ترکیب احزاب در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی + میزان مشارکت

در کشور ما همواره دو جناح سیاسی در انتخابات فعالیت دارند و مردم می‌توانند افراد مورد نظر خود را مطابق سلایق سیاسی و فکری خود به عنوان نماینده انتخاب کنند. اما این جناح بندی ها همیشه وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دوره‌هایی مانند مجلس اول این احزاب بودند که باید برنامه‌های خود را برای مردم ارائه می‌دانند. مردم نیز باید از میان احزاب مورد نظر خود نمایندگانشان را برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌کردند. در این گزارش به بررسی احزاب موجود در ادوار مختلف مجلس پرداخته‌ایم که در زیر می‌خوانید.

مجلس اول

به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان سیاسی، این مجلس بهترین مجلس تمامی ادوار مجلس است؛ زیرا نظارت به حدی که امروز وجود دارد نبوده و تمامی احزاب و چهره‌ها توانسته بودند در آن شرکت کرده و به رقابت بپردازند.

۱۹۰۰ نفر برای این انتخابات ثبت نام کردند که از آن میان ۵۴۰ نفر نامزد نمایندگی از تهران و مابقی کاندیداهای سایر شهرهای کشور بودند. ترکیب مجلس اول به شرح زیر است:

ائتلاف بزرگ که شامل جامعه روحانیت مبارز، حزب جمهوری اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، انجمن اسلامی معلمان، نهضت زنان مسلمان، سازمان فجر اسلام، اتحادیه انجمن‌های اسلامی شهر ری و بنیاد الهادی بود مجموعاً ۸۵ کرسی.

نهضت آزادی: ۲۰ کرسی

دفتر هماهنگی همکاری‌های مردم با رئیس جمهور: ۳۳ کرسی

جبهه ملی: ۱۰ کرسی

حزب توده: ۷ کرسی

مستقلین: ۱۱۵ کرسی

دوره اول مجلس شورای اسلامی ۲۷۰ کرسی داشت که به دلیل فوت و یا استعفا نمایندگان به دلیل دریافت پست‌های اجرایی و قضائی، اولین جلسه تشکیل خود را با ۲۴۳ نماینده آغاز کرد.

میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی ۵۲ درصد بود.

مجلس دوم

انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی، با حذف و برکناری گروه‌ها و احزاب مخالف، عرصه‌ی رقابت گروه‌های خط امام یا نیروهای مذهبی بود. در انتخابات مرحله‌ی اول ۱۲۱ نفر و در مرحله‌ی دوم ۱۳۰ نفر با کسب اکثریت آرا به مجلس راه یافتند. در این انتخابات کاندیداهای جامعه‌ی روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی، اکثر آرا را از آن خود کرده و به پیروزی قاطع در انتخابات دست یافتند.

میزان مشارکت در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی ۶۵ درصد بود.

مجلس سوم

مجلس سوم به نوعی شروع جناح بندی‌ها در مجلس بود. مجمع روحانیون مبارز که ترکیب آن را اصلاح طلبان امروزی تشکیل می‌دهند توانست اکثریت مطلق کرسی‌ها را کسب کند.

در این دوره مجمع روحانیون مبارز که با دفتر تحکیم وحدت، انجمن اسلامی معلمان و خانه کارگر دست به ائتلاف زده بود با کسب ۱۷۰ کرسی اکثریت مطلق مجلس را از آن خود کرد.

جامعه روحانیت مبارز نیز که اصولگرایان امروز را تشکیل می‌دهند توانستند ۱۰۰ کرسی را کسب کنند.

میزان مشارکت در این دوره از انتخابات نیز نزدیک به ۶۰ درصد بود.

مجلس چهارم

در این از مجلس شورای اسلامی به گفته بسیاری از کارشناسان، مجلسی همسو با دولت وقت که ریاست آن را اکبر هاشمی رفسنجانی بر عهده داشت شکل گرفت و به شدت از سیاست‌های اقتصادی دولت حمایت می‌کرد.

در این دوره مجمع روحانیت مبارز با کسب ۱۳۴ کرسی توانست اکثریت کرسی‌های مجلس را از آن خود کند.

جناح رقیب آن یعنی مجمع روحانیون مبارز اما به هیچ عنوان نتوانست پیروزی دوره گذشته خود را تکرار کند.

مشارکت در این دوره از انتخابات نزدیک به ۵۸ درصد بود.

مجلس پنجم

در این دوره کشور شاهد موجی جدید در عرصه سیاسی بود. حزب کارگزاران سازندگی که به تازگی حیات سیاسی پیدا کرده بود با اقبال عمومی مردم مواجه شد و توانست پیروزی بزرگی را کسب نماید. البته جناح منصوب به اصلاح طلب هنوز شکل نگرفته بود اما می‌توان این مجلس را شروع رسمی جناح بندی‌های کشور دانست.

مجمع روحانیت مبارز با کسب ۱۱۰ کرسی نتوانست به مانند دوره قبل اکثریت مجلس را نزد خود نگه دارد اما ناطق نوری را از همین جناح به ریاست مجلس رسید.

حزب کارگزاران سازندگی که به تازگی پا به عرصه سیاسی و انتخابات گذاشته بود توانست ۸۰ کرسی را از آن خود کند.

ائتلاف گروه‌های خط امام (ره) که شامل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، انجمن اسلامی معلمان و انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بود نیز توانست ۴۰ کرسی را از آن خود کند.

میزان مشارکت در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی ۷۱ درصد بود.

مجلس ششم

این دوره از مجلس شورای اسلامی جنجالی‌ترین و پر حاشیه ترین مجلس در تاریخ جمهوری اسلامی است که اکثریت مطلق آن را اصلاح طلبان بر عهده داشتند. این مجلس طرح‌های جنجالی از جمله قانون اصلاح مطبوعات را پشت سر گذاشت.

اصلاح طلبان با کسب ۱۹۰ کرسی از ۲۹۰ کرسی، اکثریت مطلق مجلس را به دست گرفته بودند.

اصولگرایان نیز با کسب ۵۳ کرسی در رده دوم ایستاده بودند.

کاندیداهای مستقل نیز توانستند ۴۲ کرسی را کسب کنند.

۵ کرسی نیز به اقلیت‌های مذهبی رسید.

میزان مشارکت در انتخابات مجلس ششم ۶۷ درصد بوده است.

مجلس هفتم

مجلس هفتم با پیروزی قاطع اصولگرایان مواجه شد. این مجلس طرح‌های اقتصادی جنجالی زیادی از جمله طرح تثبیت قیمت‌ها و همینطور سهمیه بندی بنزین را در کارنامه خود به ثبت رساند.

اصولگرایان با کسب ۱۹۶ کرسی اکثریت مطلق مجلس را به دست گرفتند.

اصلاح طلبان نیز ۴۷ کرسی را از آن خود کردند.

سهم نیروهای مستقل و اقلیت‌های مذهبی نیز ۴۲ کرسی بود.

میزان مشارکت نیز در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی ۵۱ درصد بود.

مجلس هشتم

مجلس هشتم نیز صحنه پیروزی اصولگرایان بود. این مجلس نیز طرح‌های جنجالی را دنبال کرد که مهم‌ترین آن تصویب لغو تعلیق غنی سازی بود.

اصولگرایان با کسب ۲۱۷ کرسی اکثریت مطلق مجلس را به دست گرفتند.

اصلاح طلبان نیز توانستند ۵۸ کرسی را از آن خود کنند.

۲۵ کرسی هم به مستقلین و اقلیت‌های مذهبی رسید.

میزان مشارکت در انتخابات مجلس هشتم ۵۵ درصد بود.

مجلس نهم

مجلس نهم ادامه دهنده راه مجلس هشتم بود که طرح‌هایی مانند احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش جمعیت را در کارنامه خود دارد. تصویب توافق هسته یا برجام نیز از دیگر اقدامات جنجالی مجلس نهم است. مجلس نهم همچنین شاهد طیف جدیدی از اصولگرایان به نام جبهه پایداری بود.

اصولگرایان و جبهه پایداری با کسب ۱۸۱ کرسی توانستند اکثریت مطلق مجلس را کسب کنند.

اصلاح طلبان نیز ۲۰ کرسی را کسب کردند.

۱۹ کرسی به ائتلاف آبادگران جهادی که خود را مستقل می‌دانستند رسید.

علی مطهری نیز به دلیل خط خوردن از لیست اصولگرایان اتحاد جدیدی به نام صدای ملت را تشکیل داد که توانست ۲ کرسی را به دست آورد.

۶۸ کرسی نیز به مستقلین و اقلیت‌های مذهبی رسید.

میزان مشارکت در این دوره از انتخابات مجلس ۶۴ درصد بود.

مجلس دهم

در این دوره از انتخابات مجلس اصلاح طلبان اکثریت کاندیداهای خود را به دلیل رد صلاحیت‌ها از دست دادند؛ بنابراین تصمیم به ائتلاف با اصولگرایان و اعتدال گرایان گرفتند و ائتلافی به نام لیست امید را تشکیل دادند. این مجلس که همچنان در حال فعالیت است، طرح‌های مهمی از جمله اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی، تشدید مجازات اسیدپاشی و تحریم مقامات آمریکایی برای سفر به ایران را در کارنامه خود دارد.

در این دوره ائتلاف لیست امید با کسب ۱۲۳ کرسی اکثریت نسبی مجلس را از آن خود کرد.

اصولگرایان نیز ۸۲ کرسی را کسب کردند.

حزب اعتدال و توسعه که در برخی از حوزه‌های انتخابیه موفق به ائتلاف با اصلاح طلبان نشده بود، ائتلاف صدای ملت، جبهه تدبیر و توسعه و همچنین جبهه اعتدال گرایان در مجموع ۴۴ کرسی را به دست آوردند.

۴۱ کرسی نیز به مستقلین و اقلیت‌های مذهبی رسید.

میزان مشارکت در انتخابات مجلس دهم نیز ۶۲ درصد بود.

انتخابات مجلس یازدهم روز جمعه، ۲ اسفندماه برگزار خواهد شد.

کد خبر 410472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.