اعلام زمان و میزان واریز سود سهام عدالت

افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو در کشور، برطرف سازی مشکلات فنی رمز پویا در همه بانک های کشور، بازگشت ارتباطات در گیلان به وضعیت عادی، حمله سایبری خارجی به زیرساخت های ارتباطی کشور و اعلام زمان و میزان واریز سود سهام عدالت، عناوین مهم ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سود اوراق سهام عدالت که از زمان دولت نهم از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود با هدف گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران به وجود آمده و رئیس سازمان خصوصی سازی کشور در آخرین اظهارات خود در این خصوص گفت است: «طبق برآوردهای صورت گرفته میزان پرداختی سود سهام عدالت به افرادی که ارزش سهام آنها یک میلیون تومان است، ٢٠٥ هزار تومان خواهد بود.

علیرضا صالح به میزان پرداختی سود سهام عدالت اشاره کرده و افزود: همچنان تسویه کامل شرکت‌ها به سازمان خصوصی‌سازی بابت پرداخت سود به مردم تکمیل نشده است اما طبق برآوردهای صورت گرفته میزان پرداختی سود سهام عدالت به مردم ٢٠٥ هزار تومان خواهد بود. از سوم اسفند ماه پرداخت سود به مردم را آغاز می‌کنیم و تا پایان این ماه سود به حساب همه مشمولان واریز می‌شود. در صورت وجود ما به تفاوت، سال آینده یعنی بعد از ایام نوروز به حساب مشمولان سهام عدالت واریز خواهیم کرد.

رئیس سازمان خصوصی سازی خاطر نشان کرد: برای افرادی که سهام آنها یک میلیون تومان است مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی میزان پرداخت سود ٢٠٥ هزار تومان است که به تناسب افرادی که سهام آنها ٥٠٠ هزار تومان یا کمتر است میزان سود سهام عدالت کاهش می‌یابد. سال گذشته میزان سود پرداختی ١٧٥ هزار تومان بود که امسال به ٢٠٥ هزار تومان رسیده است، یعنی سود پرداختی ٣٠ هزار تومان و حدود ١٧ درصد افزایش یافته است. به افرادی که شماره شبا به سازمان ارائه ندادند قادر به پرداخت سود نیستیم که به محض ارائه شماره شبا سود سال ٩٧ و سال‌های گذشته که از ما طلبکار هستند به حساب آنها پرداخت می‌شود. حدود چهار میلیون نفر شماره شبا ارائه نداده‌اند که بارها در این زمینه اطلاع رسانی کرده‌ایم تا هر چه زودتر نسبت به ارائه شماره شبا به سازمان اقدام کنند.

دیگر اخبار مهم اقتصادی را در ادامه می‌خوانید:

**‌رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: نرخ تعرفه ابریشم در جلسه فوق العاده کمیسیون ماده یک در باره درخواست جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش تعرفه واردات پیله ابریشم، ابریشم خام و نخ ابریشم تشکیل شد و با پیگیری‌های مستمر مرکز ملی فرش ایران این نرخ در سال آینده ثابت ماند.

**استاندار و رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اصفهان گفت: سلامتی مردم در اولویت تصمیم گیری‌های دولت است و پیشرفت صنعت و توسعه صنایع اصفهان نباید سلامتی مردم را به خطر اندازد.

**معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با مصوبه دولت حداکثر زمان موقت در مشاغل غیرمستمر ۴ سال تعیین شد. هدف این طرح حفظ اشتغال است.

** وزیر صمت در خصوص شرایط کنونی صنعت خودروی کشور گفت: با تمهیدات انجام شده تولید این صنعت به وضعیت مناسبی رسیده است و اکنون آمار تولید روزانه خودرو به بیش از ۴ هزار دستگاه رسیده است.

رضا رحمانی در جلسه شورای معاونین وزارت صمت اظهار کرد: علی رغم وجود محدودیت‌ها و تحریم‌ها، شرایط حاضر نشان دهنده این اصل مهم است که "ما می‌توانیم" از این شرایط عبور کنیم و با انسجام در عملکرد و همراهی همدلانه تهدیدها را به فرصت تبدیل کردیم.

وی افزود: دشمن دنبال ایجاد دومینوی تعطیلی در واحدهای صنعتی کشور بود ولی با همت همه دست اندرکاران، صنعتگران و تولیدکنندگان کشور؛ تولیدات منتخب کالایی کشور در عموم کالاها در ۱۰ ماهه گذشته افزایشی بوده است.

وزیر صمت خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی برای حفظ تولید هر کاری لازم باشد باید انجام دهیم، در این راستا حاضریم اختیارات را کاملاً تفویض کنیم، هدف را نباید فراموش کنیم همه بخشنامه‌ها و این جلسات با اولویت تحقق این هدف باید مورد نظر قرار گیرند.

** یک کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: توسعه زیرساخت‌های گردشگری با تکیه بر گسترش اماکن تفریحی همچون شهربازی‌ها و پارک‌های آبی، روشی نوین برای توسعه درآمد پایدار مدیریت شهری و ایمن کردن نظام مدیریت مالی در شهرهای تازه تأسیس بوده که به کمک شهرداری‌ها آمده است.

عباس ثابتی راد در گفت‌وگو با ایمنا، با تاکید بر نقش گردشگری در توسعه اقتصادی شهری و تحقق درآمد پایدار برای سیستم‌های مدیریت کلان در شهر، اظهار کرد: پژوهش مالی از کارکرد شهرداری‌های موفق در جهان نشان می‌دهد گردشگری یکی از مهم‌ترین عناصر تأثیرگذار بر روند توسعه پایدار شهری است و این صنعت تحرک اقتصادی قابل توجهی برای سیستم‌های مدیریت شهری به همراه می‌آورد.

وی افزود: تمرکز بر فرایندهای توسعه گردشگری شهری در صورتی که با برنامه‌ریزی در سطوح عالی حکمرانی یک شهر همراه باشد، به رشد و توسعه پایدار شهر در ابعاد ملی و بین‌المللی خواهد انجامید و در صورتی که پشت فعالیت‌های توسعه‌ای در این حوزه، برنامه‌ریزی بلند مدتی برای رشد اقتصادی انجام نگیرد، تنها درآمد غیر پایدار برای برخی از ارکان سیستم مدیریت شهر به وجود خواهد آورد.

** مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه فرصت‌های بسیاری به جامعه پزشکی برای اتصال دستگاه‌های کارتخوان مطب‌ها به سامانه سازمان امور مالیاتی داده شده، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته میان سازمان امور مالیاتی و نظام پزشکی کل کشور، پزشکان تنها تا پایان بهمن‌ماه برای ثبت‌نام در سامانه فرصت دارند.

بهروز مهدلو یکشنبه_ ۲۷ بهمن_ در نشستی خبری درباره وضعیت اتصال دستگاه پوز پزشکان به سامانه امور مالیاتی کشور اظهار کرد: بر اساس قانون بودجه، بخشنامه‌ها و قوانین مالیاتی موجود اتصال دستگاه کارتخوان مطب پزشکان به سامانه امور اداره کل امور مالیاتی ضروری است.

وی افزود: از زمان اعلام این موضوع تاکنون، چندین بار مهلت اتصال این دستگاه‌ها به سامانه مربوطه تمدید شده است؛ با این وجود هنوز تمامی پزشکان در این سامانه ثبت نام نکرده‌اند. به همین منظور بر اساس تفاهم نامه‌ای که میان سازمان امور مالیاتی و نظام پزشکی کل کشور منعقد شده، این مهلت تا پایان بهمن ماه سال جاری و برای آخرین بار تمدید شد.

** مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: با توجه به اینکه پیشرفت پروژه نمایشگاه بین المللی اصفهان به ۹۰ درصد رسیده است امیدواریم در نیمه نخست سال آینده این پروژه ملی افتتاح شود؛ پروژه‌ای که مسلماً در رشد اقتصادی استان اصفهان مؤثر خواهد بود.

علی یارمحمدیان در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: پروژه بزرگ نمایشگاه بین‌المللی اصفهان از ۱۷ سال پیش برنامه‌ریزی شده اما متأسفانه به دلایل مختلف از جمله وجود بدهی‌های بسیار سنگین متوقف شده بود. در حال حاضر ۱۴۵ قرارداد با پیمانکاران مختلف منعقد و پیشرفت پروژه نیز به ۹۰ درصد رسیده است؛ امیدواریم در شش ماهه نخست سال آینده، این پروژه ملی افتتاح شده و بتواند به رونق اقتصادی کشور کمک کند.

وی افزود: محل فعلی برگزاری نمایشگاه‌ها از استانداردهای لازم برای برگزاری نمایشگاه برخوردار نیست اما تدبیر همین استانداردها در محل جدید اندیشیده شده است.

**معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: اگر ‎ FATFتصویب نشود تمام حساب‌های بانکی ایرانیان در دنیا را می‌بندند و هر ایرانی برای داشتن حساب بانکی در خارج از کشور باید پاسپورت دیگر کشورها را داشته باشد.

**‏رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای حمایت از صادرات در سال ۹۹ موضوع ممنوعیت صادرات نخواهیم داشت مگر در کالاهای اساسی که ارز ۴۲۰۰ دریافت کرده اند.

**دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: متأسفانه شرایط ویژه‌ای که بعد از خروج آمریکا از برجام ایجاد شد، مشکلات ارزی جدی برای کشور به وجود آورد و دولت سیاست‌هایی را اتخاذ کرد که بسیاری بخش‌های اقتصادی از آن متأثر شدند.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در وضعیت کنونی بازار، نقدینگی میان گروه‌های مختلف در گردش است. در معاملات روز گذشته، نقدینگی از صنعت خودرو و بانک کاملاً خارج شده و به سمت گروه‌های بنیادی مانند فلزی، پالایشی، معدنی و پتروشیمی حرکت کرده است و به نظر می‌رسد تا پایان سال شاهد رشد در این نمادها باشیم.

رضا حشمتی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: روز گذشته به دلیل رشدی که پیش‌تر در نمادهای بانکی شاهد بوده و این نمادها تقریباً به اهداف خود تحلیلی رسیده است، نقدینگی از این گروه خارج شده و بنابراین شاهد منفی بودن این گروه بودیم. همچنین در نمادهای خودرویی نیز به واسطه افزایش سرمایه کمتر از انتظار که در برخی نمادهای گروه خودرویی انجام شد، انتظار اصلاح وجود دارد. در ابتدای بازار روز گذشته این نمادها به طور متعادل آغاز اما به مرور نزولی و صف خرید شد؛ حال از آنجا که حجم معاملات نیز در محدوده منفی این گروه‌ها زیاد بود، با اثر بر شاخص باعث کاهش آن از سقف روزانه شد.

وی افزود: به عنوان مثال در نماد "خساپا" پس از افزایش سرمایه، ارزش واقعی کارشناسی شده سهم برابر با ۱۸۵ تومان تعیین شده در حالی که همین سهم در محدوده ۳۰۰ تومان معامله می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد اصلاحی در گروه خودرو شاهد باشیم.

**معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل سازمان ایمیدرو گفت: هم اکنون بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی بیش از ۲۰ درصد سهم دارد همچنین حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ثبات ارزی کشور در این حوزه رقم می‌خورد.

**رئیس کمیسیون پول و بازار سرمایه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اگر امروز شرکت‌ها چندان رغبتی به ‎بازار سرمایه ندارند به این دلیل است که به محض ورود برای ‎شفافیت، تمام دفاتر آنها از چند سال قبل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

**رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به میزان درصد بدهی دولت‌ها به تولید ناخالص داخلی، گفت: دولت، ظرفیت خوبی برای تأمین کسری بودجه، به وسیله اوراق بدهی با حفظ پایداری مالی، دارد.

** یک کارشناس برنامه‌ریزی اقتصادی با بیان اینکه وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان در کشور اضطراری است، گفت: تبعات اجتماعی و سیاسی بیکاری فارغ التحصیلان در سال‌های آینده مشخص می‌شود و دولت وظیفه دارد به عنوان مسئول تأمین رفاه و امنیت کشور، اکنون در حوزه اشتغالزایی سرمایه گذاری اجتماعی-اقتصادی کند.

خشایار جمالی نژاد در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به افزایش چشمگیر آمار فارغ‌التحصیلان بیکار کشور در ماه‌های گذشته، اظهار کرد: تورم و مشکلات اقتصادی ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای مختلف، تعداد زیادی از واحدهای صنعتی و کارخانه‌های تأثیرگذار بر روند اشتغالزایی پایدار کشور را تحت تأثیر قرار داده و تعدیل نیرو به عنوان یک اتفاق نادر در صنایع مهم جهان، به یک پدیده طبیعی در واحدهای صنعتی و ادارات ایران، تبدیل شده است.

وی افزود: بر اساس گزارش مراجع اقتصادی بین‌المللی، میزان امنیت شغلی کارگران و کارمندان ادارات و کارخانه‌های مختلف ایران نیز به کمترین حد خود در هشت سال گذشته رسیده و خروجی پر تعداد دانشگاه‌های ایران که بر اساس استانداردهای علمی تعداد زیادی از آنها صلاحیت آموزش دانشجو ندارند، موجب افزایش تعداد متقاضیان برای مشاغل مختلف و درنهایت کاهش امنیت شغلی شده است.

این کارشناس برنامه‌ریزی اقتصادی با بیان اینکه رقابت برای تصاحب جایگاه‌های شغلی به بیشترین میزان خود رسیده است، خاطر نشان کرد: برای اثبات انباشت فارغ‌التحصیلان بیکار در جامعه، کافی است تنها یک آگهی استخدام در یکی از رسانه‌ها صادر کنید و سپس متوجه خواهید شد که چه تعداد فارغ‌التحصیل بیکار در جستجوی شغل و برای فعالیت در یک جایگاه شغلی آماده هستند.

**رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: مگر بازار دنیا به فرمان ما است که هر روز بخواهیم به یک کالا عوارض اعمال کنیم و روز دیگر برداریم؟

** رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: علت ایجاد محدودیت در صدور پروانه کسب واحدهای صنفی نانوایی از سوی اتاق اصناف، مشکلات دولت برای تأمین آرد یارانه‌ای و آرد نیمه یارانه‌ای مورد نیاز نانوایی‌ها است.

رسول جهانگیری در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز درباره شایعاتی مبنی بر تشکیل بازار سیاه برای صدور پروانه کسب نانوایی، سوالاتی را مطرح کرده است، اظهار کرد: ممنوعیتی که برای صدور پروانه برخی از واحدهای کسب و کار وجود دارد مربوط به واحدهای صنفی و مدیریت اصناف نمی‌شود و شامل برخی از مشاغل همچون دفاتر ثبت اسناد دولتی و داروخانه‌ها است که مدیریت و نظارت بر آنها از سوی نهادهای دیگر انجام می‌شود.

وی افزود: اصناف هیچ محدودیتی برای صدور مجوز و پروانه کسب واحدهای صنفی به غیر از نانوایی‌ها ندارد و البته محدودیت صدور پروانه کسب نانوایی نیز در قانون نظام صنفی نیامده، علت ایجاد این محدودیت، دستورالعملی است که بر اساس تخصیص آرد از سوی دولت، تعداد نانوایی‌ها در آن مشخص شده و دولت قادر به تأمین نیاز آرد نانوایی‌های جدید نیست.

** مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: امسال تولید گوشت و مرغ عالی است و چهار ماه است که مازاد تولید داریم.

حسن عباسی معروفان اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام گرفته که تولید مستمر داشته باشیم و اکنون نیز وضع ذخایر استراتژیک کافی و خوب است، از ابتدای امسال تا امروز گوشت مرغ وارد نشده و گوشت قرمز را نیز بخش خصوصی وارد کرده است.

وی افزود: گوشت تولید داخل را برای ذخیره استراتژیک و حمایت از تولیدکنندگان خریداری می‌کنیم و هیچ نیازی به واردات نداریم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره قیمت دام زنده کیلویی ۲۸ هزار تومان و نرخ متفاوت آن در سطح شهر، توضیح داد: گوشت‌ها کیفیت متفاوت دارد؛ گوشت گوساله با کیفیت شقه‌ای باید کیلویی ۷۲ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد و گوشت گوسفند ۸۳ هزار تومان و اگر فروشنده‌ای بیشتر از این می‌فروشد باید دید فروشگاه او کجای شهر قرار دارد، ضمن اینکه خود مردم نیز باید از مراکزی که گوشت را به قیمت مصوب می‌فروشند، خریداری کنند.

** رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق شایعه مربوط به لغو تردد کامیون‌های ایرانی به عراق به علت ویروس کرونا را تکذیب کرد.

یحیی آل‌اسحاق با اشاره به انتشار شایعاتی درباره ممنوعیت تردد کامیون‌های ایرانی به عراق به علت مشاهده ویروس کرونا در ایران، اظهار کرد: محدودیت تردد از مرز ایران و عراق چند روزی است که اعمال شده است و دلیل اصلی آن تغییر مدیریت مرزبانی جمهوری عراق است.

وی افزود: مدیریت و بازرسی جدید عراق به دنبال بررسی میزان واردات و صادرات از این کشور به ایران در پی برنامه ریزی های جدید است که ایران نیز در این روند به انجام مذاکراتی می‌پردازد.

** نرخ تورم نقطه‌ای بهمن ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ۱.۳ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٤.٣ واحد درصدی به ١٩.٧ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٠.١ واحد درصدی به ٢٧.٥ درصد رسیده است.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه ١٣٩٨ به عدد ۲۵.۰ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٥.٠ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای بهمن ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ۱.۳ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ۳.۴ واحد درصدی به ١٩.٧ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٠.١ واحد درصدی به ٢٧.٥ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۲۵.۱ درصد است که نسبت به ماه قبل ۱.۱ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستای ۲۴.۴ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

**معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس ایران گفت: رقم تأمین مالی از طریق بازار بدهی در سال ۱۳۹۸ تا تاریخ ۳۰ دی‌ماه، ۱۸ هزار هزار میلیارد تومان بوده است.

** کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تحقیقات و آزمایش انواع عسل‌های تولید شده در استان اصفهان نشان می‌دهد سمی در آن‌ها وجود ندارد.

سید محمد مهدی طبائیان در گفت‌وگو با ایمنا، با تکذیب خبر باقی ماندن سموم گیاهان مورد استفاده زنبور عسل در عسل عرضه شده در بازار، اظهار کرد: مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در سال‌های گذشته بر اساس پژوهش‌های دقیق و آزمایش انواع مختلف عسل تهیه شده در استان، اعلام کرد که سموم گیاهان از طریق زنبور عسل، در عسل باقی نمی‌ماند.

وی افزود: تعیین استاندارد عسل برای توزیع در بازار مصرف، از طریق بررسی چند معیار همچون میزان ساکاروز، نسبت گلوکز به پروکتوز و میزان وجود آمیلاز صورت می‌گیرد و آزمایش این پارامترها می‌تواند سمی بودن عسل را مشخص کند.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان این که میزان تولید عسل در استان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، خاطر نشان کرد: قیمت هر کیلو عسل در فروشگاه‌های معتبر استان اصفهان افزایش چشمگیری نداشته اما قیمت شکر و ملزومات زنبورداری و کرایه کوچ زنبوردارها و دستمزد کارگر زنبورداری به شدت افزایش یافته و برای زنبورداران منفعت حاصل از فروش عسل با کاهش محسوسی مواجه شده است.

طبائیان اضافه کرد: علت افزایش قیمت ملزومات زنبورداری در کشور و به ویژه استان اصفهان وابستگی تولید این ملزومات به واردات مواد اولیه از کشورهای دیگر یا افزایش نرخ دلار نبوده زیرا صنعت زنبور داری وابستگی به خارج از کشور ندارد.

** مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان قزوین گفت: برنامه‌های طرح توسعه کسب و کار پایدار (تکاپو)، رسته قالی بافی در زندان قزوین عملیاتی می‌شود.

حجت اله امینی اظهار کرد: طرح تکاپو در حال اجراست و سالن این سازمان در اختیار بافندگان فرش دستباف است.

وی افزود: به تازگی دو سفارش گرفته‌ایم و درهمین راستا مقرر است فرشی یک‌هزار متری بافته شود که اشتغال‌زا و درآمدزا است.

** مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان گفت: برون سپاری پروژه‌های صنعت برق بدون توجه بخش خصوصی به مزایای اجتماعی و بلندمدت این پروژه‌ها سخت است.

رسول موسی رضایی، شامگاه چهارشنبه _۳۰ بهمن‌ماه_ در نشست پایان سال سندیکای صنعت برق ایران، شعبه اصفهان با بیان اینکه شرایط کشور قابل تحلیل نیست، اظهار کرد: سندیکای صنعت برق به عنوان بازوی اجرایی این صنعت، از ذی‌نفع و ذی متضرران بازار است.

وی افزود: باید قراردادها مبنایی برای کاهش ضرر و زیان‌ها باشد و برخی از بخش نامه‌ها در شرایط فعلی کارآمدی لازم را ندارند اما نمی‌توان دست روی دست گذاشت و فعالیت را متوقف کرد. سندیکای صنعت برق باید در تهیه ضرایب و دستورالعمل‌های تبدیل تلاش ویژه داشته باشد و بخش دولتی، بخش سبک و چابکی نیست که بتواند همه مشکلات را بدون همکاری بخش خصوصی حل و فصل کند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان خاطر نشان کرد: باید دستورالعمل‌هایی برای مقابله با شرایط غیرمترقبه داشته باشیم و بخش خصوصی باید بتواند خود را با شرایط بازار وفق بدهد. باید مشکلات فعالیت را به مقامات منعکس و و پیگیری کنیم.

** لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور برای حذف ۴ صفر از واحد پول ملی در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده که با تصویب نهایی در صحن مجلس، بانک مرکزی موظف است در مدت دو سال مقدمات اجرای این قانون را فراهم سازد.

در چند سال گذشته اقدامات مناسبی در زمینه توسعه کمی و کیفی نظام‌های پرداخت الکترونیکی و افزایش اعتبار نظام پردازش چک انجام شده است.

همچنین در ارتباط با نظام پرداخت نقدی به دلیل وجود نرخ‌های تورم بالا در دهه‌های گذشته و بازبینی نکردن در ساختار پولی کشور، تناسب میان اندازه‌های مختلف اسکناس و مسکوک و ارزش مبادلات مالی روزانه افراد به طور ملموسی از میان رفته است.

تداوم این وضعیت علاوه بر افزایش قابل ملاحظه حجم اسکناس در گردش (حدود ۸ میلیارد قطعه) و به تبع آن تحمیل هزینه‌های بالای چاپ، توزیع، جمع‌آوری و امحاء اسکناس، زمینه‌ساز افت حیثیت ظاهری واحد پول ملی در مقابل سایر ارزها و همچنین کارایی نداشتن مسکوکات درمبادلات روزمره شده است.

بر همین اساس، بانک مرکزی بر پایه مطالعات بنیادین و بررسی تجربیات کشورهای مختلف، موضوع حذف چهار صفر از پول ملی را درقالب لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور تدوین و در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۷ برای بررسی و تصویب به هیأت وزیران ارائه داد.

پس از تصویب این لایحه در جلسه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ هیأت وزیران، موضوع برای تشریفات قانونی در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و نمایندگان نیز در جلسه ۷ مهر ۱۳۹۸ ضمن تصویب یک فوریت این لایحه، آن را برای بررسی‌های تکمیلی و ابعاد مختلف اجرایی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع کردند.

پس از چند جلسه بحث و بررسی با حضور اعضای کمیسیون، مسئولان دستگاه‌های اجرایی و کارشناسان مربوطه، این لایحه با انجام اصلاحات جزئی در عنوان و متن در ششم بهمن ۱۳۹۸ مورد تصویب کمیسیون مربوطه قرار گرفت و مقدمات طرح این موضوع در جلسات صحن علنی مجلس فراهم شد.

**رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با دستور رئیس جمهور و به منظور رفع تبعیض در پرداخت‌های دستگاه‌های اجرایی، بخشنامه افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون خدمات کشوری ابلاغ شد.

** در حاشیه جلسه هیئت دولت، چهارشنبه با حضور رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت چهار محصول جدید دو شرکت ایران خودرو و سایپا معرفی شد.

پروژه k۱۳۲ و دنا پلاس توربو اتوماتیک ایران خودرو و پروژه محصول سدان از مگاپلتفرم ایرانی محصول سایپا، پروژه محصول کراس اوور محصول سایپا خودروهای رونمایی شده در حاشیه جلسه هیئت دولت است.

رضا رحمانی نیز در جمع خبرنگاران گفت: اقدامات لازم برای پیش فروش این خودروها انجام شده و به زودی آغاز خواهد شد.

**رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک‌ها موظف هستند در صورت درخواست تولیدکنندگان با دریافت ۷،۵ درصد مانده بدهی برای یک‌بار و با تنفس شش ماهه با حداکثر اقساط پنج ساله بدهی آنها را امهال نمایند.

**وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ارسال پیامک‌های انبوه و عضوکردن ناخواسته در گروه‌ها وکانال‌ها توسط برخی از ستادهای انتخاباتی برای مردم آزاردهنده شده است.

** مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان از افزایش خروجی سد زاینده از بامداد ۳۰ بهمن ماه برای کشت پاییزه دوم کشاورزان شرق و غرب این استان خبر داد.

مسعود میرمحمد صادقی با اشاره به جزئیات این خبر اظهار کرد: خروجی آب از سد زاینده رود به منظور آب نوبت دوم کشت پاییزه کشاورزان به مدت ۱۸ روز از بامداد امشب ۳۰ بهمن ماه افزایش می‌یابد.

وی با تأکید بر ذخیره ۳۰۳ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد زاینده رود، گفت: آمار تجمعی بارش‌ها در چلگرد، ایستگاه شاخص زاینده رود تا بیست و هشتم بهمن ماه ۵۱۱ میلی متر ثبت شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطر نشان کرد: بیست و نهم بهمن ماه ورودی سد زاینده‌رود ۱۶ و خروجی آن حدود ۱۷ مترمکعب بر ثانیه است.

** مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: اولین کشتی یخچال‌دار پشتیبانی ماهیگیری به دست متخصصان داخلی در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در بندرعباس ساخته و با موفقیت به آب اندازی شد.

اله‌مراد عفیفی پور با بیان اینکه همه مراحل ساخت اولین شناور یخچال دار کشور (پشتیبانی ماهیگیری) و کلیه فرآیند تولید و به آب اندازی این شناور در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) به دست متخصصان ایرانی انجام شده است، اظهار کرد: گواهینامه موقت به منظور نظارت بر مراحل ساخت، صادر و این شناور تحت نظارت مؤسسه (رده بندی ایرانیان) و نیز نظارت عالی کارشناسان اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناوران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ساخته و با موفقیت به آب اندازی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به نوع کاربری این کشتی یخچال دار تصریح کرد: شناور مذکور وظیفه حمل کالای یخچالی و پشتیبانی از شناورهای صیادی، جمع‌آوری و نگهداری ماهی همچنین رساندن آب شیرین و ملزومات به شناورهای صیادی دیگر را برعهده دارد.

**وزیر نفت از صدور مجوز تأسیس صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان با حمایت وزارت علوم و صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد.

** یک کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: در حال حاضر کلیت بازار سرمایه نیاز به استراحت دارد و این اتفاق ممکن است با شرایط پیش رو در اثر یک مسئله سیاسی مانند FATF رخ دهد.

مهدی طحانی در گفت‌وگو با ایمنا درباره علت رشدهای اخیر بازار سهام، اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل آن، افزایش نرخ برابری دلار به ریال است. همچنین مورد توجه قرار گرفتن محصولات شرکت‌ها در بورس کالا باعث شده تا حاشیه سود بالاتری در زمستان نصیب شرکت‌ها شود.

وی افزود: باید توجه داشت از ابتدای امسال تاکنون شاخص کل هم وزن، بیش از دو برابر شاخص کل که دربرگیرنده شرکت‌های بزرگ بازار است، رشد کرده بنابراین بازار سرمایه در یک چرخش از سمت شرکت‌های کوچک به سمت شرکت‌های بزرگ و بنیادی بازار سرمایه حرکت کرده که اقدام درست و منطقی بشمار می‌رود.

**مدیرعامل فرابورس ایران گفت: در طول ۱۰ سالی که از افتتاح و آغاز فعالیت رسمی شرکت فرابورس ایران می‌گذرد، توانسته با تسهیل و تسریع ورود شرکت‌ها و فراهم کردن بستری مناسب برای تأمین مالی آنها، موفقیت چشمگیر و محسوسی در زمینه رشد تولید و اشتغال ملی داشته است.

**معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح جامع صنعت ساختمان به منظور ساماندهی تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و سایر تولیدکنندگان صنعت ساختمان تدوین می‌شود، از تشکیل دبیرخانه شورای تشکل‌های صنعت ساختمان در آینده نزدیک خبر داد.

** سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم واگذاری تولید و تجارت بذر به بخش خصوصی تاکید کرد.

عباس کشاورز در نشست کارگاه آموزشی مشترک ایران و ترکیه در خصوص خصوصی سازی در صنعت بذر که در اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است، اظهار کرد: تولید و تجارت بذر باید به طور کامل به بخش خصوصی سپرده شود.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر اقدامات خوبی برای خصوصی سازی بذر در کشور انجام شده است، تصریح کرد: تجارب کشورهای پیشرفته دنیا نشان داده است که تولید و تجارت بذر در بخش خصوصی بسیار موفق تر عمل کرده است. کشاورز خاطرنشان کرد: امروز تولید بذر گندم و جو از سوی بخش خصوصی پیشرفت خوبی داشته است و حتی بذر جدید را معرفی کرده‌اند.

**رئیس اتاق ایران در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار خروج طرح بانکداری اسلامی از دستورکار مجلس شد. نباید در شرایط انتخابات، چنین قانون با اهمیتی با عجله تصویب شود.

** یک کارشناس کارآفرینی و مدیریت کسب و کار گفت: کارآفرینی مدت هاست که مورد بی توجهی دولت‌ها در ایران قرار گرفته و اغلب دولت‌ها سعی می‌کنند تنها با ارائه آمار جزئی از اشتغالزایی، از زیر بار کارآفرینی شانه خالی کنند اما غفلت دولت از کارآفرینی، عاقبت مشکل ساز می‌شود.

احمد دهقان در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به فعالیت گسترده کشورهای اروپایی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در راستای توسعه کارآفرینی اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی ترغیب سرمایه گذاران به ساخت و تجهیز مراکز آموزش علمی در اروپا، توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی در این کشورهاست و امروزه کارآفرینی در بسیاری از کشورهای اروپایی به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین فعالیت‌های دانشگاهی تبدیل شده است.

وی افزود: دانشگاه کارآفرین، نقش مهمی در ارتباط با قشر تحصیل کرده جامعه با صنایع کشور دارد و پیشرفت و استفاده از آخرین ابزارهای فناوری اطلاعات در چرخه تولید، ماحصل این ارتباط سازنده و مفید میان صنعت و دانشگاه است؛ در حقیقت دانشگاه در مراحل عملیاتی تولید یک مرحله قبل تر از صنعت قرار دارد و صنایع در مراحل پیشرفت یک بخش از دانشگاه عقب تر است و ارتباط میان این دو، عقب ماندگی صنعت و دانشگاه را به صورت همزمان جبران می‌کند.

**مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: به‌دنبال بارش سنگین برف و قطع برق و آب تعدادی از روستاهای استان در روزهای گذشته، به منظور تأمین موقت آب آشامیدنی این روستاها ۴۲ هزار بطری آب معدنی ۱،۵ لیتری و ۱۰ هزار عدد آب بسته‌بندی یک لیتری بین روستاییان توزیع شد.

**مرکز روابط عمومی و ارتباطات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: مشکلات فنی رمزدوم پویا در همه بانک‌ها برطرف شده است.

مرکز روابط عمومی بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "مرحله دوم اجرای طرح رمز پویا مبنی بر حذف رمز دوم ثابت، همزمان با اعمال معافیت برای تراکنش‌ها با مجموع مبالغ تا سقف یک میلیون ریال بصورت روزانه، از روز هشتم تا ۲۳ بهمن‌ماه جاری به شکل تدریجی توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، با نظارت و اهتمام بانک مرکزی اجرا شد.

همزمان با الزامی‌شدن استفاده از رمز پویا برای تراکنش‌های بالای ١٠٠ هزار تومان، اجرای این طرح در بانک‌های کشور، افت ناچیزی در برخی تراکنش‌های اینترنتی دیده شد.

** رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما نگرانیم با حمله کاری کنند که کیفیت اینترنت کاهش یابد و از این طریق این نگرانی ایجاد شود که خود حاکمیت کیفیت را پایین می‌آورد.

امیر ناظمی درباره حملات چند روز اخیر به زیرساخت‌های کشور، گفت: این روزها حملات سازمان‌یافته از خارج از کشور به زیرساخت‌ها انجام می‌شود و حجمش بسیار گسترده است و این حملات در این سطحی که در حال حاضر وجود دارد، هیچ‌وقت نبوده و پیک حملات نسبت به بیشترین تعداد تاریخ گذشته، از هفته پیش دو برابر شده است.

** معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید خودرو درکشور در ماه‌های آذر و دی ۱۰۰ درصد افزایش یافته و امیدواریم تا پایان سال روند تولید نسبت به سال گذشته مثبت شود.

سعید زرندی در مراسم افتتاح سالن مجموعه سازی شرکت قالب‌های بزرگ سایپا اظهار کرد: واگذاری خودرو در این دو ماه نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته ۱۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و اهتمام خودروسازان انجام سریع تعهدات به مردم است.

** سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پروازهای مسافری به چین متوقف شده است.

رضا جعفرزاده اظهار کرد: هیچ پرواز مسافری به چین از زمان صدور دستور توقف پروازها تاکنون، انجام نشده است.

وی ادامه داد: اگر شاهد پروازی به مقصد چین هستید، پروازهای غیر مسافری (باری) و کنترل شده و تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

کد خبر 411400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • فتح اله IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
    5 1
    سهام عدالت چگونه پرداخت می شود
  • معینی IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
    2 2
    سهام های گذشته برای من واریز نشده
    • محمد حسینی AE ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
      4 1
      شما مطمئنید شناسه شبا در سایت ثبتنام کردید و درست است میتونید توسامانه وارد شوید ببینید چه کار باید بکنید ؟!
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
    0 0
    سهام من یک میلیونی هست والا سال گذشته یک ۲۰هزار تومانی با یک ۴۰ هزار تومانی ریختن به حساب،چطوری شما میگین ۱۷۵ هزار تومان دادیم؟
  • محمد AE ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
    2 0
    به من یک بار دادن فقط دوباره ندادن تو سامانه زدن پول واریز شده اماتو کارت چیزی نیومده
  • ابوالفضل IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
    0 0
    آیا سهام عدالت برای همه است یانه؟ اگر برای همه است چرا به همه مردم نمی دهند،ولی همه جنس را ده ها برابر گران میکنند،من در سال ۸۶ و ۸۷ به دریافت سهام عدالت رفتم به من ندادند این چه عدالتی است ؟؟؟!!!
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    0 0
    سهام رو کی میریزند
  • Zz IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    0 0
    سلام برای کسانی که ارزش سهامشون ۸۰۰تومن است چقدر سود دریافت میشه
  • شکرالله IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
    0 0
    سلام میگن سود سهام عدالت میدن ولی هنوز به من ندادن چرا
  • US ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
    0 0
    سهام من یک میلیونی است اما مبلغ واریز شده به حسابم 109 هزارتومان است بقیش چی میشه