۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
بحران سلامت روان در چین

در حال حاضر سرتاسر کشور چین در حال مبارزه با بیماری همه‌گیر و عفونی کروناویروس جدید است، با این حال علائمی از بروز یک بحران سلامتی جدی دیگر نیز در این کشور دیده می‌شود: بحران سلامت روان.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هرچند ممنوعیت حمل و نقل، اقدامات سخت‌گیرانه قرنطینه‌ای، تعبیه مأموران امنیتی برای معاینه و ضدعفونی کردن افراد و غیره توسط دولت چین به‌منظور جلوگیری از شیوع بیشتر کروناویروس‌جدید و یا به‌طور رسمی "کووید ۱۹" انجام شده، ولی چنان ترس و استرسی در میان شهروندان چینی ایجاد کرده است که آن‌ها به هیچ وجه تمایلی برای خروج از خانه‌هایشان از خود نشان نمی‌دهند و شهرهای چین با وجود کوچه و خیابان‌های سوت و کور، فروشگاه‌های خالی و جاده‌های خلوت تقریباً به حالت شهر ارواح درآمده است. البته بیمارستان‌های شهر همچنان لبریز از افرادی است که یا درگیر بیماری شده‌اند و یا ترس از ابتلاء، آن‌ها را از پای درآورده است. حداقل ۱۶ شهر در مجاورت مرکز شیوع، کاملاً قرنطینه شده است و ساکنان آن خود را درون خانه‌ها محبوس کرده‌اند.

افرادی که جرأت خروج از خانه را به خود راه می‌دهند نیز با کنترل اجباری دمای بدن، اسپری‌های ضدعفونی‌کننده و اقداماتی مواجه می‌شوند که با هدف پیشگیری از گسترش بیشتر بیماری تعبیه شده است و جو حاکم بر شهرها را ترسناک می‌کند. این شرایط برای ساکنان مرکز شیوع بیماری بسیار حادتر است. با این حال روان‌شناسان می‌گویند که هرچند ماندن در خانه می‌تواند از ابتلاء به این بیماری همه‌گیر پیشگیری کند ولی چندین هفته انزوا ممکن است منجر به ایجاد مشکلات روحی و روانی حادی شود که حتی از اپیدمی بیماری نیز خطرناک‌تر است. از سوی دیگر افشای اطلاعات نادرست و شایعه‌پردازی‌های عده‌ای در فضاهای مجازی منجر به تشدید ترس و اضطراب ناشی از بیماری می‌شود. بنابراین درحالی‌که چین با جدیت در حال مبارزه با کووید ۱۹ است، در این کشور علائمی جدی از آغاز بحران سلامت روان دیده می‌شود تاجایی‌که گزارشاتی مبنی بر استرس فراوان، تشویش‌خاطر و حتی افسردگی‌های شدید از سوی شهروندان محبوس در خانه و منزوی‌شده چینی به دست آمده است.

ارزیابی‌های انجمن روانشناسی چین نشان داده است که ۴۲.۶ درصد از شهروندان چینی به آشفتگی ناشی از اپیدمی کووید ۱۹ مبتلا و حدود ۱۶.۶ درصد با افسردگی‌های متوسط تا شدید حاصل از آن مواجه هستند. علی‌رغم تلاش‌های دولتی به منظور جلوگیری از ایجاد و افزایش هیستری و تشنج اجتناب‌ناپذیر جو حاضر، این آمار در حال افزایش است و این مسأله چین را با بحران جدی و خطرناک روانی روبه‌رو می‌کند زیرا در حالی که لازم است در وهله اول از لحاظ روحی با مشکلات فراگیر به مقابله پرداخت، شرایط حاضر در حال تلقین این نکته است که شرایط زندگی عادی نیست.

به‌منظور بهبود وضعیت حاضر و مقابله با بحران روانی رخ‌داده، کمیسیون بهداشت ملی چین، اقدام به ارسال دستورالعمل‌های لازم برای آغاز خدمات مشاوره‌ای تلفنی و آنلاین کرده است چرا که با توجه به شرایط قرنطینه امکان ارائه خدمات مشاوره‌ای مستقیم وجود ندارد. این اقدام با ارائه انواع مختلفی از خدمات سلامت روان از بروز هیستری ناشی از بیماری پیشگیری می‌کند.

دانشگاه‌های چین این گروه‌های حمایت روانی و خدمات روان‌شناختی را روی محبوب‌ترین برنامه رسانه‌های اجتماعی چین یعنی پیام‌رسان QQ اجرا کرده‌اند. علاوه بر این به منظور کاهش حملات عصبی ناشی از ترس و استرس، اکانت عمومی KnowYourself در برنامه WeChat با حضور اعضای تیم روان‌شناختی اقدام به راه‌اندازی یک برنامه پایداری برای کارکنان خط اول خدمات پزشکی، بیماران و اعضای خانواده آن‌ها کرده است. از ابتدای شیوع بیماری نیز ۳۰۰ خط تلفن توسط مراکز روان‌شناسی دانشگاهی، خدمات مشاوره‌ای و سازمان‌های مردم‌نهاد به‌طور ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات سلامت روان به شهروندان وحشت‌زده و مضطرب چینی است که ترس از ابتلاء یا افسردگی مزمن ناشی از اخبار ناگوار فکر آن‌ها را به سمت خودکشی سوق می‌دهد.

در پی گسترش این بیماری نوعی هیستری وحشت سراسر دنیا را فراگرفته است که با توجه به بیشترین تعداد ابتلاء و تلفات و همچنین وجود مرکزیت شیوع، وضعیت چین از هر لحاظ وخیم‌تر از سایر نقاط است. بدتر آنکه علی‌رغم اقدامات مختلف دولت در این زمینه، ممکن است این کشور هنوز آمادگی مقابله با موج عظیم روانی وارده را نداشته باشد. بر اساس داده‌های وزارت بهداشت جهانی، برای هر یک‌صدهزار چینی تنها ۲.۲ روان‌پزشک در دسترس است و جمعیت یک‌میلیارد و ۳۸۶ میلیون نفری آن به‌طور کلی با کمبود ۱۲۲ هزار و ۳۰۹ متخصص سلامت روان مواجه هستند. البته داوطلبانی در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند که با توجه به نبود فرصت برای آموزش مناسب، ممکن است بیش از کمک‌رسان، آسیب‌رسان باشند. از سوی دیگر شهروندان این کشور هنوز هم نیاز به خدمات روان‌پزشکی را ننگ می‌دانند که این مسأله مانعی جدی برای مراجعه آن‌ها نزد مشاوران و روان‌شناسان می‌شود، تاجایی‌که تنها ۶ درصد از افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی، اختلالات مصرف مواد، زوال عقل و صرع به دنبال درمان خود هستند.

کد خبر 411321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.