امیدی: الحاق ایران به معاهده FATF به معنای ارائه اطلاعات بانکی نیست

یک عضو هیئت علمی گروه روابط بین الملل دانشگاه اصفهان گفت: الحاق ایران به معاهده FATF به معنای ارائه اطلاعات بانکی نیست؛ بلکه به این معنا است که اگر طرف مقابل به معامله و تراکنش بانکی شک کرد، ایران اطلاعات آن معامله را ارائه کرده و ابهام زدایی کند.

علی امیدی در رابطه با عدم تصویب لوایح مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ورود ایران به لیست سیاه گروه اقدام مالی به خبرنگار ایمنا گفت: تصمیمات سیاسی، اقتصادی به صورت کامل سود یا ضرر ندارد. الحاق ایران به لوایح مبارزه با پولشویی و عدم تأمین مالی تروریسم نیز دارای معایب و مزایای است؛ مخالفان پیوستن ایران به FATF معتقد اند در حالی که کشور تحت فشارهای آمریکا قرار گرفته و به دنبال راه حل‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها است، نظام سلطه با پیوستن ایران به معاهده FATF، راه‌های دور زدن تحریم را می‌یابد و این راه‌ها را مسدود می‌کنند.

وی افزود: الحاق ایران به معاهده FATF به معنای ارائه اطلاعات بانکی نیست؛ بلکه به این معنا است که اگر طرف مقابل به معامله و تراکنش بانکی شک کرد، ایران اطلاعات آن معامله را ارائه کرده و ابهام زدایی کند.

امیدی ادامه داد: برخی از مخالفان FATF معتقد اند با پیوستن ایران به این معاهده حداقل کمک‌ها به کشورهای محور مقاومت مانند لبنان، غزه، سوریه و یمن دچار محدودیت می‌شود، در صورتی که الحاق به FATF و پذیرش استاندارهای جهانی به معنای افشای اطلاعات بانکی نبوده و اگر ایران با الحاق به FATF دچار مشکلات مضاعفی شود، می‌تواند هر زمان که خواست از این معاهده خارج شود.

این عضو هیئت علمی گروه روابط بین الملل دانشگاه اصفهان تاکید کرد: به جز چند کشور، همه کشورهای جهان، حتی متحدان ایران مانند چین و روسیه به این معاهده بین المللی پیوسته اند؛ در نتیجه ایران برای ارسال سیگنال مثبت به جامعه جهانی و غیر قانونی جلوه دادن تحریم‌های آمریکا باید به این ساز و کار بین المللی پیوسته و با آنها همکاری کند.

امیدی خاطرنشان کرد: نباید از الحاق به معاهده FATF انتظار نوشدارو برای مشکلات کشور داشت، اما روابط بانکی ما با جهان کمتر مورد فشار قرار گرفته و همچنین سیگنال مثبتی به جامعه جهانی ارسال می‌کند و نشان خواهد داد که ایران تابع مقررات بین المللی است.

کد خبر 412542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.