اصلاح شیب شیروانی راه‌ها نقش بسزایی در کاهش تلفات جاده‌ای دارد

مدیرکل اداره حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: اصلاح ۴۱۰ کیلومتر از شیب شیروانی راه‌های استان اصفهان نقش به سزایی در کاهش تلفات جاده‌ای داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی خضری شامگاه پنج شنبه_ ۱۰ بهمن ماه _ در هشتمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها که در محل استانداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فعالیت‌هایی برای کاهش مشکلات جاده‌ای انجام شده است که از این میان می‌توان به رفع کامل خطر ۱۳ نقطه حادثه خیز در استان و پیگیری برای رفع ۱۰ نقطه دیگر اشاره کرد. سایر نقاط حادثه خیز نیز توسط تابلوهای مناسب تجهیز شد.

وی افزود: همچنین در سال جاری شیب شیروانی ۴۱۰ کیلومتر از راه‌ها نیز اصلاح شد که در کاهش تلفات جاده‌ای نقش و تاثیر به سزایی داشته است. در ۱۰ ماهه نخست سال جاری شاهد ۲۱۴ میلیون تردد توسط دستگاه‌های تردد شمار اداره حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان هفت درصد افزایش داشته است.

مدیرکل اداره حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: این استان رتبه دوم در حمل و نقل مسافر درون شهری را با ۱۴ میلیون مسافر و رتبه اول در جابه‌جایی ۵۰ میلیون تن کالا توسط شرکت‌های حمل و نقل باربری را در کشور دارد. حدود ۶۰۰ شرکت حمل و نقل فعال در حوزه بار و مسافر داریم.

خضری اظهار کرد: دستگاه‌های مربوط به "سپهتن"، دستگاه مناسبی برای کنترل رانندگان نیست اگرچه استفاده از آن به عنوان تکنولوژی محسوب می‌شود. ضمن اینکه کنترل‌ لازم قبل از حرکت ناوگان باید صورت بگیرد.

در ادامه این جلسه مهدی ذهبیون، کارشناس ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان، با انتقاد به برخی مشکلات حمل و نقل مسافران و بار گفت: یکی از وظایفی که مدیران شرکت‌های حمل و نقل بر عهده دارند، کنترل و پایش رانندگان ناوگان حمل و نقل به ویژه حمل و نقل عمومی است. در برخی موارد استفاده از رانندگان معتاد باعث بروز خسارت و حتی تلفات جانی شده است. همچنین سامانه "۱۱۰۱۲۰" باید در تمام ناوگان نصب شود تا مسافران با بروز کوچکترین مشکلاتی از نحوه اطلاع رسانی آن مسئله آگاه باشند.

وی علاوه بر بیان موارد بالا، از مدیران شرکت‌های حمل و نقل مسافری خواست تا از پلمپ نبودن دکمه باز شدن اضطراری درب خروج که در بیرون از اتوبوس قرار دارد اطمینان حاصل کنند؛ در صورتی که تصادف صورت گیرد و این بخش پلمپ باشد شرکت مقصر بوده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

کارشناس ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان، خاطرنشان کرد: استفاده از کمربند ایمنی دو نقطه‌ای تنها فرد را روی صندلی نگه می‌دارد اما برای افراد کنار شیشه مناسب نیست. کمربند ایمنی مورد استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی باید سه نقطه‌ای باشد. باید استانداردهای کیفیت بدنه ناوگان مورد بررسی قرار بگیرد زیرا با واژگونی اتوبوس می‌تواند تلفات جدی به مسافران وارد کند.

ذهبیون اظهار کرد: استفاده از بارهای تجاری در ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری ضمن تغییر نقطه ثقل اتوبوس باعث عمل نکردن ترمز ناوگان حمل و نقلی می‌شود. در حال حاضر اضافه بار، وضعیت اتوبوس و راننده به صورت جدی پیگیری و تخلفات به کمیسیون‌های مربوطه ارسال می‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که به زودی با آن به صورت جدی مواجه می‌شویم، سن ناوگان حمل و نقل است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین در حال حاضر متولی اطفاء حریق در خارج از راه‌ها مشخص نیست؛ علاوه بر آن امکانات لازم برای این کار نیز از جمله مسائل قابل توجه در امنیت جاده ای محسوب می شود.

کارشناس ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: کنترل رانندگان به صورت تصادفی برای گرفتن تست اعتیاد قبل از سفر می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های افزایش امنیت سفر اجرا شود.

کد خبر 408216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.