سرفه‌های خشک ساده‌ترین روش شناسایی کووید ۱۹

عضو انجمن متخصصان داخلی عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی گفت: پنومونیای کروناویروس سرفه خشک بدون آبریزش بینی بوده و این ساده‌ترین روش برای شناسایی است، البته با داشتن علامت‌هایی از جمله تب و سرفه باید سریع به بیمارستان‌های مربوطه برای پیشگیری از ابتلا و یا شناسایی و شروع درمان این بیماری مراجعه کرد.

مهرداد صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اگر هنگام سرماخوردگی آبریزش بینی و خلط دارید، احتمال ابتلا به نوع جدید کروناویروس کمتر است، اظهار کرد: پنومونیای(سینه‌پهلو) کروناویروس سرفه خشک بدون آبریزش بینی است و تقریباً این ساده‌ترین روش برای شناسایی می‌باشد، البته با داشتن علامت‌هایی از جمله تب و سرفه باید سریع به بیمارستان‌های در نظر گرفته شده برای پیشگیری و یا شناسایی و درمان این بیماری مراجعه کرد.

وی ادامه داد: ویروس کرونا جدید مقاوم به حرارت نیست و در دمای ۲۶ تا ۲۷ درجه از بین می‌رود، بنابراین آب داغ زیادی بنوشید و زیر نور خورشید بروید، این یک درمان نبوده و فقط برای بدن مفید و نوشیدن آب گرم برای از بین بردن همه ویروس‌ها مؤثر است، از مصرف آب سرد خودداری شود.

عضو انجمن متخصصان داخلی عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی خاطرنشان کرد: ابعاد سلولی کرونا ویروس جدید کاملاً بزرگ است (قطر سلول در ابعاد ۴۰۰-۵۰۰ نانومتر است) و بنابراین استفاده از هر ماسک نرمال (نه فقط از نوع N95) قادر است ویروس را فیلتر کند، اما اگر فرد مبتلا به عفونت در مقابل شما عطسه کند، سه متر تا زمین فاصله دارد و بنابراین دیگر هوابرد نیست و احتمال آلودگی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه کرونا ویروس روی سطح فلز حداقل حدود ۱۲ ساعت زنده می‌ماند، تصریح کرد: لازم است، افراد در صورت قرار گرفتن و تماس با هر سطح فلزی دستان خود را کامل با آب و صابون بشویند و ضدعفونی کردن را فراموش نکنند.

صلاحی اضافه کرد: کرونا ویروس جدید می‌تواند حدود شش تا ۱۲ ساعت روی پارچه زنده باقی بماند، شوینده‌های لباس می‌تواند این ویروس را از بین ببرد، برای لباس‌های زمستانی که نیازی به شست‌وشوی روزانه ندارند، می‌توان آن‌ها را زیر نور خورشید قرار داد تا ویروس که به دمای بالا حساس است، از بین برود.

وی با اشاره به نشانه‌های پنومونیای ایجاد شده با کروناویروس جدید توضیح داد: این ویروس در ابتدا گلو را عفونی می‌کند، پس ممکن است حس خشکی گلو در افراد وجود داشته باشد که برای حداقل سه تا چهار روز طول خواهد کشید، سپس ویروس کرونا وارد جریان بینی شده به نای می‌رسد و وارد ریه‌ها می‌شود که باعث بروز پنومونی (یکی از عفونت‌های ریه) می‌شود که ممکن است، این فرآیند پنج تا شش روز طول بکشد، با پنومونی، تب و دشواری در تنفس رخ خواهد داد، گرفتگی بینی مانند، حالت نرمالی نیست، ممکن است احساس غرق شدن در آب برای فرد به وجود بیاید، اگر چنین احساسی در فرد باشد، باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

عضو انجمن متخصصان داخلی عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی شایع‌ترین روش ابتلا به کرونا ویروس را لمس اجسام عمومی دانست و توضیح داد: افراد باید مرتب دستان خود را بشویند، این ویروس برای مدتی روی دست زنده خواهد ماند و در این زمان ممکن است اتفاقات زیادی مانند لمس چشم‌ها و یا تماس دست و بینی رخ دهد و احتمال انتقال ویروس به بدن و مبتلا فرد به وجود بیاید.

وی توضیح داد: علاوه بر شست‌وشوی مکرر دست‌ها، در صورت گلودرد، گلوی خود را بشویید تا جرم‌ها قبل از رسیدن به ریه‌ها از بین بروند و یا به حداقل میزان ممکن برسند، نوشیدن مقدار فراوان آب و انجام مراقبت‌های لازم مرتب انجام شود تا احتمال ابتلا به کرونا ویروس جدید یا همان کووید ۱۹ به حداقل برسد.

صلاحی افزود: رعایت نکات بهداشتی مثل داشتن تهویه مناسب در مکان‌های عمومی و خصوصی مانند منازل باید رعایت شود، ضدعفونی کردن سطوح و وسایل مانند دستگیره‌های در، رعایت بهداشت فردی مکرر صورت گیرد، افراد بعد از رسیدن به منزل باید دست‌ها و صورت را بشویند، گوشی همراه را ضدعفونی کنند، از دست دادن و بوسیدن و بغل کردن اعضای خانواده خودداری شود تا احتمال آلوده شدن افراد به حداقل برسد و در صورت عدم ضرورت به ویژه کودکان، زنان باردار، سالمندان از منزل بیرون نروند.

کد خبر 412481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
    2 0
    خب اگه این ویروس تو دمای ۲۶ و ۲۷ درجه از بین میره چرا تو بدن که دماش ۳۷ درجه است زنده میمونه...؟!