شیراز پایتخت کتاب ایران در سال ۹۹ شد

شهردار شیراز گفت: شیراز در سه دوره دیگر نیز در جمع پنج شهر فینالیست حضور داشت، اما برنامه ریزی جدی و فعالیت های گسترده موجب شد امسال شیراز از میان بیش از ۱۸۰ شهر در رقابت نهایی با شهرهای بم، شهر ری، رفسنجان و اِوز، پایتخت کتاب ایران شود.

به گزارش ایمنا، در آئین پایانی ششمین جشنواره پایتخت کتاب ایران که عصر امروز _شنبه ۱۹ بهمن ماه_ در سالن کتابخانه ملی ایران برگزار شد، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رحمانی فضلی، وزیر کشور، مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی، بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران حضور داشتند. در این آئین شیراز عنوان ششمین پایتخت کتاب ایران را کسب و حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز به نمایندگی از شهروندان این شهر، نشان پایتختی کتاب را دریافت کرد.

در حالی که پیش از این اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان و یزد ۵ پایتخت کتاب ایران در سال های گذشته بودند، شیراز اولین کلانشهری است که توانست این عنوان را از آن خود کند و در سال ۲۰۲۰ میلادی و ۱۳۹۹ هجری خورشیدی پایتخت کتاب ایران خواهد بود.

حیدر اسکندرپور در حاشیه آیین پایانی ششمین جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران ضمن تبریک به شهروندان، این عنوان را حاصل هم افزایی و خرد جمعی همه دستگاه های فرهنگی و فعالان حوزه کتاب دانست و اظهار کرد: دبیرخانه دائمی ترویج کتابخوانی مرداد ماه سال جاری با هدف تشریک مساعی سازمان فرهنگی شهرداری، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اداره‌کل کتابخانه های عمومی فارس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس و موسسات مردن نهاد در فرهنگسرای کتاب شهرداری شیراز راه اندازی شد که توانست با انجام حداقل ۵۷ فعالیت و برنامه جدی حضوری قدرتمند در ششمین جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران داشته باشیم.

اسکندرپور افزود: شیراز در سه دوره دیگر نیز در جمع پنج شهر فینالیست حضور داشت، اما برنامه ریزی جدی و فعالیت های گسترده موجب شد امسال شیراز از میان بیش از ۱۸۰ شهر در رقابت نهایی با شهرهای بم، شهر ری، رفسنجان و اِوز، پایتخت کتاب ایران شود.

وی تصویب احداث باغ کتاب در شورای اسلامی شهر شیراز را از مهمترین طرح های سال آینده دانست و خاطرنشان کرد: زمین کتابخانه مرکزی شیراز که سال ها مورد مناقشه دستگاه ها بود، بالاخره توسط شهرداری تعیین تکلیف شده و به زودی کلنگ آن به زمین می خورد.

شهردار شیراز با اشاره به "راه‌اندازی کتابخانه کودک در مدارس مناطق کم برخوردار در قالب طرح "شکوفه های کتاب" و تصویب اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان بن خرید کتاب به کودکان کار و بدسرپرست و کم برخوردار" ادامه داد: ایجاد سرای یار مهربان با میز امانت کتاب در دو پایانه مسافربری درون شهری شیراز و همچنین چهار سرای فرهنگ مهربانی به منظور جمع اوری و توزیع کتاب توسط خیرین شیرازی نیز از ابتکارات شیراز در ترویج کتابخوانی بوده است.

اسکندرپور اضافه کرد: ۱۰ شبکه دوستدار کتاب در صنوف و اقشار مختلف شهروندان همچون نابینایان، کافه ها و رستوران ها، سالمندان، کودکان، مادران، پاکبانان و باغبانان، صنعتگران و بازرگانان، آتش نشانان، نامه رسانان و … با بیش از ۱۵ عنوان برنامه در شیراز فعالیت می کند.

شهردار پایتخت کتاب ایران تاکید کرد: استفاده از ظرفیت کتاب و ادبیات در توسعه گردشگری از راهبردهای اساسی شهر شیراز بوده و بر این اساس هشت عنوان رویداد در این عرصه در سایت های تاریخی و گردشگری شیراز اجرا شد.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای کسب عنوان پایتخت کتاب جهان، تصریح کرد: حمایت از برگزاری رویدادهای بین المللی همچون دویستمین سالگرد تالیف دیوان شرقی و غربی گوته و هفته فرهنگی آلمان در شیراز، همایش بین المللی یادروز حافظ و سعدی، اولین جشنواره ملی سینما و ادبیات، دوسالانه جایزه داستان شیراز و شب شعر نلی شیراز اتفاقاتی بود که با نگاه ملی و جهانی در شیراز برگزار شد.

اسکندرپور اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۵ طرح مهم در حوزه کتاب و کتابخوانی ارائه شده است که تا پایان این سال اجرایی می شود.

کد خبر 409617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.