کرونا، سرماخوردگی و آنفلوآنزا چه تفاوتی با هم دارند؟

بیماری کرونا علائم بسیار مشابهی با آنفلوآنزا و سرما خوردگی دارد و تب، سرفه‌های خشک، سر درد، بدن درد، تنگی نفس، لرزش بدن، عطسه و آبریزش بینی از مهم‌ترین علائم این بیماری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها بحث کرونا ویروس همه جا داغ است، به طوری که همه افراد، بزرگ و کوچک درباره این ویروس صحبت می‌کنند. علائم و نشانه‌های کرونا ویروس جدید یا همان کووید ۱۹ شبیه سرماخوردگی و آنفلوانزا است و اطلاع از تفاوت‌ها بین این سه بیماری بسیار حائز اهمیت است. در این خصوص با مهرداد صلاحی، عضو انجمن متخصصان داخلی عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

علائم سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی معمولأ با سوزش و درد گلو آغاز می‌شود و با سرفه، آبریزش بینی و بعضی مواقع با خروج خلط ادامه پیدا می‌کند، البته گاهی مواقع کودکان سرماخورده دچار تب بالا نیز می‌شوند. علائم بیماری تا دو الی سه روز شدید است و به تدریج خفیف می‌شود. سرماخوردگی معمولأ بین پنج تا هفت روز طول می‌کشد، اما سرفه ناشی از آن ممکن است ادامه پیدا کند.

عامل سرماخوردگی چیست؟

ویروس "راینوویروس" (Rhinovirus) از خانواده "پیکورناویروس‌ها"، عامل اصلی سرماخوردگی است. همچنین ویروس‌های دیگری نیز مثل کوروناویورس، آدنوویروس، ویروس پا را آنفلوآنزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی، ممکن است باعث سرماخوردگی شود. عفونت‌های باکتریایی نیز ممکن است به سرماخوردگی اضافه شود که در این صورت علائم بیماری شدیدتر و دوره آن طولانی‌تر خواهد بود؛ در این مواقع ممکن است عفونت، سینوس‌ها (سینوزیت)، گلو (فارنژیت) و یا گوش (اتیت) را درگیر کند.

تشخیص سرماخوردگی ویروسی و میکروبی چگونه است؟

فقط پزشک می‌تواند با توجه به علائم، شرایط و معاینه بیمار، تفاوت بین سرماخوردگی ویروسی و میکروبی را تشخیص دهد. با تجویز پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک نیز برای درمان لازم باشد، اما بیمار نباید اقدام به خود درمانی و مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک کند.

عامل آنفلوانزا چیست و چه تفاوتی با سرماخوردگی دارد؟

بیماری آنفلوانزا با سرماخوردگی فرق دارد، زیرا ویروس‌هایی که باعث آن می‌شود از خانواده متفاوتی است. آنفلوانزا توسط ویروس‌های خانواده " ارتومیکسو ویروس‌ها" ایجاد می‌شود که به سه گروه A،B،C تقسیم می‌شوند.

علائم آنفلوانزا چیست؟

تب، تعریق، سردرد، درد عضلات و مفاصل، گلودرد و گرفتگی بینی از علائم آنفلوانزا است. بعضی از انواع آنفلوانزا مانند نوع خاصی از ویروس آنفلوآنزای A که به آنفلوآنزای خوکی معروف بوده، ممکن است با اسهال و استفراغ نیز همراه باشد. آنفلوانزا معمولأ بین دو تا هفت روز طول می‌کشد.

آیا آنفلوانزا باعث عفونت ریه می‌شود؟

ممکن است آنفلوانزا در کودکان، سالمندان و کسانی که مشکلات قلبی عروقی و یا تنفسی دارند، با عفونت ریه (پنومونی یا ذات‌الریه) همراه شود؛ چنین حالتی در افراد سالم کمتر دیده می‌شود.

آیا آنتی‌بیوتیک در درمان سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا ویروس مؤثر است؟

در مورد بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا باورهای نادرستی وجود دارد؛ یکی از این باورهای نادرست، درمان آنتی‌بیوتیکی است که هیچ تأثیری بر ویروس سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا ویروس ندارد و حتی مشکلات بیمار را بیشتر می‌کند.

چه توصیه‌ای درباره مصرف آنتی بیوتیک ها دارید؟

آنتی بیوتیک‌ها برای درمان باکتری‌ها، بعضی از عفونت‌های قارچی و تک یاخته‌های انگلی مؤثر است و هیچ گونه تأثیری بر ویروس‌ها ندارند؛ از این رو هرگز نباید برای درمان سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ویروسی و کرونا ویروس جدید مصرف شود. مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی‌بیوتیک، باعث پدیده "مقاومت آنتی‌بیوتیکی" می‌شود، به این معنا که باکتری‌ها در اثر تماس زیاد با آنتی بیوتیک‌ها راه بی اثر کردن آن‌ها را یاد می‌گیرند و دیگر آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری ناکارآمد می‌شود.

علائم کرونا ویروس چیست؟

علائم این ویروس شبیه سرماخوردگی و آنفلوانزا است، این بیماری علائم بسیار مشابهی به آنفلوانزا و سرماخوردگی دارد و تب، سرفه‌های خشک، سر درد، بدن درد، تنگی نفس، لرزش بدن، عطسه و آبریزش بینی از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری است. تشخیص بیماری کرونا توسط پزشک و انجام آزمایش‌های ویژه انجام می‌شود.

کرونا ویروس بیشتر چه افرادی را مبتلا می‌کند؟

این ویروس هر فردی را می‌تواند درگیر کند، اما افراد مسن و کسانی را که دارای بیماری‌هایی مانند دیابت هستند و یا داروهای کورتون‌دار مصرف می‌کنند، بیشتر از سایرین مبتلا می‌کند و در موارد شدیدتر، عفونت می‌تواند به ویژه در افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و خودایمنی، باعث ذات‌الریه، سندرم حاد تنفسی، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

دوره نهفتگی و مهم‌ترین علامت‌های کرونا ویروس چیست؟

دوره نهفتگی کرونا ویروس جدید تقریباً بین دو تا ۱۴ روز و به‌طور معمول یک هفته است. در این بیماری تب و سرفه از سایر علائم مهم‌تر است و آبریزش بینی و عطسه کمتر مشاهده شده است؛ در موارد شدید بیماری کرونا باعث ایجاد تنگی نفس، مشکلات تنفسی و بعضی مشکلات قلبی می‌شود.

برای پیشگیری از کویید ۱۹ رعایت چه نکاتی لازم است؟

این ویروس در بعضی موارد علائم بالینی خفیف دارد و از طریق افراد دارای علائم خفیف منتشر خواهد شد. افراد برای پیشگیری از ابتلاء به این ویروس باید نکات بهداشتی لازم را انجام دهند، از دست دادن و روبوسی کردن خودداری کنند، دست‌های خود را مرتباً با آب و صابون بشویند و استفاده از الکل و مواد ضدعفونی‌کننده مانند وایتکس و ژل‌های ضدعفونی‌کننده را فراموش نکنند. در حال حاضر واکسن و درمان مناسب برای کرونا ویروس وجود ندارد،؛ بنابراین داشتن ظن بالینی بالا بر این اساس که بیمار با علائم تب و سرفه حتماً از نظر ابتلاء به کرونا مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد و همچنین بررسی وضعیت بیماران دارای علائم تنفسی و تب‌دار و پرسش در مورد شرح حال سفر افراد، نقش بسیار مهمی در پیشگیری و کنترل این بیماری دارد.

کد خبر 412066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    1 0
    به جا بود، استرس داره دیوونه مون میکنه