۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
خواص دارویی گیاه یونجه چیست؟

یونجه دارای خواص بیشماری مانند کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود عملکرد قلب، تقویت سیستم گوارشی و کنترل قند خون است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یونجه یکی از گیاهان دارویی بسیار مهم است که دانه، برگ، ساقه و ریشه آن در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. این گیاه دارای طبع معتدل و ویتامین‌های A و K، پتاسیم، کلسیم، فیبر، آهن، منیزیم، منگنز، سدیم و فسفر است. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی گیاه یونجه می‌پردازیم:

کاهش خطر سرطان

جوانه یونجه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که به کاهش رادیکال‌های آزاد بدن کمک می‌کند و خطر ابتلا به انواع سرطان را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. نتایج یک مطالعه نشان داد که "ایزوفلاون‌ها" و "فیتواستروژن‌های" موجود در این گیاه همانند استروژن انسانی عمل کرده و در درمان سرطان سینه کمک می‌کند و مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد.

بهبود عملکرد قلب

یکی از اصلی‌ترین علت‌های ابتلا به بیماری‌های قلبی، تصلب شرایین است. یونجه یکی از مفیدترین گیاهانی است که به برطرف کردن تصلب شرایین کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جوانه یونجه دارای خواص ضد التهابی است بنابراین مصرف آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. فشار خون بالا نیز یکی از علل بروز سکته قلبی و مغزی محسوب می‌شود. یونجه یکی از گیاهان دارویی است که برای پایین آوردن فشار خون بالا بسیار سودمند است و یک رقیق کننده طبیعی خون به شمار می‌رود.

تقویت سیستم گوارشی

فیبر و آنزیم‌های موجود در جوانه یونجه به بهبود هضم غذا کمک کرده و مشکلات مربوط به معده را درمان می‌کند. با مصرف یونجه می‌توان از زخم معده، ورم معده، نفخ، سوءهاضمه و حلالت تهوع پیشگیری کرد علاوه بر این فیبر موجود در این گیاه برای درمان یبوست مزمن بسیار مفید است. جوانه یونجه یک دیورتیک طبیعی به شمار می‌رود که با افزایش ادرار و دفع سموم بدن، در درمان عفونت‌های ادراری و مثانه کمک می‌کند.

کنترل قند خون

از آنجایی که یونجه دارای خاصیت ادرارآور است، به کنترل قند بدن کمک می‌کند و مانع افزایش آن می‌شود. افراد مبتلا به دیابت می‌توانند یونجه را به رژیم غذایی خود اضافه کنند؛ البته بهتر است آنها قبل از این کار با پزشک خود مشورت کنند همچنین مصرف یونجه می‌تواند از بروز دیابت نوع دوم پیشگیری کند.

کد خبر 411174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.