۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵
مصاف "گلشن" با کرونا

شهری کوچک و آرام در جنوب استان اصفهان که مردمانش به خونگرمی و تلاش مشهورند؛ اما این روزها نگران از شیوع یک بیماری حاد روزگار می‌گذرانند و سایه سنگین دلواپسی بر زندگی آن‌ها سنگینی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از دهاقان، امسال پایان خواب زمستانه درختان شهر با جنب و جوش نوروزگاهی مردمان همراه نیست. شهروندان کمتر از خانه بیرون می‌آیند و ملاقات‌ها و دیدارها دیگر گرمای سابق را ندارد. کسی برای دست دادن پیشقدم نمی‌شود و مردم ترجیح می‌دهند از دور، دستی به نشانه احترام تکان دهند. در گوشه و کنار سفیدپوشانی را می‌بینی که در و دیوار را می‌شویند و از شهروندان می‌خواهند کمتر توقف کنند و اگر کاری ندارند زودتر به خانه بازگردند. بازار شهر خلوت و خبری از خریدهای عیدانه نیست.

وقتی شایعه سریع‌تر از کرونا منتشر می‌شود

متین علیپور از شهروندان شهر گلشن می‌گوید: شرایط سختی است، هر روز شایعه‌ای به گوش می‌رسد و بعضی‌ها هم به آن‌ها دامن می‌زنند؛ واقعاً نگران سلامت اعضای خانواده‌ام هستم؛ بیشتر از همه مأموران شهرداری را می‌بینم که در تلاش هستند، سایر مسئولان هم باید به یاری آن‌ها بیایند.

معصومه قربانی دیگر شهروند گلشنی با بیان اینکه همه باید اصول بهداشتی را رعایت کنند، تاکید می‌کند: فعالیت مسئولان خوب بوده است، مخصوصاً کارگران شهرداری را تقریباً هر روز می‌بینم که گوشه‌ای از شهر را سمپاشی می‌کنند؛ این کارها به مردم امید می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: از اداره آموزش و پرورش می‌خواهیم مدارس را تا پایان نوروز تعطیل کند تا دانش‌آموزان از این ویروس در امان باشند، پسر من کلاس سوم است و واقعاً نگران سلامتی او هستم.

قدرت الله صمصامی، شهروند کهنسالی است که نگرانی خود را اینگونه ابراز می‌کند: این بیماری برای سالمندان خطرناک‌تر است، امیدوارم زودتر این وضعیت تمام شود. بارها دیده‌ام کارگران شهرداری همه جا را ضدعفونی می‌کنند، کمی خیالم راحت می‌شود، اما آنگونه که شنیده‌ام این بیماری خطرناک است.

یک دست صدا ندارد

حسنعلی رضایی، شهردار گلشن از تعطیلی روزبازارها در این شهر تا اطلاع ثانوی خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: هرگونه خرید و فروش در بازارهای هفتگی شهرستان ممنوع و برای حفظ سلامت شهروندان و کسبه این بازارها تعطیل شده است، اما همه باید برای مقابله با این وضعیت همکاری کنند.

وی با بیان اینکه حفظ سلامت شهر و شهروندان از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان است، ادامه می‌دهد: همه دستگاه‌های فعال در ناوگان حمل و نقل شهری اعم از اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی‌ها روزانه ضدعفونی می‌شود.

شهردار گلشن از ایجاد تیم‌هایی جهت ضدعفونی آرامستان‌ها، غسالخانه، معابر عمومی، پارک‌ها، سالن‌های اجتماعات و ورزشی این شهر خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: مدیریت شهری در کنار انجام وظایف ذاتی و قانونی خود، برای همکاری با همه ادارات و اعضای کارگروه تخصصی پیشگیری از کرونا جهت ضدعفونی کردن اماکن آمادگی دارد.

رضایی با اشاره به برگزاری نشست‌هایی با اعضای شورای اسلامی شهر پیرامون پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، می‌گوید: از شهروندان می‌خواهیم در هر شرایطی آرامش خود را حفظ کرده و به شایعه‌ها توجه نکنند و با رعایت بهداشت فردی، خودداری از تردد بیهوده در شهر و پرهیز از برگزاری اجتماعات، مسئولان را یاری دهند.

به شایعات توجه نکنید

محمد ابراهیم یوسفیان، رئیس شورای شهر گلشن با اشاره به مشارکت شهرداری و اعضای شورای شهر با اداره آموزش و پرورش برای ضد عفونی کردن مدارس در برابر شیوع ویروس کرونا، اظهار می‌کند: در دو هفته گذشته جلساتی پیرامون موضوع پیشگیری از شیوع این ویروس در شهر گلشن برگزار و تدابیر پیشگیرانه اتخاذ شده، خوشبختانه تاکنون مورد مشکوکی در شهر مشاهده نشده است.

وی ادامه می‌دهد: مواد ضدعفونی از جمله وایتکس و الکل توسط شهرداری خریداری شده و در صورت لزوم در اختیار اداره آموزش و پرورش قرار می‌گیرد تا از سرایت ویروس به محیط مدارس جلوگیری شود.

رئیس شورای اسلامی شهر گلشن، با اشاره به اقدامات شهرداری جهت ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی، اماکن و پارک‌ها، می‌افزاید: سرویس‌های بهداشتی، مساجد، آرامستان و غسالخانه شهر روزانه ضدعفونی می‌شود.

یوسفیان با اشاره به برگزاری منظم جلسات شورا برای بررسی آخرین وضعیت شهر، می‌گوید: رعایت نکات بهداشتی ضامن سلامتی فرد و جامعه است و این مسائل باید بین شهروندان فرهنگسازی شود.

استرس ایمنی بدن را کاهش می‌دهد

حشمت‌الله ثالثی، مدیر شبکه بهداشت و درمان دهاقان اظهار می‌کند: جلسات روزانه برای پیشگیری از ورود کرونا به شهرستان، ضد عفونی اماکن عمومی و تهیه گزارش از آخرین وضعیت سلامت شهروندان برگزار شده و در فرمانداری نیز کارگروه تخصصی به این منظور تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه استرس با کاهش سطح ایمنی بدن سبب افزایش ریسک ابتلا به کرونا می‌شود، ادامه می‌دهد: شهروندان از هرگونه شایعه‌سازی پرهیز و تنها یکدیگر را به رعایت اصول بهداشتی توصیه کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان دهاقان با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ مورد مشکوکی از کرونا در شهرهای دهاقان و گلشن و مناطق اطراف مشاهده نشده است، تاکید می‌کند: این مسئله یک مزیت برای منطقه محسوب می‌شود، شهروندان اخبار مرتبط با مسائل بهداشتی و احتمال ابتلای افراد را از رسانه‌های معتبر دریافت کنند و به شایعات توجه نداشته باشند.

ثالثی توجه به نکات ایمنی و رعایت مسائل بهداشتی را از مهم‌ترین توصیه‌های کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت عنوان می‌کند و می‌گوید: همه آموزشگاه‌ها، اماکن عمومی، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در دو شهر دهاقان و گلشن مستمر و روزانه ضدعفدنی می‌شود.

کد خبر 412488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.