روزهایِ سخت قالیباف در مجلس

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

زیباکلام: تندروها جشن پیروزی گرفته‌اند

صادق زیباکلام هم که پیشتر از رأی ندادن در انتخابات صحبت کرده بود، اظهار کرد: تندروها در حالی پیروزی در انتخابات را جشن گرفته‌اند که از همان اول هم معلوم بود به سبب شرایط کشور، در دوره یازدهم قوه مقننه مجلس‌نشین خواهند بود. این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه گفت: در واقع وقتی درصد بسیار بالایی از مردم به دلایل متعددی تصمیم گرفتند رأی ندهند؛ از همین رو تندروها دقیقاً مثل مجالس سه‌گانه هفتم تا نهم بیشتر کرسی‌های بهارستان را در اختیار خود می‌بینند. وی توضیح داد: با توجه به نتیجه‌ای که در انتخابات دوم اسفندماه حاصل شد، دولت روحانی باید در یک سال و ۲ ماه پایانی دولتش آماده سخت‌ترین رویارویی و چالش‌ها با مجلس باشد. رویارویی‌هایی که به قطع و یقین، دشواری و موانع زیادی را پیش روی منافع و مصالح ملی قرار خواهد داد. زیباکلام در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط و همچنین اتفاق‌هایی که طی سال جاری در کشور رخ داد، از همان اول مشخص بود تندروها صندلی‌های مجلس یازدهم را بعد از چهار سال حاشیه‌نشینی از آن خود خواهند کرد.\

لایحه بودجه ۹۹ به شورای نگهبان می‌رود

حسین میرمحمدصادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین بررسی‌های مجلس و دولت درباره لایحه بودجه ۹۹، گفت: مصوبه کمیسیون تلفیق درباره بودجه سال آینده از سوی هیئت رئیسه به این معاونت ارسال شده است و ما امروز هم جلسه مشترکی با برخی اعضای دولت و نیز تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق داشتیم که آقای تاجگردون رئیس این کمیسیون نیز در این جلسه حضور داشت. وی افزود: ما نظراتی را پیرامون موارد مطرح‌شده نسبت به لایحه بودجه ۹۹ به هیئت رئیسه مجلس اعلام کردیم و در این جلسه پیشنهادات ما بررسی شد که این پیشنهادات بیشتر مربوط به مسائل شکلی و نگارشی بود. معاون قوانین مجلس تصریح کرد: در این جلسه قرار شد گزارش نهایی بودجه ۹۹ از سوی آقای لاریجانی رئیس مجلس به‌زودی طی نامه‌ای به شورای نگهبان ارسال شود. میر محمد صادقی تأکید کرد: در بخش دیگری از این جلسه قرار شد مصوبه کمیسیون تلفیق درباره بودجه سال ۹۹ و طبق اصل ۸۵ قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شود و مجلس جلساتی برای بررسی لایحه بودجه سال آینده نداشته باشد وی اضافه کرد: البته برخی بخش‌های بودجه ۹۹ نیاز به اذن خاص مقام معظم رهبری دارد که باید مشخص شود. معاون قوانین مجلس با اشاره به ایرادات این معاونت نسبت به لایحه بودجه ۹۹، گفت: حدود ۶۰ مورد ما نسبت به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره بودجه سال آینده ایراداتی داشتیم، البته به‌شکلی نبود که اصل مصوبه را تغییر دهد.

خباز به اصلاح‌طلبان مجلس یازدهم: با مستقلین یک فراکسیون تشکیل دهید

محمدرضا خباز، نماینده ادوار مجلس و استاندار سابق دولت در خصوص وضعیت اصلاح‌طلبان حاضر در مجلس یازدهم و احتمال تشکیل یک اقلیت قوی، گفت: مسئله حضور اقلیت و اکثریت در مجلس موضوعی طبیعی است یعنی در همه ادوار این اتفاق افتاده، یک گروه سیاسی گاهی اقلیت بودند و گاهی اکثریت، گاهی اقلیتِ ضعیف و گاهی اقلیت مؤثر. خوشبختانه این شرایط ادامه دارد و اکنون هم وجود دارد. وی افزود: منتها تعداد اقلیت اصلاح‌طلب در مجلس یازدهم در حد ۱۶ نفر است و اقلیت ۱۶ نفری مؤثر نخواهد بود مگر اینکه با مستقلین یک فراکسیون تشکیل دهند. مستقلین مجلس یازدهم هم حدود ۵۰ نفر هستند و می‌توانند جمعی ۶۰ نفره تشکیل دهند هرچند چون تاکنون به طریق حزبی وارد مجلس نشدیم این مجموعه هم کارکرد ثابتی نخواهد داشت.

جزئیات کشف و ضبط انبار بزرگ احتکار تجهیزات پزشکی توسط اطلاعات سپاه

سازمان اطلاعات سپاه استان تهران یک انبار بزرگ احتکار تجهیزات پزشکی در جنوب تهران بزرگ را کشف و تمام محموله‌های آن را ضبط کرد. در این انبار، انواع ماسکهای اتاق عمل، ماسک بیهوشی، لوله ساکشن، دستکش جراحی و سایر موارد مورد نیاز در حوزه پزشکی، با ارزش تقریبی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان احتکار شده بود. کادر درمانی بیمارستان‌ها و مبتلایان به بیماری‌های واگیردار از جمله کرونا در این ایام با کمبود برخی تجهیزات پزشکی در بازار روبرو هستند با این حال برخی از سودجویان و سوداگران با احتکار این تجهیزات عملاً جان هموطنان را نشانه گرفته‌اند.

تأیید صحت انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان از سوی شورای نگهبان

سید اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: مراتب تأیید صحت انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، در ۵ استانی که انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آن انجام شده است، از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور ارسال شد. مدیر کل انتخابات وزارت کشور همچنین افزود: تاکنون، مراتب تأیید صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۸۴ حوزه انتخابیه مربوط به ۲۵ استان کشور، در مکاتبات شورای نگهبان با وزارت کشور، دریافت شده است. موسوی تصریح کرد: ستاد انتخابات کشور مراتب تأیید صحت انتخابات را به استان‌ها و مراکز حوزه انتخابیه ابلاغ نموده است.

واکنش واعظی به تحولات اخیر در سوریه

محمود واعظی درباره تحولات اخیر منطقه و به ویژه در سوریه و موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص این تحولات، گفت: ایران همواره در راستای صلح و امنیت منطقه تلاش کرده و با اتکاء بر رایزنی‌ها و مشورت‌هایی که با کشورهای منطقه داشته، دستیابی به راه‌حل در بحران سوریه را از طریق گفت وگوهای سیاسی دانسته و بر آن تأکید داشته است. رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه دکتر روحانی در گفت و گوی اخیر خود رؤسای جمهور روسیه و ترکیه نیز بر این موضوع تأکید کرده است، اظهار کرد: رئیس جمهور کشورمان در این گفت و گوها همچنین آمادگی ایران برای میزبانی اجلاس سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه برای ایجاد صلح و ثبات در سوریه را اعلام کرده است. واعظی با اشاره به اینکه روند آستانه در سال‌های اخیر در سطح سران و کارشناسان توفیقات قابل توجهی برای کاهش تنش در سوریه داشته است، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران روند آستانه را بسیار حائز اهمیت دانسته و بر استمرار آن تاکید دارد. رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: ایران همکاری‌های خود با کشورهای دوست برای کمک به سوریه را به هیچ عنوان جایگزین روند آستانه نمی‌داند و همه باید تلاش کنیم تا در مسیر این روند صلح و ثبات پایدار در سوریه برقرار شود.

آغاز روزهای سخت / دردسر فرزندان مصباح تمامی ندارد

ورود قالیباف به پارلمان یعنی تکیه زدن بر کرسی ریاست قوه مقننه؟ سوالی که نه فقط این روزها که از همان روزهای کاندیداتوری سرهنگ بارها مطرح شد. حامیانش او را در قامت رئیس مجلس به میدان فرستاده بودند و مخالفانش برای او خط و نشان می‌کشیدند که خیال ریاست را در سر نپروراند. مسیری سخت که از قبل انتخابات برای قالیباف شروع شد و بدون شک تا خردادماه ادامه خواهد یافت. خط و نشان کشیدن‌ها برای قالیباف را مخالفان قدیمی او آغاز کردند. پایداری هایِ اصولگرا که بخاطر حضور قالیباف در شورای ائتلاف حتی حاضر به نشستن دور میز وحدت نشده بودند به کنایه یا به صراحت تاکید داشتند به جلساتی که قالیباف در آن حضور داشته باشد یا به لیستی که قالیباف سرلیست آن باشد یا ردپایی از او در آن باشد تن نخواهند داد. خط و نشانی که تا ۴۸ ساعت مانده تا انتخابات مجلس هم ادامه یافت. فشار فرزندان مصباح در نهایت قالیباف را در پشت دروازه‌های بهارستان مجبور به عقب نشینی کرد، او شورای ائتلاف را مجبور به سهم دادن به پایداری‌ها کرد تا خودش سرلیست یک لیست واحد اصول گرایانه باشد. آقاتهرانی هم با گرفتن سهم بالا از لیست ۳۰ نفره تهران، حاضر شد نامش پایین‌تر از نام شهردار اسبق تهران قرار بگیرد و رقابت را به میدانی دیگر موکل کرد؛ میدان انتخاب رئیس مجلس!

کد خبر 413227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.