نصب نخستین دستگاه WIM در محورگردنه‌زینل/ اجرای طرح صدور بارنامه درون‌شهری در اصفهان

با رشد روز افزون جمعیت شهری و بالتبع آن افزایش عرضه و تقاضا در حوزه حمل و نقل بار، ادبیات جدیدی در حوزه حمل ونقل و ترافیک شهرها ایجاد شد و مدیران کلان ملی را بر آن داشت که ساز و کار و مکانیزم و جایگاهی برای مدیریت و ساماندهی حمل ونقل بار شهری تعریف کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از ابتدای سال ۸۹ کارشناسان در مجموعه وزارت کشور تحقیقات وسیعی انجام و بر اساس مواد قانونی ۳۱و ۳۲ رسیدگی به تخلفات رانندگی و ماده ۹ توسعه حمل ونقل عمومی، قوانین و زیرساخت‌هایی را برای این حوزه تهیه و تدوین کردند.

در سال ۹۲ به دستور وزیر کشور جایگاه جدیدی برای مدیریت حمل و نقل بار با عنوان «سازمان مدیریت حمل ونقل بار و کالای درون شهری درون شهری شهرداری» مشخص و به شهرداری کلانشهرها ابلاغ شد.

بر این اساس برای شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت، سازمان مدیریت حمل ونقل بار درون شهری و برای شهرهای بین ۲۰۰ هزار تا یک میلیون نفر جمعیت سازمان بار و مسافر تعریف شده است.

کل عملیات مربوط به رصد وپیمایش ناوگان حمل ونقل بار، فرهنگ‌سازی ترافیکی، ارتقا فرهنگ ترافیک، آموزش‌های در این حوزه به سازمان حمل بار محول شد و تقریباً از سال ۹۲ تاکنون این سازمان در حوزه خدمت‌رسانی به فعالان حوزه حمل بار خدمت رسانی می‌کند

برای آگاهی هر چه بیشتر از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در این سازمان، گفت و گویی را با «مجید طهماسبی» مدیرعامل سازمان حمل ونقل بار شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

این سازمان از بدو تأسیس تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

سهم عمده‌ای از ترددها و حمل ونقل‌های ترافیکی در سطح شهر مربوط به خودروهای سنگین و باری است که نقش زیادی در ایجاد ترافیک و مسائل زیست محیطی دارد؛ همچنین اگر در بحث تخریب زیرساخت‌ها و المان‌های شهری مباحث اضافه تناژ رعایت نشود، مشکلات زیادی ایجاد خواهند کرد.

به همین دلیل از سال ۹۲ سیاست کلی مسئولان کشور ساماندهی خودروهای باری دیزل بود.

در حال حاضر حدود ۹ هزار خودروی دیزل تحت سرپرستی شرکت‌های زیرمجموعه سازمان حمل ونقل بار است و برای تردد آنها در سطح شهر حداقل‌هایی مطالبه می‌شود؛ به عنوان مثال راننده خودرو حمل بار که بخواهد در سطح شهر تردد داشته باشد، باید پروانه اشتغال و بعضی حداقل‌ها از جمله سو پیشینه نداشتن، اعتیاد نداشتن و داشتن حداقل آگاهی‌ها در حوزه حمل ونقل ترافیکی و باری که در کلاس‌های آموزشی ارائه می‌شود را داشته باشد.

کلاس‌های آموزشی به صورت مستمر در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شود و افراد می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کرده و پروانه اشتغال دریافت کنند.

خودروهای حمل بار باید بعضی از حداقل‌ها را داشته باشد از جمله پروانه فعالیت، فرسوده نبودن و یا داشتن معاینه فنی تا همزمان که راهبر در حوزه کسب و کار و ارتزاق حوزه حمل و نقل فعالیت می‌کند، حقوق ابتدایی سایر شهروندان را نیز رعایت کند.

به همین دلیل ساماندهی و شناسایی خودروهای دیزل آغاز شده و تحت سرپرستی شرکت‌های زیر مجموعه این سازمان، برای حجم عظیمی از این خودروها پروانه اشتغال صادر شده است.

از سال ۹۲ تا ابتدای سال جاری ساماندهی خودروهای دیزل انجام شده و در حال حاضر به این خودروها سهمیه ماهانه سوخت اختصاص داده می‌شود که میزان آن به نسبت تناژ خودرو متفاوت است؛ البته چنانچه خودروی حمل بار پروانه فعالیت و اشتغال نداشته باشد، قدری از سهمیه آنها کسر می‌شود.

فاز بعدی اقدامات، صدور بارنامه درون شهری بود که بر اساس آن یک سهمیه تشویقی به رانندگان خودروهای دارای این بارنامه اختصاص داده می‌شد.

چشم انداز نهایی موضوع به این سمت است که سهمیه تخصیصی سوخت خودروها براساس پیمایش خودرو باشد؛ یعنی به صورت هوشمند تردد خودرو را کنترل و برای رعایت عدالت سوخت متناسب با تردد و فعالیتی که در حوزه حمل ونقل شهری انجام می‌شود، اختصاص یابد.

قبل از بحث ساماندهی خودروهای دیزل، این امکان وجود داشت که خودروی فرسوده و از رده خارج که فقط یک سندوجود داشت، سوخت مورد نیاز را دریافت و متأسفانه این سوخت به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شد، اما پس از ساماندهی این چالش برطرف و صرفه‌جویی زیادی در مصرف سوخت ضورت گرفت.

رانندگان وانت بار چگونه می‌توانند در سیستم حمل ونقل بار شهرداری ورود پیدا کنند؟

فاز دوم فعالیت سازمان حمل بار، ساماندهی خودروهای بنزین‌سوز بود.

قبل از اینکه سهمیه‌بندی سوخت مطرح و اجرایی شود، از طریق شرکت‌های زیرمجموعه اطلاع‌رسانی لازم را انجام داده و اعلام کردیم که رانندگان خودروهای حمل بار در طرح‌های ساماندهی شرکت کنند و پروانه الزامی را دریافت کنند.

در آینده پروانه اشتغال برای خودروهای دیزل و بنزین‌سوز الزامی خواهد شد، اما در حال حاضر با توجه به حجم انبوه مراجعه خودروهای بنزین‌سوز، داشتن پروانه فعالیت در فاز نخست اجباری شدخ است.

سازمان مدیریت حمل ونقل بار در اصفهان حدود ۲۰ شرکت زیرمجموعه دارد که رانندگان خودروهای باری می‌توانند به این شرکت‌ها مراجعه و برای شرکت در طرح‌های ساماندهی ثبت‌نام حضوری کنند.

رانندگان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۲۳-۳۷۳۸۳۹۲۰ تماس بگیرند و سوالات خود را مطرح کنند و یا با مراجعه به شرکت‌های زیرمجموعه سازمان حمل بار درون شهری و با ارائه مدارک پروانه فعالیت و اشتغال دریافت کنند.

مزایای ثبت نام رانندگان حمل بار در طرح ساماندهی چیست؟

سهمیه بنزین برای خودروهای وانت بنزین‌سوز کم‌مصرف ۲۰۰ لیتر، پرمصرف ۳۰۰ لیتر و خودروهای دوگانه سوز کم مصرف ۶۰ لیتر و پر مصرف ۱۲۰ لیتر اعلام شده است که برای پیشگیری از روند کاهش میزان سهمیه سوخت، دارندگان خودروهای پر مصرف باید نسبت به دریافت پروانه فعالیت اقدام کنند.

این سهمیه در حال حاضر به تمام راهبران تخصیص داده شده، اما از مقطعی از زمان احتمال دارد در صورت عدم شرکت رانندگان در طرح ساماندهی سهمیه سوخت آنها کاهش پیدا کند.

فاز اول ساماندهی الزام برای داشتن پروانه فعالیت و فاز بعدی داشتن پروانه اشتغال خواهد بود و به مرور به بحث باربرگ و پیمایش مکانیزه تردد خودروهای بنزین‌سوز وصل خواهد شد؛ یعنی دروازه ورود به بحث ساماندهی دریافت پروانه فعالیت است که باید انجام شود.

علاوه بر بحث سوخت، مشوق‌های دیگری در نظر گرفته شده و برای خودروهای نیسان و خودروهایی که در فاز تناژ خاص قرار دارند، تأمین قطعات را به صورت یارانه‌ای خواهیم داشت؛ به عنوان مثال تأمین لاستیک یارانه‌ای برای رانندگانی که پروانه فعالیت دریافت کرده باشند، با قیمتی بسیار مناسب‌تر از نرخ بازار انجام می‌شود.

در فاز بعدی پیگیر اجرایی شدن بیمه رانندگان حمل ونقل بار درون شهری هستیم، البته وزیرکشور مکاتباتی را با رئیس سازمان تأمین اجتماعی انجام داده که امیدواریم در آینده به نتیجه برسد.

با توجه به اینکه بحث بارنامه درون شهری یک قانون کشوری توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و همزمان در شهرهای مختلف، در سطح شهر اصفهان نیز اجرایی شده است.

شهرداری اصفهان مشوق‌هایی را برای رانندگان خوردوهای حمل بار که در این طرح شرکت کرده و پروانه فعالیت و اشتغال و بارنامه دریافت کرده باشند، در نظر گرفته است.

به عنوان مثال تخفیف‌های ویژه‌ای برای این خودروها در طرح زوج و فرد یا محدوده ترافیک شهر اصفهان که از یکی دو ماه آینده اجرایی خواهد شد، در نظر گرفته شده است.

پروژه‌ها و طرح‌های جدید سازمان را تشریح کنید!

مدیریت شهری اصفهان تأکید دارد حقوق تمام شهروندان باید در حوزه ترافیک رعایت شود، چه کسانی که در این حوزه امرار معاش می‌کنند و تحت پوشش سازمان حمل بار هستند و چه شهروندان دیگر؛ به همین دلیل سال ۹۷ لایحه زیست محیطی تردد که برای خودروهایی که عوارض زیست محیطی به شهر تحمیل می‌کنند و دودزا است، تدوین و تصویب شد تا عوارض جداگانه ای برای این خودروها در نظر گرفته شود.

اگر خودروهای حمل بارعارضه‌ای به شهر وارد کنند، باید عوارض پرداخت کنند؛ البته زیرساخت‌های فنی آن فراهم شده و از یک ماه آینده اجرایی می‌شود.

لایحه اضافه تناژ را به دلیل آسیب‌هایی که بعضی از این خودروها به زیرساخت‌ها وارد می‌کردند، سال گذشته به شورای اسلامی شهر ارائه و مصوب کردیم زیرا اضافه تناژ باعث می‌شود سیستم تغییر ترمز ماشین خوب عمل نکند و خطراتی برای شهروندان به وجود آورد.

یکی از پروژه‌های اخیر سازمان حمل بار، رونمایی از دستگاه WIM بود، این دستگاه بدون نیاز به توقف خودرو در کسری از ثانیه با عبور خودرو از روی پلیتی که روی قسمت راه نصب شده، تمام اطلاعات ازجمله بار محوری؛ بار کل، عدم تقارن بار، سرعت غیرمجاز و … را در کسری از ثانیه رصد و اعلام می‌کند.

نخستین دستگاه WIM برای کنترل حجم انبوه نخاله‌های شهری در محور گردنه زینل نصب شده است.

پروژه دیگر، رونمایی از طرح جامع حمل ونقل بار درون شهری به عنوان یک سند بالادستی برای تصمیمات مدیریتی در حوزه حمل ونقل بار است که برای اولین بار در شهر اصفهان انجام شده است.

نوبت‌دهی مکانیزه مراکز معاینه فنی چون در شهر اصفهان نیز انجام شده است؛ در واقع برای اینکه بتوانیم هوشمندسازی را محقق و شهر الکترونیک داشته باشیم، باید از هدررفت انرژی و رفت و آمدهای غیرضروری شهروندان جلوگیری‌کنیم، از این رو نوبت‌دهی مکانیزه معاینه فنی را انجام دادیم تا رانندگان در زمان مقرر مراجعه کنند.

برای اجرای فاز نخست این پروژه، یک خط از خطوط معاینه فنی مرکز جی را به این سیستم اختصاص دادیم.

رونمایی از طرح صدور بارنامه درون شهری نیز اقدام بزرگی بود که برای نخستین بار در کشور در این کلانشهر انجام شده است.

شهروندان اصفهانی از چه راه‌هایی می‌توانند انتقادات یا پیشنهادات خود را با این سازمان در میان بگذارند؟

سازمان حمل بار شهرداری اصفهان به عنوان یک نهاد و سازمان نظارتی و مدیریتی دست یاری به سمت شهروندان دراز کرده و از آنها درخواست می‌کند چنانچه مشکلی در حوزه حمل ونقل بار وجود دارد؛ به عنوان مثال اگر حمل بار را به صورت نامتعارف توسط خودروهای حمل بار در سطح شهر مشاهده کردند، مراتب را از طریق تماس با ۱۳۷ اعلام کنند.

در موضوع معاینه فنی چنانچه خودرهای شهر از جمله اتوبوس‌ها، خودروهای حمل زباله شهری و … مشکلی به لحاظ حمل بار نامتعارف و دودزا بودن داشتند، شهروندان می‌توانند در تماس با سامانه ۱۳۷ یا شماره ۳۷۳۸۳۹۲۰ موارد را اعلام کنند تا بررسی لازم انجام و نسبت به رفع مشکل تا حصول نتیجه اقدام شود.

کد خبر 408254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.