۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
معرفی برترین تازه‌های کتاب

فهرست «برترین تازه‌های کتاب منتشرشده در هر ماه» از سوی مؤسسه خانه کتاب اعلام می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه خانه کتاب، با توجه به حجم تولیدات کتاب در سال و ماه و سردرگمی مخاطبان و خانواده‌ها برای تهیه کتاب خوب، این مؤسسه درصدد برآمده است تا هر ماه با توجه به معیارهایی که اعلام شده، کتاب‌های برتر را معرفی کند.

این مؤسسه بر مبنای بند ۳ و۴ ماده ۱ و بند ۱۲ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب مجلس شورای اسلامی و بند الف و ب ماده ۵ اساسنامه خانه کتاب، در راستای مهم‌ترین رسالت خود یعنی کمک به اعتلای فرهنگ مکتوب کشور از طریق ایجاد امکانات لازم در زمینه‌های اطلاع‌رسانی و تسهیل در دسترسی عموم به اطلاعات و داده‌های کتاب‌شناختی، کتب مرجع و نفیس و منابع ذی ربط، همچنین نقد و معرفی کتاب، یاری به ارتباط خلاق میان پدیدآورندگان، ناشران، خوانندگان و سایر فعالان عرصه نشر و فرهنگ کشور و کمک به خوانندگان کتاب برای انتخاب کتاب برتر؛ برآن شد تا با همکاری جمعی از استادان و صاحب‌نظران علمی، هنری و ادبی، هر ماه فهرست برترین تازه‌های کتاب منتشرشده را معرفی و در دسترس علاقمندان به کتاب قرار دهد.

بدیهی است معرفی این کتاب‌ها از نظر معیارهای این مؤسسه است و سایر مؤسسات، انجمن‌های صنفی و علمی نیز می‌توانند بر اساس معیارهای خود کتاب‌های خوب را معرفی کنند. این مؤسسه آمادگی دارد زیرساخت‌های لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

بر اساس این گزارش این آثار، کتاب‌های نوپدیدی است که براساس اعلام وصول ناشران در بهمن ماه سال جاری، وارد بانک اطلاعاتی خانه کتاب شده و به بخش مخزن کتاب این مؤسسه انتقال داده شده است. در مجموع ۲۱۴۴ کتاب در موضوعات علوم انسانی بررسی و ۷۲ کتاب برتر انتخاب شد.

تأثیرگذاری کتاب در ارتقای سطح آگاهی علمی، هنری و یا ادبی خوانندگان، تازگی و نوآوری در ساختار، پرداخت و نگاه و رویکرد کتاب، ارزشمندی کتاب و غنای محتوایی، استحکام و زیبایی زبان و توجه نویسنده به بحث زبان و اصالت زبان و پیوندهای واژگانی در نوشتار، برخورداری از قدرت اقناع و تأثیرگذاری عمیق بر مخاطب، اهمیت موضوع اثر، جایگاه اثر در جامعه، نیاز جامعه به موضوع کتاب و رفع نیاز مخاطب، ارائه پژوهش عمیق و دقیق در خصوص موضوع مورد بررسی، استناد به منابع معتبر و بیان صریح، شفاف و مؤثر نویسنده از جمله معیارهای انتخاب این کتاب‌ها است که بنا به اقتضای هر کتاب در این طرح توسط داوران مدنظر قرار می‌گیرد.

همچنین، پرداخت به ابعاد مختلف موضوع و تحلیل آن، پرداخت جذاب به موضوعات، ترجمه روان و قابل فهم، اشتمال مقدمه و توضیحات لازم و دقت در انتقال متن در متون ترجمه، تناسب نثر انتخاب شده با موضوع، استفاده از معتبرترین نسخ مخطوط کتاب و انتقال صحیح نسخه بدل‌ها و اشتمال بر تعلیقات در متون تصحیح، دسته‌بندی و فصل‌بندی مناسب مطالب، تناسب روش پژوهش با حوزه موضوع کتاب، ساختار معقول و منطقی اثر، بدیع بودن مباحث، عناوین، تحلیل و تصاویر، کاربردی بودن کتاب برای مخاطب، گویایی عنوان کتاب و هماهنگی آن با محتوا، قوت و روانی متن و خط، طراحی، صفحه بندی، شکل و چاپ مناسب کتاب از دیگر معیارهایی است که داوران برای انتخاب برترین کتاب ماه مد نظر قرار داده‌اند.

کد خبر 413309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.