۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
چگونه ارزان سفر کنیم؟

"سفر ارزان" پدیده‌ای است که در چند سال اخیر بین اهالی سفر و گردشگران بسیار پر طرفدار شده، اما این سفر کم خرج الزامات و ترفندهایی نیز دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سفر یک فعالیت ضروری برای انسان است، این پدیده از جهات مختلف از جمله کسب تجربه و نشاط کارآمد بوده و در قرآن نیز بر سفر تاکید شده است. سفر در طی سالیان تغییرات بسیاری کرده و می‌توان گفت که فرم سفر به طور کامل تغییر یافته است. در این راه ظهور پدیده‌های در حمل و نقل مانند تولید انبوه خودروهای شخصی و اختراع هواپیما معادلات گردشگری را تغییر دادند.

سفر همواره به عنوان یک فعالیت پر خرج یاد می‌شود، زیرا سفر خود زنجیره‌ای از فعالیت‌ها است که هرکدام از آن‌ها خود زیرمجموعه‌هایی دارند. سفر در دنیای امروز که هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی بزرگ ظهور کردند تبدیل به کالایی لوکس شده است. همچنین گرانی بنزین و تورم سفر کردن را برای خانواده‌های ایران بسیار دشوار ساخته است. با این حال همچنان می‌شود ارزان سفر کرد، برای انجام این عمل ترفندها و راهکارهایی وجود دارد که دانستن آن‌ها باعث می‌شود کم خرج سفر کنید.

سفر و گردشگری از چندین جز کلی و مهم تشکیل می‌شود، در ادامه به هر کدام از اجزا اشاره و راه‌های کاهش هزینه سفر ذکر می‌شود:

مقصد

انتخاب مقصد و راه رسیدن به آن مهم‌ترین بخش یک سفر بوده و در واقع این مقصد است که فعالیتی به نام سفر را شکل می‌دهد. مقصد به عنوان هدف سفر یاد می‌شود و انتخاب آن می‌توان بر اساس علاقه یا شناخت افراد باشد، اما یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای سفر ارزان انتخاب درست مقصد است. هر مقصدی که گردشگران انتخاب می‌کنند بسته به محل قرارگیری، فاصله از مبدا، میزان شناخته شدن و فصل انجام سفر شرایط خاصی دارد.

ایران کشوری بسیار پهناور با جاذبه‌ها و مقاصد بسیار ناشناخته است. هر گردشگری از هر مبدا می‌تواند با جستجوی دقیق و مطالعه کافی درباره مناطق مختلف ایران مقصدی کم طرفدار را انتخاب کند تا هزینه‌های سفر را کاهش دهد؛ زیرا در مقاصد پرطرفدار قیمت خدمات گردشگری نیز بالاتر است. البته مقصد انتخابی باید حداقل امکانات گردشگری مانند دسترسی و یا اقامتگاه‌های ارزان قیمت را داشته باشد تا مسافر مجبور نباشد هزینه گزافی برای خدمات پرداخت کند.

وسیله نقلیه

حمل و نقل پس از مقصد مهم‌ترین بخش سفر است. ممکن است این بخش هزینه بسیار زیادی حتی بیشتر از اقامت بر روی دست مسافران بگذارد ضمن اینکه اغلب گردشگران از خرج کردن برای حمل و نقل بی‌زارند. انتخاب وسیله نقلیه به مقصد وابستگی دارد، به عنوان مثال اگر مقصد شما یک شهر بزرگ که دارای حمل و نقل عمومی مطلوب است پیشنهاد می‌شود که از خودرو شخصی استفاده نکنید و سفرهای بین راهی و درون شهری را با اتوبوس انجام دهید.

هیچ‌هایک نیز یک گزینه بسیار جذاب برای افراد ماجراجو است. یک هیچهایکر کنار جاده می‌ایستد و نام مقصد خود را بر روی برگه‌ای نوشته و آن را در دست نگه می‌دارد تا یک هم‌مسیر پیدا شود و او را به مقصد برساند. این راه در ابتدا بسیار پر خطر و ریسک پذیر به نظر می‌رسد، اما با کسب کمی تجربه می‌توان متوجه شد که چقدر این سفر مفت و مجانی ارزش دارد.

برای مسافرت با قطار، هواپیما و حتی اتوبوس بلیط‌های تخفیف دار و لحظه آخری بهترین انتخاب برای کاهش هزینه سفر هستند. البته این وسیله‌هایی مانند قطار و هواپیما لوکس بوده و هرچقدر هم که تخفیف داشته باشند باز هم گران هستند. با این حال عبارت معروف "هر وقت همه می‌آیند، تو برو" را به یاد داشته باشید؛ اگر در شهر گردشگر پذیر زندگی می‌کنید، فصل شلوغ شهر شما بهترین زمان برای رفتن است زیرا در آن زمان پروازهایی که از شهر خارج می‌شود در ارزان‌ترین حالت ممکن هستند. این قانون برای مقصد مورد نظر شما در فصلی که کمترین مسافر به آنجا سفر می‌کند نیز وجود دارد.

در مقاصدی که جاذبه‌ها فاصله زیادی از هم دارند و زیرساخت حمل و نقل درستی وجود ندارد، بهترین وسیله خودرو شخصی است زیرا دیگر نیازی نیست هزینه گزافی برای جابجایی بین جاذبه‌ها پرداخت کنید.

اقامت

اقامت معمولاً بزرگترین بخش خرج سفر را شامل می‌شود، اما بیشترین ترفند برای سفر ارزان در اقامتگاه‌ها وجود دارد. در کشور ایران پدیده‌ای به نام بوم‌گردی و در جهان هاستل‌ها کار را برای سفری ارزان بسیار راحت کرده‌اند. با ظهور این اقامتگاه‌های ساده و ارزان دیگر نیازی نیست به هتل‌های چند ستاره و یا خانه‌های اجاره‌ای رفته و هزینه زیادی برای اقامت پرداخت کرد. حتی با وجود بوم گردی‌ها و هاستل‌ها طرفداران مهمانپذیران بی کیفیت نیز کم شده است.

امروزه تقریباً در همه جای ایران بوم‌گردی را می‌توان یافت. پدیده‌ای جذاب که در عین اقامتی سنتی قیمتی بسیار معقول دارد. البته بوم گردی‌ها درجات و قیمت‌های گوناگون دارند، اما اقامتگاه‌های بوم‌گردی درجه سه نیز تجربه‌ای خوب و قابل قبول در اختیار شما قرار می‌دهد. پیش از سفر به مقصد با جستجوی در اینترنت به راحتی می‌توان اقامتگاه‌های بوم گردی منطقه را یافت.

در کنار بوم گردی، هاستل‌ها نیز در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. این اقامتگاه‌های اشتراکی به جای اجاره یک اتاق یا سوئیت به شما یک تخت ارائه می‌دهد. هاستل‌های جدید هم روند بسیار رو به رشدی دارند و تقریباً در شهرهای بزرگ ایران حداقل یک هاستل تر و تمیز یافت می‌شود. این اقامتگاه‌ها علاوه بر اقامتی ارزان، فضایی خوبی برای ایجاد روابط دوستی و شناخت هم‌قطارانی که عاشقانه سفر می‌کنند، است.

اقامت حتی می‌تواند رایگان هم درآید. کافی است عضو سایت "کوچ سرفینگ" شوید و به دنبال میزبان در مقصد مورد نیاز بگردید. این میزبان برای هر چند روز از شما رایگان پذیرایی می‌کند. همچنین با عضویت در این سایت شما نیز می‌توانید در خانه خود از مسافرانی که قصد سفر به شهر شما را دارند میزبانی کنید. راه دیگر اقامت رایگان و بسیار ارزان کمپ زدن است، در برخی از شهرهایی ایران محل‌هایی برای دایر کردن چادر و کمپ زدن وجود دارد که امنیت نیز در این محل‌ها تأمین می‌شود.

همچنین برخی شرکت‌ها و ارگان‌ها در شهرهای مختلف اقامتگاه‌هایی دارند، اگر برای یکی از این سازمان‌ها کار می‌کنید حتماً از واحد رفاه کارکنان درباره شرایط اقامت در مقصد مورد نظر پرس و جو کنید.

خوراک

از همه چیز که بگذریم، از غذا نمی‌شود گذشت. یک بخش جدا نشدنی از تجربه سفر مدیون به کیفیت غذا است. هیچگاه در انتخاب غذا در سفر ریسک نکنید و سعی داشته باشید که خوراکی‌های محلی و خاص مقصد را حتماً امتحان کنید. برای خوردن غذای خوب الزامی به رفتن رستوران‌های شیک و لوکس نیست، بلکه با گشت و گذار در خیابان‌ها می‌توان غذای خوب خیابانی پیدا کرد. غذا فروشی‌های معتبر بازارهای سنتی یک شهر هم محل خوبی برای تجربه غذا با کیفیت و با قیمت مناسب است. استفاده از غذاهای آماده، کنسرو و پخت و پز در سفر هم یک راهکار دیگر برای کاهش هزینه‌های سفر است.

سوغات و خرید

تا جای ممکن سعی کنید در سفر خرید نکنید، اما اگر علاقه زیادی به خرید سوغاتی دارید هیچگاه از فروشگاه‌هایی که در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری و یا در خیابان‌های پر تردد هستند خرید نکنید. برای خرید سوغاتی به بازار اصلی مقصد بروید، در شهرهای ایران همواره یک بازار سنتی وجود دارد که در آنجا می‌توان سوغات اصلی شهر را از تولید کنندگان و با قیمت بسیار پایین‌تر از بازارهای خیابان‌های اصلی خرید. خرید کالای کوچک و زینتی راهکار دیگری برای کمتر خرج کردن در خرید است.

همیشه به یاد داشته باشید که از فروشگاه‌های فرودگاه و یا پایانه‌ها خرید نکنید، این فروشگاه‌ها اجناس بسیار بیشتر از ارزش واقعی به فروش می‌رسانند.

چند نکته

سعی کنید گروهی سفر کنید، سفر گروهی و پخش شدن هزینه‌هایی مانند حمل و نقل، اقامت و غذا در ارزان‌تر شدن سفر بیشترین کمک را می‌کند.

تاریخ‌های خاص را به خاطر داشته باشد، به عنوان مثال در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی (۲۸ اردیبهشت) و روز جهانی گردشگری (پنجم مهر) موزه و مراکز زیر نظر میراث فرهنگی رایگان و یا تخفیف دار هستند و نیازی نیست برای خرید بلیط هزینه زیادی بکنید.

سفر خود را پیش بینی کنید و وسایل و داروهایی ممکن است مورد نیاز شود را همراه خود داشته باشید تا مجبور نشوید در مقصد آن‌ها را خریداری کنید.

در آخر "هر چقدر بیشتر بدانید، کمتر هزینه می‌کنید" این قانون نانوشته سفر و یا حتی زندگی است، پس تا جای ممکن درباره سفر اطلاعات کسب کنید.

کد خبر 411604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.