بیماری‌ های قلبی و علائم هشدار دهنده آن

بیماری‌های قلبی، طیف وسیعی از موارد مانند مشکلات عروق کرونر، ریتم قلب (آریتمی) و نقایص مادرزادی قلب را در برمی‌گیرد که علائم و شیوه‌های درمان آن‌ها متفاوت است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری قلبی برای اغلب افراد یادآور حمله قلبی است، اما این اصطلاح چندین بیماری را در بر می‌گیرد که به قلب آسیب رسانده و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‎‌کند. این موارد شامل بیماری عروق کرونری، آریتمی، کاردیومیوپاتی (بیماری ماهیچه قلب)، نارسایی قلبی و … است. در ادامه شما را با علائم هشداردهنده این بیماری‌ها و نحوه درمان آن‌ها آشنا می‌کنیم:

گرفتگی عروق قلب

تجمع پلاک چسبنده (چربی و کلسترول)، شریان‌های قلب را باریک کرده و عبور خون را از آن دشوار می‌کند. بسیاری از افراد با وجود گرفتگی شریان‌های قلب از مشکل خود ندارند، اما گاهی علائم هشدار دهنده‌ای مانند درد مکرر قفسه‌سینه یا آنژین در آن‌ها بروز پیدا می‌کند.

حمله قلبی و علائم آن

قسمت بیرونی پلاک‌هایی که در دیواره شریان‌ها ایجاد می‌شود سخت و داخل آن نرم است. گاهی‌اوقات پوسته سخت بیرونی شکاف برمی‌دارد و لخته خون تشکیل می‌شود. اگر این لخته شریان را به‌طور کامل مسدود کند، جریان خونرسانی به بخشی از قلب متوقف می‌شود. خون حامل اکسیژن است و کمبود این عنصر حیاتی می‌تواند به سرعت به این عضو حیاتی آسیب برساند و حتی منجر به مرگ شود. احساس درد یا فشار در قفسه‌سینه، ناراحتی در پشت، فک، گلو یا بازو، حالت تهوع، سو هاضمه، سوزش قلب، ضعف، اضطراب، تنگی‌نفس، ضربان قلب سریع یا نامنظم، از نشانه‌های حمله قلبی است. معمولاً حمله قلبی به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهد و به امداد فوری پزشکی نیاز دارد.

علائم حمله قلبی در زنان

حمله قلبی در زنان همیشه با احساس درد در قفسه سینه همراه نیست؛ آن‌ها در مقایسه با مردان، بیشتر دچار سوزش معده یا تپش قلب می‌شوند، اشتهای خود را از دست می‌دهند، سرفه می‌کنند یا احساس خستگی و ضعف دارند. بیماران نباید این علائم را نادیده بگیرند. هر چه درمان بیشتر به تعویق بیفتد، آسیب زیادتری به قلب وارد می‌شود. اگر فکر می‌کنید دچار حمله قلبی شده‌اید، فوراً با شماره فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. در چنین مواردی صبر کردن برای ایجاد احساس بهتر جایز نیست. از رانندگی در این وضعیت خودداری کنید؛ واکنش سریع به این شرایط می‌تواند زندگی‌تان را نجات دهد.

ضربان قلب نامنظم

قلب به دلیل تکانه‌های الکتریکی دارای تپش بوده، اما این تکانه‌ها ممکن است از ریتم خارج شود. آریتمی ممکن است باعث کند شدن یا تغییر ضربان قلب شود؛ این وضعیت غالباً بی‌خطر است و به سرعت بهبود می‌یابد، اما بعضی از انواع آن ممکن است بر جریان خون تأثیر بگذارد و آسیب‌های جدی به بدن وارد کند. در صورت مشاهده هر مورد غیرعادی باید به پزشک مراجعه کرد.

بیماری ماهیچه‌های قلب

کاردیومیوپاتی (بیماری ماهیچه‌های قلب) باعث ایجاد مشکل در پمپاژ و انتقال خون به بقیه بدن می‌شود. با گذشت زمان، بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، چاقی و دیابت می‌تواند باعث خطرناک شدن این وضعیت شود که ممکن است نارسایی قلبی را به همراه داشته باشد.

نارسایی قلبی

این بیماری به معنای از کار ایستادن قلب نیست، بلکه بدین معنی است که این اندام نمی‌تواند خون کافی را برای تأمین نیازهای بدن پمپاژ کند. بنابراین با گذشت زمان، قلب بزرگ‌تر می‌شود و سریع‌تر پمپاژ می‌کند. این امر باعث ضعف ماهیچه‌های قلب و کاهش بیشتر جریان خون می‌شود. بیشتر موارد نارسایی قلبی، نتیجه بیماری عروق کرونر و حملات قلبی است.

زندگی با بیماری قلبی

بیشتر انواع بیماری قلبی مزمن است، به گونه‌ای که در ابتدا، علائم به سختی قابل مشاهده بوده و ممکن است زندگی روزمره را مختل نکند، اما اگر این نشانه‌ها نادیده گرفته شود، وضعیت بدتر می‌شود. تنگی‌نفس یا احساس خستگی از نشانه‌های نقص در عملکرد قلب است. همچنین افراد باید ورم شکم، مچ پا، پا یا ران را جدی بگیرند. در بسیاری موارد، درمان طولانی‌مدت می‌تواند به کنترل شرایط کمک کند. مصرف دارو، تغییر شیوه زندگی، جراحی یا پیوند نیز برای مقابله با نارسایی قلبی مؤثر است.

بیماری‌های قلبی و مصرف دارو

بعضی از داروهای تجویزی فشار خون، ضربان قلب یا سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد. بعضی دیگر ریتم‌های نامنظم قلب را تنظیم کرده یا از لخته‌شدن خون جلوگیری می‌کند. اگر قلب از پیش آسیب دیده باشد، مصرف داروهای دیگر می‌تواند در پمپاژ خون به قلب کمک کند.

کد خبر 411036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.