سیر تحول مکان‌های عمومی در شیکاگو

شیکاگو بزرگترین شهر ایالت ایلینوی در ایالات متحده آمریکا، یکی از پرشورترین شهرهای جهان است که به دلیل وجود فضاهای عمومی پویا، زندگی برای ساکنان را خوشایند کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در دهه‌های ۱۹۶۰، ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ مقامات رسمی توجه خود را به ارتقای زیرساخت‌های وسایل نقلیه معطوف کردند و به خودروها و اتوبوس‌ها در برنامه‌ریزی‌های شهری نسبت به انسان‌ها برتری دادند. جاده‌ها و خیابان‌ها به طور بسیار وسیع ساخته می‌شد و گوشه و کنار خیابان‌ها مملو از فضاهایی ایجاد شده برای پارک خودروها بود. مسئولان شهرها کم‌ترین توجه را به ساکنان خود می‌کردند به طوری که مردم برای طی کردن مسافتی بسیار کوتاه مجبور بودند چندین خیابان با تراکم ترافیکی را طی کنند تا به مقصد برسند.

نسل‌های بعد از این دهه‌ها داشتن یک اتومبیل شخصی را یک ضرورت می‌دانستند و به همین دلیل به فکر گسترش زیرساخت‌های شهری برای افزایش روزافزون تردد خودروها در خیابان‌ها افتادند؛ در این دوران میناپولیس، بزرگ‌ترین شهر ایالت مینه‌سوتا در ایالات متحده آمریکا، یک سیستم راه‌آهن جدید راه‌اندازی کرده است، کانزاس سیتی از شهرهای ایالت میزوری در ایالات متحده آمریکا یک سیستم حمل‌ونقل خودرو احداث کرده است که مرکز شهر را به منطقه گمرکی آن وصل می‌کند و شیکاگو میزبان سیستم حمل‌ونقل اتوبوس‌رانی پر سرعت است که منطقه گردشگریUnion Station را با جاذبه گردشگری بسیار معروف Navy Pier پیوند می‌دهد.

شیکاگو بزرگترین شهر ایالت ایلینوی در ایالات متحده آمریکا، یکی از پرشورترین شهرهای جهان است که به دلیل وجود فضاهای عمومی پویا، زندگی برای ساکنان را خوشایند کرده است. برنامه‌ریزان این شهر اخیراً یکی از خیابان‌های یک طرفه در مرکز شهر را روی تردد خودروها بسته‌اند و آن را به مسیری دوطرفه برای تردد دوچرخه‌سواران تبدیل کرده‌اند. اگرچه این اقدام، تردد و پارک خودورها را با مشکل مواجه کرده است، بااین حال مسیری پویا برای دوچرخه‌سواری، به عنوان یک وسیله ضروری برای حمل‌ونقل در داخل شهر، به وجود آورده است. خیابان جدید در ساعات اوج شلوغی میزبان صدها دوچرخه‌سوار است که با هیجان در خیابان تردد می‌کنند و برای رسیدن به مقصد از هم پیشی می‌گیرند.

شهرسازی امروز شیکاگو با دهه‌های ۱۹۶۰، ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بسیار متفاوت است. کارکنان و کارمندان ترجیح می‌دهند به جای زندگی در حومه‌های شهر، در مناطقی نزدیک به محل کار خود سکونت گزینند. هسته‌های شهری روز به روز در حال کاهش است به طوری که تا به امروز از ۹ هسته به پنج هسته تبدیل شده است و سایر مراکز به مناطقی مسکونی برای مردم تبدیل شده است. این تغییرات باعث ایجاد تحولات در زیرساخت‌های شهری شده است چراکه با تغییر بافت شیکاگو، توجه به زیرساخت‌های حمل‌ونقل به عنوان بخشی ضروری و مهم در بافت شهری در نظر گرفته می‌شود.

مقامات رسمی کلانشهر شیکاگو در چند سال اخیر پارکی بسیار شگفت‌انگیز به نام CLA احداث کرده‌اند که شورونشاط را برای مردم به ارمغان آورده است. این پارک در "لوپ"، منطقه‌ای پرجنب‌وجوش با غذاخوری‌های متنوع، فروشگاه‌ها، سالن‌های تئاتر و پارک واقع شده است و مملو از فضاهایی برای بازی کودکان و نیمکت‌هایی تعبیه شده برای تماشای چشم‌اندازهای زیبای پارک است. معماران این پارک تلاش کرده‌اند در طراحی آن تمام نیازهای شهروندان خود را در نظر بگیرند و آن را به‌گونه‌ای طراحی کنند که تمام گروه‌های سنی از آن یکسان بهره ببرند.

پارک CLA فضایی پرشور برای همگان به وجود آورده است و مردم شیکاگو را از شلوغی‌های سرسام آور شهر نجات می‌دهد. مردم در این پارک گرد هم می‌آیند، فرزندان خود را به بازی می‌فرستند، تعامل اجتماعی دارند، از سایه‌های درختان نهایت استفاده را می‌برند و چشم‌اندازهای زیبای پیرامون را تماشا می‌کنند. افراد پیر دست در دست همسران خود در پارک قدم می‌زنند و از هوای پاک اطراف نهایت بهره را می‌برند. بعضی از مردم حتی حیوانات اهلی خود را به پارک می‌آورند تا از زیبایی‌های پارک بهره‌مند شوند.

کد خبر 411330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.