مهمترین دلیل افزایش نرخ ارز رشد حجم نقدینگی است

یک کارشناس اقتصادی درباره علت افزایش قیمت ارز در کشور گفت: از سال ۵۲ تا ۹۸ سطح تولید کشور ۲.۲ برابر شده در حالی که در همین بازه زمانی حجم نقدینگی تقریباً ۴۴ هزار برابر رشد داشته است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ریشه اصلی تورم و افزایش قیمت ارز در کشور افزایش حجم نقدینگی است.

زهرا شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره علت افزایش نرخ ارز در کشور اظهار کرد: اگرچه دلایل متعددی می‌تواند بر نرخ ارز در کشور تأثیرگذار باشد اما مهمترین علت، افزایش حجم نقدینگی است. بر اساس نظریه مقداری پول، افزایش نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد تولید باید یک رابطه متقابل داشته باشد، به عنوان مثال اگر نقدینگی دو برابر شود میزان تولید نیز باید دو برابر شود تا اثر تورمی بر اقتصاد نداشته باشد، در غیر این صورت قطعاً تورم افزایش می‌یابد.

وی افزود: هرچه میزان تورم در یک کشور بیشتر باشد به معنی این است که این کشور سریع‌تر ارزش پول ملی خود را از دست می‌دهد. در مقابل ارزهای خارجی دو عامل باید بررسی شود. اول اختلاف میان رشد نقدینگی و تولید در کشور است که باید این اختلاف کاهش پیدا کند و هرچه این اختلاف در کشور ما نسبت به کشور دیگری بیشتر باشد پول ملی بیشتر ارزش خود را از دست می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: از سال ۵۲ تا ۹۸ سطح تولید کشور ۲.۲ برابر شده در حالی که در همین بازه زمانی حجم نقدینگی کشور تقریباً ۴۴ هزار برابر رشد داشته است. بر اساس این آمار تقریباً هر سه سال در ایران نقدینگی دو برابر می‌شود در حالی که ۴۰ سال زمان لازم است تا میزان تولید در کشور دو برابر شود بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که ریشه اصلی تورم در کشور همین موضوع است.

شهریاری تصریح کرد: اما در روزهای اخیر عوامل متعددی را می‌توان برای افزایش نرخ ارز در نظر گرفت. ذخیره تورم موجود در گذشته، شیوع ویروس کرونا، تحریم‌های آمریکا و همچنین کاهش میزان تجارت ایران با سایر کشورها از جمله چین نیز از جمله عوامل مؤثر بر این موضوع به شمار می‌رود.

کد خبر 412722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    2 0
    موارد خوبی اشاره شد