۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۹
اینجا قبرها رایگان است

در گذشته مردمان هر شهر و روستا اموات خود را در محلی نزدیک به شهر به خاک می‌سپردند و شاید مثل امروز مکانی مجزا با طراحی‌های ویژه و امکاناتی منحصر بفرد برای دفن اموات وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حال حاضر شهرها و به ویژه کلانشهرها آرامستان‌هایی مجهز به امکاناتی به‌روز در فاصله‌ای نزدیک به شهر احداث کرده‌اند تا مراحل دفن اموات با توجه به علم روز در کمترین زمان ممکن انجام شود و شکل و شمایل قبور یکسان باشد.

گاهی مواقع طراحی برخی از این آرامستان‌ها به نحوی کارشناسانه است که گویی وارد باغی سرسبز شده‌ایم، چراکه به گفته مسئولان از آنجایی که بستگان اموات از شرایط روحی خوبی برخوردار نبوده، باید فضای آرامستان‌ها به شکلی طراحی شود که موجب آرامش آن‌ها باشد.

آرامستان "بهشت احمدی" شیراز که کمتر از هشت سال از اجرای آن می‌گذرد و به‌قولی شاید بزرگترین آرامستان کشور است، تاکنون به بهره‌برداری کامل نرسیده است و هنوز اموات در آرامستان دارالرحمه شیراز که در مرکز شهر قرار دارد، دفن می‌شوند و اندک افرادی برای خاکسپاری عزیزان خود آرامستان بهشت احمدی را انتخاب می‌کنند. در همین رابطه خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با «علی پارسازاد» رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

چند آرامستان در شیراز وجود دارد؟

بهشت احمدی، بزرگترین آرامستان شیراز است که زیر نظر شهرداری قرار دارد، همچنین حدود ۳۰ آرامستان محله‌ای فعال وجود دارد که با احتساب دارالرحمه می‌توان گفت در مجموع ۳۲ آرامستان فعال وجود دارد.

شیراز از محلات مختلف و روستاهای کوچک اطراف آن تشکیل شده است؛ این بخش‌ها همراه با توسعه شهری به مرور به قسمتی از شهر شیراز تبدیل شده اند، هرکدام از آنها دارای یک آراستان کوچک هستند و برخی همچنان اموات خود را در این آرامستان ها دفن می‌کنند از مجموع ۳۲ آرامستان موجود چهار آرامستان مربوط به اقلیت‌های مذهبی است.

دارالرحمه شیراز به کجا ختم می‌شود؟

آرامستان دارالرحمه، بزرگترین آرامستان های شهر شیراز است که با توجه به مکان قرارگیری آن در مرکز شهر و لزوم گسترش ساخت و سازها، دیگر ظرفیت پذیرش اموات را ندارد و تقریباً تعطیل می‌شود و شهروندان باید اموات خود در آرامستان بهشت احمدی دفن کنند. امکان توسعه دارالرحمه نیز به دلیل احتمال آسیب به محیط زیست و آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی وجود ندارد.

آرامستان بهشت احمدی چند کیلومتر با شهر فاصله دارد؟

آرامستان بهشت احمدی در ۱۱ کیلومتری شهر واقع است و براساس ضوابط ابلاغی وزارت کشور مساحت آن ۴۶۶ هکتار است که می‌توان گفت از نظر مساحت، بزرگترین آرامستان کشور محسوب می‌شود؛ همچنین بزرگترین سردخانه کشور در این آرامستان با مساحت ۶۲۰ متر تکمیل و تجهیز شده است و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

گنجایش آرامستان بهشت احمدی چه قدر است و تا چند سال آینده ظرفیت پذیرش اموات را دارد؟

با محاسبه جمعیت کلانشهر شیراز و احتمالاتی که انجام شده، این آرامستان حداقل تا ۲۰۰ سال آینده گنجایش دفن اموات را دارد و به قولی یک آرامستان مادام العمر است.

قبرهای آرامستان بهشت احمدی چند طبقه است؟

تمامی قبور دوطبقه است البته به استثنای قبور مشاهیر؛ با توجه به رویکرد فرهنگی شورای اسلامی و تاکید شهردار که رویکرد انسان‌محور در برنامه‌ریزی‌های شهری در کنار اجرای زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی برای نکوداشت یاد و نام مشاهیر و نام آوران در این آرامستان یک قطعه برای نام‌آوران و مشاهیر در آینده در نظر گرفته می‌شود.

سعی کرده‌ایم فضایی آرام فراهم کنیم تا کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند و از نظر روحی شرایط مناسبی ندارند بتوانند در یک محیط آرام و با امکاناتی راحت روبه‌رو باشند.

سیستم یکپارچه ثبت مشخصات مردگان شیراز چیست؟

با توجه به اینکه دفن اموات در آرامستان‌های محلی و دیگر بقاع متبرکه شهر شیراز تحت نظارت شهرداری و سازمان آرامستان‌ها نیست و به همین دلیل سامانه جامعی را طراحی خواهیم کرد تا آمار و اطلاعات درگذشتگان در دفاتر آرامستان های محله‌ای و همچنین دارالرحمه شیراز جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی شود.

دارالسلام شیراز نیز قدمتی بیشتر از ۱۱۰۰ سال دارد؛ امامزاده‌ها، اشخاص بزرگ و به‌نامی در این مکان دفن هستند. در نظر داریم در راستا اجرای برنامه های فرهنگی مدنظر مدیران شهری این آرامستان را به یک مکان گردشگری و تاریخی تبدیل کنیم.

برای مواقع بحران چه اقداماتی درنظر گرفته شده است؟

در طول سال تمام پیمانکاران سازمان آرامستان‌های شهراری شیراز مشغول به فعالیت هستند و کار تعطیل نمی‌شود و هر روز بر تعداد قبرهای آماده عمومی و خانوادگی، محوطه سازی گسترش فضای سبز و امکانات مورد نظر افزوده می‌شود؛ همچنین پیش‌بینی‌های لازم برای مواقع بحرانی انجام شده است.

در حال حاضر حدود هشت هزار قبر دوطبقه که در مجموع ۱۶ هزار قبر می‌شود برای مواقع بحران در آرامستان بهشت احمدی آماده شده است.

ظرفیت سردخانه در شرایط عادی، ۶۰۰ میت و در مواقع بحران تا بیش از یک هزار و ۵۰۰ میت قابل افزایش است.

آیا قیمت قبر در آرامستان بهشت احمدی هم نجومی است؟

رقم‌های نجومی در آرامستان‌های محلی دریافت نمی‌شود و در این آرامستان، تمام مراحل از شست وشوی میت تا دفن آن به صورت رایگان انجام می‌شود چراکه این کار از وظایف شهرداری است، حتی امواتی که در آرامستان یک دارالرحمه شست‌وشو می‌شوند و در بهشت احمدی رایگان و بدون دریافت هزینه خاکسپاری می‌شوند.

فضای سبز آرامستان بهشت احمدی طراحی خاصی دارد؟

تاکنون حدود ۴۰ هزار درخت در این مکان کاشته شده است؛ به محیط و فضای سبز آن اهمیت بسیاری داده شده است، همچنین پارکینگ بزرگ با دسترسی آسانی درنظرگرفته شده است.

کد خبر 411606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.