هر روز فعال است، البته در سطح استان نیز ستاد مرکزی فعال است و با ریاست استاندار اصفهان یک شب در میان تشکیل جلسه می‌دهد، سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام می‌دهد، مکاتبات شورای امنیت را بررسی و بر اساس این سیاست‌ها ستاد ویژه شهرداری عملیات‌های لازم را انجام می‌دهد.

نوروزی با بیان اینکه نیروهای بسیج و شهرداری در اقدامی مشترک خودروها و تاکسی‌های شهر را ضدعفونی می‌کنند، گفت: تاکنون شهرداری اصفهان توانسته با استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌ها، مسیری را طی کند که با کمک و همراهی مردم بر مشکل ایجاد شده غلبه کند.

وی با اشاره به نقش تک تک شهروندان برای مقابله با ویروس کرونا، تصریح کرد: شهرداری اصفهان برخی از جمعه بازارها، مکان‌های تفریحی ناژوان، شهر رویاها و باغ گل‌ها را تعطیل کرده، حتی فرهنگسراها برای جلوگیری از تجمعات مردمی و شیوع ویروس خدمات مجازی به شهروندان ارائه می‌کنند، اما نقش مردم از اهمیت زیادی برخوردار است.

تغییر جهت ریل برنامه‌های شهرداری برای نوروز

شهردار اصفهان ادامه داد: به هر حال بهار و نوروز آمدنی است، اما با توجه به شرایط به وجود آمده ریل تمام اقداماتی که هر سال تحت عنوان ستاد سفر نوروزی برای این ایام داشتیم را تغییر داده و همه را در خدمت مردم برای مقابله با ویروس قرار دادیم.

وی با بیان اینکه همه امسال نوروزی متفاوت را پشت سر خواهند گذاشت، گفت: بسیاری از برنامه‌های شهرداری اجرا می‌شود، طبیعت را با گل‌کاری زیبا کرده و نورپردازی در میادین شهر انجام می‌شود.

نوروزی اظهار کرد: از شهروندان انتظار می‌رود مقابله با کرونا را جدی بگیرند، البته مراقبت نباید به معنای استرس داشتن باشد، زیرا استرس تا جایی خوب است که به اهمیت موضوع پی ببریم و مازاد آن نقشی همچون ویروس خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مردم باید بهداشت عمومی و فردی را در همه جا رعایت کرده و بدون دلیل از منازل خود خارج نشوند، تصریح کرد: شهرداری اصفهان با توجه به شرایط ایجاد شده نوع ارائه خدمات خود را تغییر داده تا مردم مجبور نباشند از منازل خود خارج شوند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها برای جلوگیری از تجمعات بوده تا انتقال ویروس صورت نگیرد.

کاهش ۶۵ درصدی تردد خودروها در شهر

وی با بیان اینکه میزان تردد خودروها در سطح شهر اصفهان بین ۵۵ تا ۶۵ درصد کاهش یافته است، گفت: مسافران خط یک متروی اصفهان ۷۸ درصد کاهش یافته و تعداد مسافران آن از ۱۲۰ هزار نفر به ۱۹ هزار نفر رسیده و ۱۰۰ هزار مسافر کم شده است.

نوروزی با بیان اینکه تعداد مسافران اتوبوس و تاکسی نیز در شهر کاهش یافته است، افزود: کاهش تعداد مسافران نشان می‌دهد شهروندان همکاری خوبی برای مقابله با ویروس کرونا داشته‌اند.

وی تاکید کرد: شهرداری اصفهان درصدد کاهش حضور بی‌جهت مردم در ادارات شهرداری، مکان‌های عمومی و معابر شهری است، زیرا در حال حاضر امن‌ترین و مطمئن‌ترین جا برای شهروندان، ماندن در منزل است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در شرایط فعلی شهرداری اصفهان تمام جلسات، همایش‌ها و محل‌هایی که سخنرانی در آن برگزار می‌شد را تعطیل و تلاش کرده جلسات و تعداد حاضران در آن کاهش یابد.

وی با بیان اینکه روز گذشته جلسه شهرداران کلانشهرهای کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: گاهی ضرورت ایجاب می‌کند برنامه‌ها و سیاست‌ها تغییر کند، البته مردم نیز باید همکاری کرده و از خودشان مراقبت کنند تا بتوانیم ویروس کرونا را به عنوان یک دشمن مشترک جهانی با استفاده از تجارب جهانی از بین ببریم.

تسهیلات ویژه برای کاهش مراجعه شهروندان به مناطق ۱۵ گانه

نوروزی تاکید کرد: مردم باید برای مهار ویروس کرونا همکاری کنند، زیرا اگر یک نفر مبتلا شود و نتوانیم او را درمان کنیم برای همه ما مسئولیت اجتماعی دارد.

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده شهرداری برای کاهش مراجعه شهروندان، افزود: شهرداری اصفهان برای کاهش مراجعه شهروندان و مصون ماندن آنها از تهدید ابتلاء به ویروس کرونا، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در ۱۷ روز گذشته ۲۸ هزار نفر معادل ۷۷ درصد مراجعان شهرداری برای پرداخت عوارض نوسازی مراجعه کرده‌اند، تصریح کرد: در این مدت تعداد چهار هزار و ۴۰۰ نفر معادل ۱۲ درصد مراجعان برای پرداخت عوارض خودرو و ۷۸۰ نفر معادل دو درصد مراجعه‌کنندگان برای دریافت پروانه ساختمانی به مناطق شهرداری اصفهان مراجعه کرده‌اند، از این رو تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۹ به شهروندان مهلت داده شد نسبت به پرداخت عوارض خودرو، نوسازی و کسب و پیشه با نرخ امسال و بدون افزایش تعرفه اقدام کنند؛ البته امکان پرداخت از طریق سایت وجود دارد.

وی ادامه داد: متقاضیان دریافت پروانه ساختمانی نیز باید با مراجعه به شهرداری نسبت به تعیین تکلیف محاسبات پروانه اقدام کرده و برای انجام سایر اقدامات تا پایان تیرماه فرصت خواهند داشت که با این روش مشمول مقررات جدید در سال آینده نخواهند شد.

نوروزی اظهار کرد: به شهرداران مناطق ۱۵ گانه ابلاغ شده ساعات فعالیت خود را به گونه‌ای تمدید کنند که متقاضیان دریافت پروانه ساختمانی بتوانند در دو شیفت به شهرداری مراجعه داشته باشند.

وی افزود: البته شهروندان باید اطمینان داشته باشند که نیاز نیست برای دریافت همه خدمات مورد نیاز به شهرداری مراجعه حضوری داشته باشند، زیرا امکان انجام اکثر اقدامات از طریق اینترنت و مراجعه به سایت برقرار شده است.

تغییر نام ستاد نوروزی به" ستاد ویژه مقابله با کرونا"

شهردار اصفهان با بیان اینکه در آستانه فصل بهار اقدامات خوبی توسط مجموعه شهرداری اصفهان در سطح شهر انجام شده است، گفت: شهرداری اصفهان برای نوروز امسال برنامه‌های متنوع فرهنگی با رویکردهای جدید در نظر گرفته بود، اما ویروس کرونا برنامه‌ها را بر هم زد و ستاد نوروزی به عنوان ستاد ویژه مقابله با کرونا تغییر هدف داد.

وی با بیان اینکه مردم باید به طور جدی مراقبت و با رعایت بهداشت فردی با ویروس کرونا مقابله کنند، اظهار کرد: نوروز امسال بسیاری از برنامه‌ها از جمله گل کاری، زیباسازی معابر شهر انجام می‌شود و برای جمعیت دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفری شهر اصفهان اقدامات لازم را انجام خواهیم داد؛ البته میهمانان بیرونی نخواهیم داشت و دوست داریم شهروندان ما نیز به شهرهای دیگر مسافرت نکنند، هر چند رفت و آمد حق بشری است و کسی نمی‌تواند این حق را از مردم بگیرد، اما گاهی موضوع مهمی مثل انتشار یک ویروس اجازه داده محدودیت‌هایی برای حفظ سلامت شهروندان ایجاد شود.

نوروزی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داده فقط ۲۰ درصد مردم یقین پیدا کردند که نباید سفر کنند و برای ۴۰ درصد مردم نیز سفر نکردن مهم است، اما ۴۰ درصد دیگر برای این موضوع اهمیتی قائل نیستند، تاکید کرد: از همه شهروندان انتظار می‌رود نوروز امسال را در خانه خود بگذرانند و از فضاهای شهر اصفهان استفاده کنند و از دیگر هموطنان نیز انتظار می‌رود امسال اصفهان را برای سفر انتخاب نکنند و در شهرهای خود بمانند، زیرا این اقدام تضمینی برای حفظ سلامتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است.

وی همچنین از شهروندان خواست نوروز امسال به آرامستان باغ رضوان و سایر مزارها مراجعه نکنند، زیرا این اقدام می‌تواند باعث شیوع ویروس باشد.

اراده جدی برای اجرای پروژه های عمرانی در شهر

شهردار اصفهان با اشاره به پیشرفت پروژه‌های عمرانی شهر، اظهار کرد: شرایط ایجاد شده بر روی مسائل اقتصادی تأثیر بسیاری داشته، اما در شهرداری اصفهان اراده کردیم تا خللی به اجرای پروژه‌های عمرانی شهر وارد نشود.

وی ادامه داد: به شهروندان قول دادیم پروژه بلوار فرزانگان حدفاصل میدان تاکسیرانی تا جاده فرودگاه را تا ۲۵ اسفندماه سال جاری طی مراسمی با حضور یکی از مقامات کشوری مورد بهره‌برداری قرار دهیم که با توجه به شرایط به وجود آمده در موعد مقرر پروژه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و بهره‌برداری موقت انجام خواهد شد، اما آئین مربوطه در زمان دیگری برگزار خواهد شد.

نوروزی با بیان اینکه پروژه پل آفتاب که قرار بود ظرف مدت ۱۰ ماه احداث شود که خوشبختانه سه روز زودتر از این موعد آماده بهره برداری شد، گفت: پروژه پل شهید سلیمانی در مجاورت کارخانه قند نیز طبق برنامه زمان‌بندی باید در مدت ۱۸ ماه ساخته شود که تاکنون ۵۱ درصد پیشرفت داشته و در حال حاضر شهروندان هنگام عبور از آن محدوده تغییرات و پیشرفت پروژه را به خوبی احساس خواهند کرد.

وی از پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه سالن اجتماعات گلستان شهدا خبر داد و ابراز امیدواری کرد این پروژه تا پایان خردادماه سال آینده افتتاح و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه پروژه چهارباغ تا پایان سال به اتمام می‌رسد، خاطرنشان کرد: در مناطق مختلف پروژه‌های زیادی آماده افتتاح است، اما به دلیل شرایط موجود و جلوگیری از ایجاد تجمع، آئین افتتاح برای آنها برگزار نخواهد شد.

سلامت کارگران اولویت نخست

وی با بیان اینکه پروژه سالن نیز تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اظهار کرد: عملیات احداث خط دو مترو با پیشرفت مطلوب در حال انجام است، البته به کارکنان فعال در پروژه‌های عمرانی اطمینان می‌دهیم چنانچه حتی یک درصد احتمال داده شود کسی در محل پروژه بیمار است که می‌تواند باعث درگیر شدن دیگر کارگران شود، آن کارگاه عمرانی را تعطیل خواهیم کرد، زیرا سلامت کارگران اولویت نخست است.

نوروزی ادامه داد: با توجه به شرایط ایجاد شده، دستورالعمل‌هایی برای مدیران مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان ابلاغ شده تا کارکنانی که امکان دورکاری دارند، امور محوله را از خانه انجام دهند و برای بخش‌هایی که ضروری نیست مکانیزم‌های دیگری تعریف شود که تمام این تدابیر برای حفظ سلامتی کارکنان است.

وی گفت: برای تکمیل میدان امام حسین (ع) به مهندسان ناظر و پیمانکاران از روز دوم اسفندماه سال جاری ۲۸ روز مهلت داده شده تا این میدان برای نوروز آماده شود، البته روزانه سه مرتبه از روند پیشرفت آن بازدید می‌کنم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در حوزه مالی ضربه زیادی به کل کشور و حتی اقتصاد جهان وارد کرده و تعطیلی مراکز مختلف آثار سویی به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: البته در شهرداری اصفهان هر جا امکان فعالیت وجود داشته باشد، فعال است؛ به عنوان مثال بازارهای کوثر ضدعفونی و مراقبت‌های ویژه برای مراجعه‌کنندگان هنگام ورود به بازار انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کالاهای مورد نیاز مردم به صورت فراوان در بازارهای کوثر وجود دارد و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

سمپاشی شهر با استفاده از هلی کوپتر شایعه است

نوروزی در خصوص شایعه سم‌پاشی و ضدعفونی شهر اصفهان با استفاده از هلی‌کوپتر در آینده، گفت: این موضوع در حد شایعه بوده و مردم باید به اطلاعیه‌ها از مراجع رسمی توجه کنند و تحت تأثیر بازار داغ شایعات قرار نگیرند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر امکانات شهرداری برای ضدعفونی کردن معابر مطلوب است، اما در صورت نیاز تلمبه‌های سمپاشی و تراکتورهای سمپاشی را با همکاری کشاورزان به میدان عمل خواهیم آورد تا مقابله با این ویروس به خوبی انجام شود.

شهردار اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل، تصریح کرد: شهرداری اصفهان تنها شهرداری کشور بود که امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت کرد و به فروش رساند و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا خریداری کرد.

وی با بیان اینکه عده‌ای تلاش کردند موضوع خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس را تحت تأثیر فضاهای غیر واقعی قرار دهند و ارزش مهم این اقدام را نادیده بگیرند، تاکید کرد: شهروندان باید اطلاع داشته باشند که از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده، ۴۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل اصفهان شده، ۳۵ دستگاه دیگر تا دو روز آینده خواهد آمد و مابقی نیز به زودی وارد شهر خواهد شد؛ البته برای تأمین اعتبار مورد نیاز تدابیر لازم انجام شده است.

غرض‌ورزی‌ها درباره یک قرارداد

نوروزی گفت: عده‌ای قرارداد خرید اتوبوس که مربوط به سال ۹۵ بود را مطرح کردند، قراردادی که تأمین اعتبار نشده بود و شرکت اسکانیا درصدد لغو آن بود، اما در بدو آغاز فعالیت در شهرداری با رایزنی انجام شده موفق به دریافت ۵۰ دستگاه اتوبوس با قیمت اعلام شده در قرارداد شدیم.

وی افزود: شهروندان نباید به شایعات و حرف‌های بی‌ربط توجه کنند.

شهردار اصفهان در خصوص راه‌های ارتباطی مردم با شهرداری اصفهان، اظهار کرد: مراجعه به پرتال شهرداری اصفهان و تماس با ۱۳۷ به عنوان "پاسخگوی همیشه بیدار شهر"، از جمله راه‌های ارتباطی شهروندان با شهرداری است.

وی ادامه داد: از یکم تا بیستم اسفند ماه سال جاری در مجموع بیش از ٢٠ هزار تماس از سوی شهروندان با اداره ارتباطات مردمی ١٣٧ برقرار شده که از این تعداد دو هزار تماس پیرامون موضوع کرونا بوده است.

نوروزی گفت: عده‌ای از شهروندان در تماس‌های خود با ۱۳۷ نقدها، مشکلات و ایرادها را مطرح و تعداد دیگری نیز برای تقدیر از خدمات و فعالیت‌های شهرداری اصفهان با اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان تماس برقرار کردند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیاز به خرد جمعی و شنیدن صدای مردم احساس می‌شود، افزود: شهرداری اصفهان با تمام امکانات پای کار ایستاده و لجستیک امور فرهنگی، آموزشی و ضدعفونی کردن را انجام خواهد داد، البته در عرصه پزشکی تابع متخصصان هستیم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: برای تأمین اعتبار لازم جهت انجام اقدامات برای مقابله با کرونا با تصویب شورای شهر ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: به پاس زحمات شبانه روزی پزشکان و پرستاران که مظهر و جلوه واقعی ایثار و ایثارگری هستند، تندیس کادر درمانی، پزشکان و پرستاران را در شهر می‌سازیم و میدان یا خیابانی را به نام پرستار یا پزشکان نامگذاری خواهیم کرد.

نوروزی با بیان اینکه همراهی و همکاری شهروندان می‌تواند مدیران شهری را در انجام امور موفق کند و تاب‌آوری شهر را افزایش دهد، گفت: افزایش تاب‎آوری یعنی غلبه کردن بر مشکلات و بازگشتن شهر به حالت سابق که با همکاری شهروندان محقق خواهد شد.

کد خبر 414567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.