نقش بنادر کوچک در تحول اقتصاد شهرهای اطراف

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در کشور و همچنین منطقه در حوزه نرم افزارهای دریایی دارای جایگاه مناسبی بوده و در داخل به خودکفایی صددرصدی رسیده است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، محمدرضا الله یار با تاکید بر اهمیت بنادر به عنوان مبادی ورود کالا از مسیر دریا با اشاره به توسعه بنادر کشور با یک رویکرد بین‌المللی اظهار کرد: اهمیت این موضوع باعث شد تا در این خصوص سازمان بنادر یک طرح مطالعاتی را با عنوان طرح جامع بنادر برای ۱۱ بندر کشور در دستور کار خود قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه بنادر بر اساس این مطالعات شکل خواهد گرفت و به‌روزرسانی این طرح تا سال ۱۴۰۴ اجرایی خواهد شد، گفت: لازم است توسعه بنادر بر اساس طرح جامع انجام گیرد و به همین خاطر توسعه پایدار بنادر، اسکله‌ها و موج شکن‌ها طبق این طرح خواهد بود.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موارد در این طرح بحث توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی است. در این پروژه بندری بر اساس طرح جامع، این بندر ظرفیت پذیرش کشتی‌ها تا ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU را دارد. همچنین در بندر شهید بهشتی چابهار نیز مرحله نخست کار طبق طرح جامع بنادر کشور انجام شده و فاز دوم مطالعاتی آن هم در حال پیگیری است.

افزایش سهم ایران با توسعه بنادر در حوزه اقتصاد حمل و نقل

الله یار با بیان اینکه در بندر شهید بهشتی امکان پذیرش شناورهای بزرگی با ظرفیت ۲۲ هزار TEU وجود دارد که هم اکنون در حال ساخت بوده و به این شکل امکان رقابت ایران با بنادر بزرگ دنیا در حوزه پذیرش کشتی به وجود خواهد آمد، تصریح کرد: توسعه در این حوزه شروع و اجرایی شده که امکان گسترش در حوزه حمل‌ونقل دریایی را فراهم می‌کند. به این وسیله می‌توانیم سهم ایران را در حوزه بهره‌برداری از بنادر و حمل‌ونقل دریایی در دنیا افزایش دهیم.

عضو هیئت عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر در ادامه گفت: مطالعات و به‌روزرسانی در حوزه دریایی و بندری در حال انجام است و تا اوایل سال آینده مطالعات آن انجام می‌شود. فاز سوم بندر شهید رجایی، فاز اول بندر شهید بهشتی و بندر بوشهر از مهم‌ترین بنادری هستند که مطالعات طرح جامع روی آن‌ها اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت بنادر کوچک در طرح جامع بندری کشور، تصریح کرد: در طرح جامع بنادر کشور یکی از رویکردها و برنامه‌هایی که در دستور کار قرار گرفته، بحث افزایش جایگاه بنادر کوچک است. این مساله از آن جهت مهم است که باعث تحول اقتصاد شهرهای اطراف این بنادر می‌شود. این موضوع به صورت مستقیم در شهرهای مجاور اجرایی شده و در قالب طرح‌های ساماندهی بنادر کوچک به مرحله اجرا خواهد رسید.

نقش بنادر کوچک در تحول اقتصاد شهرهای اطراف

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث توسعه بنادر کوچک در استان‌های بوشهر و هرمزگان، گفت: در این خصوص اقدامات و طرح‌هایی در شهرهای اطراف بوشهر و هرمزگان انجام گرفته است.

وی ادامه داد: اقدامات انجام گرفته شامل توسعه اسکله‌ها و لایروبی‌ها است و از سوی دیگر بحث‌های مربوط به ایمنی و سامانه‌های اقتصادی در این زمینه در اکثر موارد مورد بهره‌برداری قرارگرفته و تا سال ۹۹ تمامی برنامه‌های مربوط به اعلام اطفای حریق اجرایی می‌شود.

الله یار با بیان این‌که در حوزه زیرساخت‌های عمرانی و تاسیساتی برنامه‌های زیادی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: یکی از این برنامه‌ها مربوط به توسعه و نگهداری و تعمیرات اساسی مربوط به تجهیزات دریایی است که در سه دسته دریایی، بندری و تجهیزات لایروبی و مخابراتی انجام می‌گیرد.

این عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که در گذشته بسیاری از تجهیزات بندری و دریایی مورد نیاز سازمان بنادر از خارج کشور تأمین می‌شد، با تاکید بر نگاه سازمان بنادر و دریانوردی به تولید ملی در این حوزه، خاطر نشان کرد: بر اساس تدابیری که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به کار گرفته شد در بحث حمایت از تولید داخل در حوزه دریایی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

رونق ۷۰ اسکله دریایی توسط بخش خصوصی برای توسعه گردشگری دریایی

وی ادامه داد: شاهد رونق ۷۰ نوع اسکله دریایی توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران هستیم. همچنین می‌توان تا پایان سال جاری شاهد ایجاد ۸۰ نقطه جدید زیرساختی توسط بنادر باشیم و با طراحی اسکله‌های مسافری، برنامه‌های جذب مسافر در دستور کار قرار گیرد.

الله یار با اشاره به طرح گردشگری بنادر شمالی کشور تصریح کرد: در بنادری همچون چمخاله ساخت اسکله و راه‌اندازی بندر مسافری در دستور کار قرار دارد و همکاری‌های لازم در این زمینه با بخش خصوصی جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم انجام گرفته که به زودی می‌توانیم شاهد به بهره‌برداری رسیدن آن باشیم.

کد خبر 409683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.