کشورهایی با بیشترین استحصال زمین از تالاب‌ها و دریا

از زمان‌ها قدیم تا به امروز، مقامات رسمی در بسیاری کشورهای جهان در هنگام مواجهه با کمبود زمین برای سکونت جوامع شهری خود، اقدام به استحصال زمین از بستر رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بشر از دیرباز اقدام به استحصال زمین از بستر دریاچه‌ها و رودها کرده است تا از این طریق فضاهای بیشتری را برای سکونت، صنعت و کشاورزی ایجاد کند. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پر کردن این فضاها با تخته سنگ، بتن و خاک اشاره کرد. راهکار دیگر برای استحصال زمین کشاورزی از فضای دریاها و رودخانه‌ها می‌تواند لایروبی و خشک کردن آب و سپس استفاده از بتن برای هموار کردن زمین باشد.

کشورهایی که از تالاب‌ها و دریاچه‌ها استحصال زمین داشته‌اند همیشه با خطرات زیادی نظیر روان‌گرایی خاک در هنگام وقوع زلزله مواجه شده‌اند. روان‌گرایی خاک پدیده‌ای است که در آن خاک اشباع در اثر تنش شدیدی که به آن وارد می‌شود، مقاومت و سختی خود را کامل از دست می‌دهد و مانند یک سیال رفتار می‌کند.

با این حال استحصال زمین برای این کشورها فواید زیادی از قبیل افزایش سواحل، فضا برای ایجاد مناطق مسکونی جدید، پارک‌های تجاری و زمین‌های کشاورزی داشته است. با وجود این، خشک کردن باتلاق‌ها کشورها را با تهدیداتی نظیر خطر سیل و از بین رفتن سازه‌ها مواجه می‌کند. کشورهای بسیاری در سراسر جهان به استحصال زمین از دریاچه‌ها و تالاب‌ها دست زده‌اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

جمهوری خلق چین

کشور چین به عنوان پیشرو در استحصال زمین از دریاچه‌ها و تالاب‌ها در سراسر جهان معروف است که تا به امروز حدود چهار هزار و ۶۰۰ مایل مربع زمین را از این طریق ایجاد کرده است. دولت کمونیست از زمان به قدرت رسیدن خود در دهه ۱۹۴۰، این اقدام را یکی از مهم‌ترین اهداف خود در پیشرفت کشور در نظر گرفت و این ایده را به نسل‌های بعد نیز منتقل کرد. آمار حاکی است که حدود ۶۵ درصد از تالاب‌های اطراف دریای زرد در شمال چین تبدیل به زمین شده است و زمین بسیاری از بخش‌های شهرهای شانگهای و ووهان در نتیجه استحصال زمین از آب‌های اطراف به‌وجود آمده است.

هلند

هلند دومین کشور جهان با بیشترین زمین استحصال شده، یعنی حدود دو هزار و ۷۰۰ مایل مربع، از تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها است و به همین دلیل بسیاری از مناطق ساحلی این کشور پایین‌تر از سطح دریا قرار گرفته است. اگرچه کشور هلند از سه منطقه جزیره‌ای در منطقه کارائیب نیز برخوردار است، اما جمعیت زیادی از آن در منطقه اصلی این کشور کوچک زندگی می‌کنند و در نتیجه نیاز آن به زمین خام روز به روز افزایش می‌یابد.

کره جنوبی

در کره جنوبی تنها حدود ۶۰۰ مایل مربع تالاب‌های این کشور به زمین تبدیل شده است، اما دولت آن در نظر دارد بخش عظیمی از باتلاق‌های این کشور را به منظور احداث یک منطقه تجاری بین‌المللی جدید به زمین تبدیل کند. چنین اقدامی باعث جذب بسیاری از سرمایه‌گذاران جهان به سمت منطقه تجاری جدید خواهد شد چراکه کره جنوبی یکی از امن‌ترین کشورهای جهان برای سرمایه‌گذاری است.

بحرین

بحرین یکی از کشورهایی است که با استحصال زمین از تالاب‌ها و دریاچه‌ها به مساحت قابل توجهی دست یافته است. مساحت اولیه این کشور حدود ۲۵۷ مایل مربع بود، که پس از استحصال ۱۲۲ مایل مربع زمین در سواحل آب‌های اطراف، مساحت آن به طور چشمگیری افزایش یافت. مقامات رسمی این کشور در نظر دارند در سال‌های آتی، استفاده دوباره از تالاب‌ها و دریاچه‌ها را برای ایجاد زمین‌های مسکونی و کشاورزی در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای خود قرار دهند.

ژاپن

دولت کشور ژاپن بیش از ۹۶ مایل مربع از خلیج توکیو، واقع در شرق جزیره هونشوی را استحصال کرده است که فضای جدید میزبان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی این کشور است. در این زمین جدید جزیره اودایبا، یک مرکز تفریحی پیشرفته و هفت جزیره مصنوعی دیگر واقع شده است. مردم ژاپن در کوبه، ششمین شهر بزرگ این کشور، حدود ۹ مایل مربع از تالاب‌های این کشور را به زمین تبدیل کرده‌اند. فرآیند استحصال زمین از آب‌های سراسر کشور ژاپن ادامه دارد و هر روز زمین جدیدی به مناطق مسکونی و کشاورزی اختصاص داده می‌شود.

کد خبر 408630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.