انتگرال دانشگاهی شد/ کتب تاریخ دستکاری نمی‌شود

مهم‌ترین اخبار هفت روز گذشته آموزش و پرورش را در بسته خبری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره حذفیات کتب درسی به ویژه در کتاب فارسی اظهار کرد: عبارت حذفیات درست نیست، باید گفت تغییرات و اصلاحات که در جریان تدوین کتب درسی در دوره های گذشته اتفاق افتاده است و در دوره مدیریت بنده نبوده است. هرچند کارشناسان اقدام به این کار کرده‌اند و ما اگر به این نتیجه برسیم نگاه غیرمنصفانه در جریان این اقدامات رخ داده آن را اصلاح خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تطهیر روسیه در کتب درسی گفت: نگاه مبنایی ما نسبت به آنچه در تاریخ اتفاق افتاده این است که جنایات روسیه تزاری قابل حذف نیست یا در دوره شوروی سابق، نوع تعامل سلطه گرانه بلوک شرق را انکار نمی‌کنیم و هرگز حذف نخواهیم کرد. اگر اکنون دولت روسیه با ما همکاری و تعامل دارد به معنی صرف نظر کردن مردم از بخشی از تاریخ نیست و موضع اصولی ما این است. دستکاری در تاریخ را قبول نداریم و چنین بنایی هم نداریم.

ذوعلم درباره انتقاداتی مبنی بر حذف انتگرال از کتب ریاضی دوره متوسطه گفت: بچه ها باید در دانشگاه انتگرال بخوانند نه در مدرسه؛ بعضاً انتقادها به ما این است چرا دانش آموزان باید همه چیز را در مدرسه بخوانند؟. آنها باید برای زندگی آماده شوند و بتوانند گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند.

نحوه دریافت کد سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور اعلام شد

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش درآستانه آغاز زمان ثبت نام کنکور سراسری، با صدور اطلاعیه‌ای نحوه دریافت کد سوابق تحصیلی توسط داوطلبان کنکور سراسری را تشریح کرد.

بر اساس این اطلاعیه و با توجه به شروع ثبت نام از ۱۶ تا ۲۴ بهمن ماه، داوطلبان نظام آموزشی ۳-۳-۶ و سایر داوطلبانی که مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند لازم است به سامانه http://dipcode.medu.ir مراجعه و نسبت به دریافت کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی خود اقدام کنند.

گفتنی است؛ در صورتی که داوطلب نسبت به دریافت کد تحصیلی خود اقدام نکند مجاز به شرکت در آزمون سراسری سال ۹۹ نخواهد بود

یک ساعت به ساعات روز مدارس اضافه می‌شود

وزیر آموزش و پرورش درباره جبران تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا و سرما و برف اظهار کرد: ما آیین نامه‌ای در این زمینه در مدارس داریم که اختیاراتی را به شورای هر مدرسه داده است. این شورا متشکل از مدیر و نماینده دبیران و اولیا است.

وی ادامه داد: به استناد این آیین نامه اجرایی، به همه مدارس ابلاغ کرده ایم که برای جبران تعطیلی مدارس، یک ساعت به طول ساعات روز اضافه یا از پنج شنبه‌ها استفاده شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این اختیار به همه مدارس داده شده است و معاونین آموزش ابتدایی و متوسطه و مدیران استانی بر اجرای آن نظارت خوهند داشت.

اصلاح متون دینی اقلیت‌های مذهبی در کتب درسی در صورت درخواست آنها

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره بازنگری در متون دینی دانش‌آموزان اقلیت‌های دینی اظهار کرد: روش ما در اصلاح و تغییرات کتاب‌های دینی دانش‌آموزان اقلیت‌های دینی این است که این اقدام کاملاً با هماهنگی و مشورت با عالمان دینی آنها انجام می‌شود.

وی افزود: مسئله حائز اهمیت این است که این فرآیند یک فرایند کاملاً علمی، پژوهشی و منصفانه است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اگر قرار است اصلاحی صورت بگیرد باید ابتدا نقدها را ببینیم، نقدها ارزیابی و اعتبار بخشی شده و سپس دست به اصلاح بزنیم گفت: ما هنوز خواسته مشخصی که بر اساس یک استدلال، نیازسنجی یا آسیب شناسی به دست ما رسیده باشد را در اختیار نداریم تا بر اساس آن متون دینی را مورد بازنگری قرار دهیم. برای هر تغییری باید یک آسیب شناسی و نیازسنجی انجام دهیم.

نرخ باسوادی به مرز ۹۶ درصد رسید

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه قبل از انقلاب و در سال ۵۵ تعداد باسوادان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۴۸.۴ درصد بود، اظهار کرد: یعنی از هر ۱۰۰ نفر ۴۸ نفر باسواد و ۵۲ نفر بی سواد بودند اما براساس آخرین آمار سرشماری سال ۹۵ این عدد به مرز ۹۴.۷ درصد رسید.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ براساس آخرین سرشماری نرخ باسوادی در کشور به مرز ۹۶ درصد رسید که این عدد در برخی استان‌ها از ۹۶ درصد هم بیشتر شد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: براساس سرشماری سال ۹۵ در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، دو میلیون و ۶۰۰ هزار بی سواد داشتیم که حدود ۴۰۰ هزار نفر آنها را اتباع خارجی تشکیل می‌دادند. البته این سرشماری براساس خوداظهاری است که تلاشمان ریشه‌کنی بیسوادی در این گروه سنی است.

محمدزاده با بیان اینکه قبل از انقلاب در جامعه روستایی حدود ۳۱ درصد باسواد و ۶۹ درصد بی سواد داشتیم، اظهار کرد: توانستیم با کمک سازمان‌های مختلف در روستاها آمار باسوادی را به بیش از ۹۰ درصد ارتقا دهیم.

کد خبر 409266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.