ویروس کرونا چه تاثیری بر  فناوری‌های چین دارد؟

انتشار ویروس کرونا در کشور چین ادامه دارد و محیط‌های کارگاهی، نقش مهمی در گسترش آن دارد؛ این شرایط منجر به تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و تأثیر منفی بر اقتصاد چین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ویروس کرونا اکنون فقط جوامع انسانی را تهدید نمی‌کند و دنیای فناوری هم به ‌شدت تحت تأثیر این ویروس و اقدامات ناشی از محدود کردن آن قرار گرفته است.

تاثیر ویروس کرونا بر تولید گوشی‌های آیفون

اخبار اولیه حاکی از آن بود که در پی اقدامات پزشکی دولت چین برای محدود کردن گسترش ویروس کرونا و تعطیلی عملی کل استان هیوبی، ممکن است تولید آیفون دچار اختلال شود، اما شرکت فاکسکان یکی از مهم‌ترین ارکان تولید گوشی‌های آیفون اعلام کرد در حال عملیاتی کردن اقداماتی جدید برای راه‌اندازی مجدد خط تولید است تا عرضه‌ جهانی این محصول با تأخیر مواجه نشود.

مجتمع عظیم فاکسکان در ووهان، مرکز استان هیوبی محل اصلی شیوع ویروس کرونا قرار دارد، اما درحال‌ حاضر تعطیل است و تا زمانی ‌که روند کاری آن شکل عادی به خود نگیرد، کارکنان به سر کار باز نخواهند گشت. باتوجه به نبود ثبات در چین به ‌علت شیوع ویروس کرونا، اپل تمام توجه خود را به این موضوع معطوف کرده و تیم کوک می‌گوید: "وضعیت اضطراری است و ما در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر و رصد اوضاع از نزدیک هستیم."

عرضه گوشی‌های بیشتر توسط سامسونگ

با وجود مشکلات پیش آمده در عرضه‌ گلکسی فولد، سامسونگ همچنان به آینده‌ گوشی‌های تاشو امیدوارد است و ظاهراً قصد دارد در ادامه سال میلادی فروش گوشی‌های هوشمند تاشوی خود را به‌ شدت افزایش دهد. سامسونگ به تازگی گزارش مالی چهارماهه‌ آخر سال ۲۰۱۹ را منتشر کرده و این گزارش حاکی از کاهش سود سامسونگ در این بازه است، اما در عین حال تنوع بالای بخش گوشی‌های هوشمند این شرکت کره‌ای را نشان می‌دهد.

چندی پیش "دی‌جی کو" مدیر سابق بخش تلفن همراه سامسونگ و مدیر فعلی بخش IT  و ارتباطات تلفن‌های همراه، تأیید کرده بود که سامسونگ قصد دارد فروش گوشی‌های هوشمند تاشوی خود را در سال ۲۰۲۰ به ‌شدت افزایش دهد و آن را به رقم پنج الی ۶ میلیون دستگاه برساند. هدف بخش موبایل سامسونگ در سال ۲۰۲۰ تمرکز روی پرچم‌داران و گوشی‌های تاشو اعلام شده است. به علاوه سامسونگ قصد دارد گوشی‌های رده‌بالای خود را با اضافه کردن تعداد بیشتری گوشی با قابلیت  ۵G و طرح‌های تازه‌ای از گوشی‌های تاشو نسبت به رقبا متمایز کند.

 سامسونگ امیدوار است این دو دسته از محصولات به رشد فروش و تداوم درآمد پایدار این شرکت کمک کنند. در حال‌حاضر اطلاعات غیررسمی در مورد دومین گوشی تاشوی سامسونگ در دسترس است و گفته می‌شود این گوشی قرار است با نام گلکسی Z فیلیپ در ۲۲ بهمن در رویداد آنپکد سامسونگ (Unpacked) به ‌طور رسمی معرفی شود. سامسونگ در این گوشی به فرم فکتور صدفی روی آورده و با به‌کارگیری یک شیشه‌ فوق باریک روی نمایشگر این گوشی قصد دارد دوام آن را افزایش دهد. به ‌نظر می‌رسد سامسونگ روی گوشی‌های تاشو حساب ویژه‌ای باز کرده و برای این دسته از گجت‌ها آینده‌ روشنی متصور است.

 تأثیر ویروس کرونا بر خودروسازی جهان

تویوتا و بسیاری دیگر از غول‌های خودروساز دنیا برای تعطیلی کارخانه‌های خود در چین آماده می‌شوند؛ این روند، صنعت حمل‌ونقل جهانی و قطعات خودرو را با مشکل مواجه خواهد کرد. تمامی کارخانه‌های تویوتا در چین، شامل خودروساز و قطعه‌ساز تا ۲۰ بهمن‌ماه، تعطیل باقی خواهند ماند. براساس اطلاعات موجود، انتشار ویروس کرونا در کشور چین ادامه دارد و محیط‌های کارگاهی، نقش مهمی در گسترش آن دارد؛ این شرایط منجر به تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و تأثیر منفی بر اقتصاد چین خواهد شد.

همچنین شرکت بوش نیز نسبت به تأثیر کرونا بر خودروسازی دنیا اعلام نگرانی کرده است. روز گذشته، شرکت بوش نیز به ‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ قطعات یدکی جهان، نسبت به گسترش کرونا و تأثیر آن بر زنجیره‌ تأمین قطعه در دنیا هشدار داد؛ محصولات بوش شامل جعبه‌دنده، الکتروموتور و قطعات الکترونیکی مورد استفاده در خودروهای برقی وابسته به کارخانه‌های این شرکت در چین است. "ولکمار دنر"، مدیرعامل بوش به خبرنگاران گفت: ما باید صبر کنیم تا چگونگی تغییر شرایط مشخص شود و اگر این اوضاع ادامه پیدا کند، زنجیره‌ تأمین قطعات با مشکل مواجه خواهد شد.

 پیش‌بینی‌ها از اوج‌گیری شیوع بیماری در آینده نزدیک خبر می‌دهند که احتمالاً تا ماه مارس و فوریه (بهمن و اسفند) ادامه خواهد داشت. فعلاً تعطیلی کارخانه‌ها در چین به مناسبت سال نو چینی انجام شده است؛ اما به دلیل شیوع ویروس تا ۱۴ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت. شرکت بوش از سال ۱۹۰۹ در چین فعالیت می‌کند و امروزه دارای ۲۳ کارخانه در ۶۰ نقطه از این کشور است، تعداد کل کارکنان بوش در سطح جهانی به ۴۰۳ هزار نفر می‌رسد و ارزش سالیانه‌ بازار این برند در آسیا و اقیانوسیه، حدود ۲۵ میلیارد دلار است.

بوش در ناحیه‌ ووهان چین، صاحب دو کارخانه با ۸۰۰ پرسنل است که سیستم فرمان و لوازم گرمایشی تولید می‌کنند و هنوز هیچ مورد آلودگی به کرونا در این مراکز صنعتی دیده نشده است. مدیران بوش پیش‌بینی می‌کنند شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کارخانه‌ها در چین، منجر به کاهش ۲.۶ درصدی در تولید جهانی خودرو معادل ۸۹ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۰ خواهد شد. براساس دستور دولت چین به شرکت تسلا، کارخانه این برند در شانگهای نیز تعطیل می‌شود و این شرایط، تولید مدل ۳ ساخت چین را برای مدتی حدود ۱۰ روز به تأخیر می‌اندازد و البته بر سودآوری تسلا در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ تأثیر خواهد گذاشت.

اواخر سال ۲۰۱۹، اولین محصولات ساخت چین تسلا به دست مصرف‌کننده رسید. تولید در این کشور اهمیت بسیار زیادی برای تسلا دارد، چرا که کشور چین با جمعیت ۱.۴ میلیارد نفر، بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی در جهان محسوب می‌شود. احداث کارخانه در چین، علاوه‌بر افزایش فروش و بهبود سرعت تحویل خودروها، تسلا را در مقابل مشکلات احتمالی مربوط به جنگ اقتصادی بین چین وآمریکا، آماده می‌کند. کارخانه‌ "گیگافکتوری" تسلا در شانگهای، نخستین خط تولید صنعتی در کشور چین است که تمام مالکیت آن به یک برند خارجی اختصاص دارد.

جایزه  ۶.۵ میلیون دلاری گوگل برای یابندگان باگ

بسیاری از شرکت‌ها از جمله گوگل برای یافتن ایرادهای موجود در محصولات نرم‌افزاری‌ خود، به اهدای پاداش به یابندگان باگ روی می‌آورند. گوگل طی بیانیه‌ای در بلاگ خود اعلام کرد سال گذشته به آن دسته از کارشناسان امنیتی که توانستند حفره‌هایی در سد دفاعی گوگل پیدا کنند، در مجموع مبلغ ۶.۵ میلیون دلار پاداش اهدا کرده که تقریباً دو برابر مبلغ ۳.۴ میلیون دلاری سال ۲۰۱۸ است؛ بدین ترتیب کل پاداش اهدایی گوگل در برنامه‌های اهدای پاداش برای کشف آسیب‌پذیری (VRP) از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۱۰ به ۲۱ میلیون دلار رسید. 

گوگل در این باره در بلاگ خود چنین نوشت: ما در سال گذشته ۶.۵ میلیون دلار به یابندگان باگ در محصولاتمان پرداخت کردیم و با این کار رکورد مبلغ پرداختی در یک سال را تا حدود دو برابر ارتقاء دادیم. از مجموع ۶.۵ میلیون دلار پاداش پرداختی به یابندگان باگ، ۲.۱ میلیون دلار به باگ‌های کشف‌شده در محصولات گوگل تعلق دارد. سیستم عامل اندروید و مرور گر کروم  به ترتیب با ۱.۹ میلیون دلار و یک میلیون دلار در رتبه‌های بعدی جای دارند و غول فناوری همچنین مبلغ ۸۰۰ هزار دلار به افرادی که موفق به کشف باگ در فروشگاه گوگل پلی شده‌اند، پاداش پرداخت کرد.

پایان پشتیبانی ماکروسافت از ویندوز ۷

بنابر تحقیقات مؤسسه IDC، اپل قادر به جذب بخش چشمگیری از کاربران ویندوز ۷ خواهد بود و این امر نقطه‌ عطفی در رقابت همیشگی PC  و مک است. ۱۲ ژانویه‌ ۲۰۲۰ (۲۲ دی ۱۳۹۸) برای تمامی مدیران IT  در سراسر جهان روز مهمی بود؛ در این روز مایکروسافت به پشتیبانی از ویندوز ۷ پایان داد، سیستم عامل  محبوبی که در سال ۲۰۰۹ پس از فاجعه‌ ویستا منتشر شد و ردموندی‌ها را نجات داد. اکنون پس از گذشت ۱۱ سال زمان ایجاد تغییرات برای مدیران IT رسیده و این تغییر برای اپل به‌معنی فرصت است.

ویندوز ۷ را می‌توان اولین نشانه‌ پایان جنگ بین مایکروسافت و اپل دانست. این روزها مایکروسافت به‌جای رقابت با سیستم‌های عامل مختلف، با سرمایه‌گذاری‌های سنگین اقدام به گسترش نرم‌افزارها و پلتفرم‌های رایانش ابری خود در انواع پلتفرم‌ها می‌کند. به‌عنوان مثال می‌توان به عرضه‌ Office ۳۶۵ برای مک اشاره کرد که حتی در اپ استور مک هم در دسترس است. طبیعتاً مایکروسافت ترجیح می‌دهد محصولاتش در کامپیوترهای ویندوزی استفاده شود، اما در عین حال نمی‌تواند از مشتریان بلقوه‌ای که در پلتفرم‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، چشم‌پوشی کند.

IDC می‌گوید ۱۳ درصد از کاربران ویندوز ۷ احتمالاً به اکوسیستم اپل مهاجرت می‌کنند. در سوی دیگر ماجرا اپل، شرکتی که تمرکز اصلی آن تولید سخت افزار است، پایان عمر ویندوز ۷ را به‌عنوان بهترین فرصت برای ارائه‌ پیشنهاد همکاری به سازمان‌هایی می‌بیند که به ‌دنبال ارتقاء سیستم‌های خود هستند، سازمانی که مجموعه‌ کاری خود را بر مبنای ویندوز ۷ شکل‌داده، به احتمال زیاد طی این سال‌ها تعداد زیادی گوشی آیفون و آی‌پد هم به مجموعه‌ خود افزوده است؛ بنابراین آنچنان دور از ذهن نیست که به مهاجرت کامل به اکوسیستم اپل فکر کند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته کارمندان محصولات اپل را به سایر پلتفرم‌ها ترجیح داده و درصورت استفاده از آن‌ها عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

کد خبر 408347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
    0 0
    یه ویروس به این کوچکی ببین چیکار داره میکنه!!!!!!!!!