ارتباط بین یائسگی و بیماری‌ های قلبی چیست؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که یائسگی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدون شک خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. زنان در طی دوران یائسگی تغییرات متابولیکی و فیزیولوژیکی زیادی مانند تغییرات نامطلوب در ساختار شریان‌های کاروتید و افزایش سطح چربی خون، دور کمر و خطر ابتلا به سندروم متابولیک را تجربه می‌کنند. تغییر دیگری که می‌تواند بر سلامت قلب و عروق آن‌ها تاثیر بگذارد، تغییر سطح هورمون "استرادیول" است که سال پایانی دوران قائدگی رخ می‌دهد.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی ارتباط بین یائسگی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های سلامت ۳۳۹ زن را به مدت ۱۲ سال بررسی کردند. محققان از طریق اندازه‌گیری سرعت موج پالسی، تغییرات سختی شریان‌ها را یک سال قبل و بعد از آخرین دوره قاعدگی ارزیابی کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد سختی شریان‌ها یک سال قبل از آخرین دوره قاعدگی و یک سال پس از آن به ترتیب ۰.۹ و ۷.۵ درصد افزایش یافت. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت یائسگی روی سلامت قلب تاثیر می‌گذارد. محققان معتقد هستند تغییرات هورمونی چشمگیر همراه با یائسگی ممکن است باعث افزایش التهاب شود و متعاقباً بر رسوب چربی درون رگ‌ها تاثیر بگذارد، اما مطالعات آینده این موضوع را روشن‌تر می‌کند.

از آنجا که سلامت قلبی عروقی زنان با افزایش سن و وارد شدن به دوران یائسگی تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ بنابراین آن‌ها باید به طور مرتب عوامل خطرآفرین بیماری‌های قلیی عروقی را بررسی کنند.

کد خبر 409028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.