روز صفر؛ مرز بین ملی‌گرایی و کلیشه‌های ملی

کودکانی که در بیابان‌ها و زیر درختی خشک کتاب‌ها را پاره می‌کنند تا درون آن مواد منفجره جاساز کنند. همین صحنه برای آغاز طوفانی یک داستان‌ کافی است؛ داستانی از جنس انتحاری و امنیت ملی که در دل قصه‌های عبدالمالک ریگی تبلور پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از بین کوه‌های خشک انبوه انسان‌هایی که به آنچه آموزه‌های دینی می‌خوانند گوش کنند تا جهاد انجام دهند و خود را در جنت وعده داده شده بیابند، می‌گذریم‌. تمامی صحنه‌ها برای رسیدن به "روز صفر" اتفاق می‌افتد، روزی که در آن دستاورد بزرگ امنیتی ایران یعنی دستگیری عبدالمالک ریگی اتفاق افتاد.

مواد منفجره و بمب‌ها در جای خود قرار می‌گیرند، صدها خودرو تجهیز می‌شود و پس از سخنرانی پرشکوه فرمانده به شهرهای مختلف ایرانی راهی می‌شوند. این جهاد برای ریختن خون ملت ایران و به اصطلاح کفار است. خونی که تری را در دل کافران انداخته و راه را برای عملیات‌های بیشتر جندالله در خاک ایران باز می‌کند.

در همین ماه است که قهرمان ملی قصه ما و مأمور امنیتی در قامت خبرنگاری که در خاک آلمان از ملی‌گرایی می‌گوید ظهور می‌کند. قهرمانی که با ترفندهای امنیتی بالاخره عبدالمالک را پیدا کرده و سایه به سایه با آن حرکت می‌کند و در نهایت او را گرفتار می‌کند.

این داستان روز صفر است فیلمی که در مرزی از ملی گرایی و ملیت زدگی حرکت می‌کند فیلمی که در لحظاتی حس غرور ملی را برمی انگیزد و در لحظاتی دیگر با دیالوگ‌هایی که دارد بار دیگر همان کلیشه‌های ملی را به خورد مخاطب می‌دهد. با این تفاوت که داستان این فیلم روایت یک قصه ملی و عجین شده با ملت ایران است که برای مدتی کوتاه ترسی را بر کشور حاکم کرد.

"روز صفر" یک ساخت و پرداخت جسورانه

داستان جندالله و ریگی روایتی نو بود که سینمای ایران آنچنان که باید به آن نپرداخته بود تا اینکه ماه کامل شد و در جشنواره فیلم فجر سال گذشته نرگس آبیار با داستانی از خانواده ریگی سیمرغ‌ها را درو کرد. "روز صفر" سعید ملکان نیز به داستان ریگی‌ها پرداخته، اما به سراغ نفر اول جندالله رفته و چگونگی دستگیری او را به تصویر کشیده است. جای خالی این داستان در بین تولیدات جنگی و امنیتی سینمایی ایران به شدت احساس می‌شد و ملکان توانست این سوژه ناب را شکار و اولین فیلم خود را بسازد.

سعید ملکان در سینمای ایران شخصیتی شناخته شده است. او کار خود را در سینما با چهره پردازی و گریم آغاز کرد و به سرعت به بهترین در کار خود تبدیل شد. ملکان سپس به سراغ تهیه کنندگی رفت و فیلم‌های موفقی را با کارگردانان به نام سینمایی ایران همچون بهرام توکلی و سعید روستایی تهیه کرد. این چهره سینمایی در حالی برای اولین بار در قامت کارگردان قرار گرفت که ۹ سیمرغ بلورین در ویترین افتخارات خود از جمله دو سیمرغ بهترین فیلم برای "تنگه ابوقریب" و "ابد و یک روز" دارد.

حالا این سینماگر که نشان داده مشکلی برای تأمین هزینه‌های مالی فیلم‌ها و سخت افزار آنها ندارد، دست به ساخت فیلمی جسورانه زده و "روز صفر" را با طراحی قوی ساخته است. این فیلم صحنه‌های شلوغ بسیار دارد و کارگردان فیلم اولی جسارت بالایی در میزانسن به خرج داده است. طراحی‌های صحنه فیلم در اکثر صحنه‌ها قوی بوده و صحنه‌ها به خوبی تداعی گر حس فیلم هستند. البته صحنه‌های که در فضاهای بیابانی و کوهستان ها گرفته شده بیشتر به شهرک‌های سینمایی می‌خورد تا نقاط صفر مرزی ایران و پاکستان.

داستان فیلم نیز بسیار پر کشش است و در برخی صحنه‌ها تعلیق خوبی ایجاد شده و از همه مهمتر فیلمنامه ایدئولوژی دارد و با دوربین پر تحرک و صحنه‌های اکشن بسیار هماهنگ است. امیر جدیدی و ساعد سهیلی دو بازیگر اصلی فیلم که در تقابل با یکدیگر هستند، ترکیب جذابی از آب درآمده و جدیدی بار دیگر پس از تنگه ابوقریب نشان داد که بازیگر توانایی است.

قهرمان "روز صفر" نماینده تفکر مدافعان امنیت است

سعید ملکان در نشست خبری فیلم "روز صفر" گفته بود که "این فیلم یک فیلم ملی است. قهرمان این فیلم نماینده تفکر مدافعان امنیت کشور است. علاقه‌ی ما این بود که برای شخصیت مأمور از قالب کلیشه سینمای ایران خارج شویم، البته هیچ اغراقی برای این نقش وجود ندارد. این فیلم براساس واقعیت و نه تخیل ساخته شده و شخصیت جدیدی نماینده یک تفکر است که برای دفاع از امنیت کشور تلاش می‌کنند."

کارگردان فیلم روز صفر در بخش دیگری از اظهاراتش بودجه ساخت فیلم را ۸ میلیارد تومان اعلام کرد. ملکان درباره انتخاب بازیگران نیز تاکید کرد: "بهترین انتخاب من برای نقش ریگی ساعد سهیلی بود و او توانست نقش خود را به خوبی ایفا کرد. قطعاً ساعد توانایی خوبی در بازیگری دارد و تجربه همکاری را با وی داشتم این را ثابت کرده است. برای نقش مأمور نیز هر کدام جای من بودید برای این نقش گزینه دیگری جز جدیدی نداشتید و باید بگویم که اگر او قبول نمی‌کرد من این فیلم را نمی‌ساختم."

اتفاق جالب در طی نشست خبری فیلم "روز صفر" حضور ناگهانی مسعود فراستی در آن نشست بود. منتقد پر حاشیه و همیشه ناراضی سینمای ایران، این‌بار از ابن فیلم خوشش آمده بود و تصریح کرد که "روز صفر بهترین فیلم جشنواره است. تبریک می‌گویم به همه سینمای ایران چرا که اولین فیلم ملی اکشن و امنیتی ایران ساخته شد به عوامل تبریک می‌گویم. این فیلم که از نظرم نه فیلم اول کارگردان بلکه فیلم دهم آن است نشان داد که سعید ملکان تکنیک بلد است."

روز صفر یک فرم تازه در سینما ایران است و هر فرم تازه‌ای نیاز به رشد و بلوغ دارد. قهرمان‌ها و ضد قهرمانانی که این اثر را خلق کرده، می‌تواند سینما ایران را به سمت قهرمان پروری ملی ببرد.

گفتنی است که علاقه مندان برای اطلاع از فیلم‌های دهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان می توانند اینجا کلیک کنند.

کد خبر 409042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.