خطر فروریزش تهران را تهدید می‌کند

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: پایش و اسکن مستمر معابر شهری برای مقابله با فروریزش باید در دستورکار شهرداری تهران قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افشین حبیب‌زاده در یکصد و نود و ششمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حدود ۱۷ نوع تأسیسات و عوارض زیرسطحی در تهران شناسایی شده که اکثر آنها فاقد نقشه و جانمایی مشخص هستند، اظهار کرد: شناسایی محل این تأسیسات در افزایش ایمنی معابر و دقت مطالعات اولیه و طراحی پروژه‌های شهری بسیار مهم هستند.

وی با بیان این که خطر فروریزش در بافت قدیمی تهران به یک معضل تبدیل شده است، افزود: فروریزش‌ها هم آسیب جدی به زیرساخت‌های شهری می‌زنند هم آرامش روانی و امنیت شهروندان را تحت تأثیر قرار می‌دهند بنابراین پایش و اسکن مستمر معابر شهری باید در دستورکار قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: به دلیل ماهیت داینامیکی و شکل‌گیری مستمر حفره‌ها، انجام پایش‌های دوره‌ای از آنها ضروری است که این امر پیچیدگی‌های فناورانه دارد و نیازمند مطالعات مستمر است.

وی ادامه داد: اگر شهرداری بخواهد این موضوع را برون‌سپاری کند باید توانایی علمی و فنی کافی برای واگذاری، ارزیابی و نظارت داشته باشد همچنین شهرداری باید بتواند تست و آزمون‌های لازم را در این زمینه حتی پس از واگذاری انجام دهد که در حال حاضر چنین توانمندی را ندارد.

حبیب‌زاده با تاکید بر وجود حساسیت‌های امنیتی و ملاحظات پدافندی در این مطالعات، خاطرنشان کرد: استفاده از خدمات خارجی در این حوزه به صلاح نبوده و شهرداری باید با آگاهی و اشراف بر توانایی‌ها و فناوری‌ها به این عرصه ورود کرده و علاوه بر احیای گروه مطالعات زیرسطحی، در ساختار مشاروه فنی و مهندسی نسبت به تفکیک توانمندی‌ها بیشتر از گذشته اقدام کند.

وی اضافه کرد: از مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری درخواست داریم طرح شیوه‌نامه جامع شناسایی معارضین زیرسطحی در طرح‌های عمرانی را تکمیل کند و در صورت نیاز نسبت به تدوین شیوه‌نامه جامع پایش ایمنی معابر شهری اقدام شود.

کد خبر 408908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.