نام خودرو رهام به "شاهین" تغییر کرد

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با پیشنهاد جمعی از پژوهشگران و فعالان محیط زیست موافقت کرد تا نام محصول جدید سایپا که پیشتر با عنوان "رهام" معرفی شده بود به "شاهین" تغییر کند.

به گزارش ایمنا، چندی پیش غلامرضا کیامرزی پژوهشگر محیط‌زیست و حامی گونه‌های در معرض خطر انقراض شاهین ایرانی، به مدیرعامل سایپا پیشنهاد کرد در راستای حفظ و حراست از این پرنده باشکوه، نام محصول جدید این گروه خودروسازی را به "شاهین" تغییر دهند، در ادامه چند انجمن دیگر نیز این پیشنهاد را به مدیران سایپا ارائه دادند.

سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا نیز پس از ارجاع موضوع به کمیته نامگذاری محصولات و بررسی‌های کارشناسی، با این پیشنهاد موافقت کرد و به دلیل اینکه گروه خودروسازی سایپا در طراحی محصول جدید خود از شاهین ایرانی الهام گرفته است، دستور داد در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی این گروه خودروسازی، محصول جدید سایپا "شاهین" نامگذاری شود.

غلامرضا کیامرزی کارشناس پرندگان شکاری با ابراز خرسندی از تصمیم و موافقت مدیرعامل سایپا، به خبرنگار ایمنا گفت: تغییر نام رهام به شاهین اقدامی برای تبلیغ یک اسم اصیل ایرانی و شناخته شده در سراسر جهان برای یک گونه در معرض خطر جهانی است زیرا نام شاهین با همین تلفظ برای این گونه در سراسر جهان بکار برده می‌شود؛ نام انگلیسی این گونه زیستی Red Naped Shaheen یا شاهین پشت گردن سرخ است. شاهین سریع‌ترین جاندار روی کره زمین با سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت شناخته شده است.

گفتنی است رهام نیز نامی فارسی و به معنای پرنده آزاد و رها است و سبک مدل سدان به عنوان اولین خودروی تولید شده از این پلتفرم با الهام از شاهین ایرانی طراحی شده است.

سایپا تولید ۱۲ هزار دستگاه از این محصول را برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی کرده و می‌خواهد تیراژ تولید آن را در سال ۱۴۰۱ به صد هزار دستگاه برساند.

خودرو شاهین با استفاده از موتور ۱۶۵۰ سی سی ۱۶ سوپاپه با تکنولوژی VVT، گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، دارا بودن ۶ کیسه هوا و طراحی بدنه با استفاده از فولادهای با استحکام بالا به زودی به بازار عرضه خواهد شد تا رقابت را در بازار خودروهای هم ردیف خود دو چندان کند.

کد خبر 412662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.