حق فنی جدید داروخانه‌ها باطل شد/نقش چاقی در بروز ۲ سرطان

شفاف‌سازی پرداخت یارانه ۷۲ هزار تومانی، اهدای خون ۲میلیون و ۲۰۰ هزار ایرانی در سال، نقش چاقی در بروز ۲ سرطان، حق فنی جدید داروخانه‌ها باطل شد، کاهش پرداخت از جیب مردم با طرح تحول سلامت، نحوه ارتقای رتبه معلمان را در بسته خبری جامعه ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، سخنگوی ستاد بودجه ۹۹ سازمان برنامه و بودجه، اظهار کرد: در لایحه پیشنهادی دولت به جهت تفاوت جامعه هدف طرح‌های مذکور و تفاوت مبانی پرداخت بر اساس فرد و خانوار و با عنایت به اقدامات انجام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص برآورد شاخص‌های بهره‌مندی خانوارها از طرح حمایت معیشتی خانوارها و شناسایی مشمولین طرح و با هدف پرداخت هدفمند منابع حاصله به خانوارهای مشمول و همچنین مدیریت زمانبندی پرداخت‌ها در فواصل مشخصی از همدیگر در یک ماه، اعتبارات طرح‌های مذکور به صورت جداگانه پیش‌بینی شده بود.

به گفته این مقام مسئول، با تصمیم یاد شده حدود ۱۸میلیون نفر که بر اساس شاخص‌های محاسباتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت یارانه حمایت معیشتی خانوارها نیستند، در فهرست دریافت‌کنندگان قرار می‌گیرند.

وی افزود: با توجه به رشد۲۰درصد یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، تصمیم یاد شده به منزله تعدیل سرجمع یارانه پرداختی به هر فرد در مقایسه با سال جاری خواهد بود.

سخنگوی ستاد بودجه گفت: انعکاس خبر مذکور با عنوان «افزایش یارانه نقدی در سال ۱۳۹۹به رقم ۷۲ هزار تومان در ماه به ازای هر نفر» باید به این صورت تصحیح شود که مجموع پرداخت یارانه از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اعم از نقدی و حمایت معیشتی خانوارها، در سال ۱۳۹۹حدود ۷۲هزار تومان به ازای هر فرد خواهد بود که به جهت افزایش مشمولین نسبت به سال جاری، سرانه پرداختی یارانه کمتر از سال جاری خواهد شد.

سالانه ۲میلیون و ۲۰۰ هزار ایرانی خون اهدا می‌کنند

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اهدای خون در ایران کاملا داوطلبانه است و سالانه ۲میلیون و ۲۰۰هزار نفر با هدف کمک به بیماران نیازمند، خون و فرآورده‌های خونی اهدا می‌کنند.

بشیر حاجی بیگی اظهار کرد: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است و حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی اهدا کننده مستمر(با سابقه حداقل ۲بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

وی  افزود: از هر فرد سالم بالای ۵۰ کیلوگرم وزن و سن بالای ۱۸سال تا سن ۶۰ سال ۱۰.۵ سی سی یا میلی‌لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خون گرفته می شود و حجم کیسه‌های خون اهدایی۴۵۰ سی‌سی یا میلی‌لیتر است و ۶۳ سی‌سی ماده ضد انعقادی درون کیسه‌ها خون موجود است.

حاجی بیگی گفت: موقعیت‌هایی همچون بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و زایمان، نوزادان نارس، انواع سرطان‌ها، بیماران هموفیلی و تالاسمی و اعمال جراحی مهمترین زمان نیاز به خون و فرآورده‌های خونی است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: در سراسر جهان سالانه ۶۰۰ هزار مادر در اثر پیامدهای حاصل از حاملگی جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۲۵درصد از این مرگ‌ها به خاطر از دست دادن خون است.

نقش چاقی و عدم تحرک در بروز ۲ سرطان

با افزایش سن، سرطان‌ها روند رو به افزایشی را پشت سر می‌گذارند و این موضوع در حالی است که جمعیت کشور ما نیز رو به پیری رفته و نسبت جمعیت سالمند به جوان افزایش یافته است از دیگر عوامل موثر در ابتلا به سرطان‌ها، می‌توان به شیوه زندگی ناسالم، تغذیه ناسالم و عوامل محیطی اشاره کرد به عنوان مثال افزایش وزن به دنبال تغذیه اشتباه و استفاده از غذاهای فرآوری شده، چرب و پرکالری در کنار مصرف سیگار و الکل با خطر افزایش سرطان‌هایی مانند سرطان پستان و روده بزرگ که وزن فرد و کم تحرکی در بروز آن نقش دارد، ارتباط دارند.

در این بین با توجه به این نکته که ۶۵درصد جمعیت بالای ۳۰سال در ایران با افزایش وزن مواجه هستند، باید با افزایش وزن به عنوان یکی از عوامل بیماری‌زا مقابله کرد در حال حاضر تنها ۳۵درصد جمعیت کشور فعالیت بدنی مناسب دارند که این رقم با شعار "افزایش فعالیت مساوی‌ است با کاهش بروز سرطان" مغایرت دارد.

همانگونه که گفته شد عدم تحرک و افزایش وزن می‌تواند در بروز سرطان پستان و روده بزرگ موثر باشد به گونه‌ای که بیش از یک چهارم بانوان ایرانی به سرطان پستان مبتلا می‌شوند البته این آمار در ایران کمتر از متوسط جهانی است؛ اما نباید از این نکته غافل بود که با پیر شدن جمعیت کشور، روند ابتلا به سرطان پستان نیز رو به افزایش خواهد بود و از آنجایی که تشخیص زودرس سرطان در درمان قطعی آن نقش مهمی دارد اگر فردی تغییر در عادت اجابت مزاج، خونریزی و وجود خون در مدفوع را مشاهده کند باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند.

حق فنی جدید داروخانه‌ها باطل شد

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با اکثریت آراء، رای به ابطال مقرره تعرفه خدمات سرپایی دارویی در داروخانه‌های دولتی و خصوصی داد.

پس از آنکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پی ابطال مکرر مقرره دریافت حق فنی بوسیله داروخانه‌ها از بیماران، مجددا مقرره‌ای با عنوان " تعرفه خدمات سرپایی دارویی در داروخانه‌های دولتی و خصوصی" را به تصویب رساند، این مصوبه مشمول ماده ۹۲ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری شد و به صورت خارج از نوبت و با دعوت از نماینده وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفت.

این گزارش حاکی است هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از استماع دفاعیات نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و طرح استدلال‌های موافق و مخالف اعضای هیات عمومی، با اکثریت آراء، را به ابطال مقرره تعرفه خدمات سرپایی دارویی در داروخانه‌های دولتی و خصوصی داد.

در ماده ۹۲قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری آمده است: چنانچه مصوبه‌ای در هیات عمومی ابطال شود، رعایت مفاد رای هیات عمومی در مصوبات بعدی، الزامی است هرگاه مراجع مربوط، مصوبه جدیدی مغایر رای هیات عمومی تصویب کنند، رئیس دیوان موضوع را خارج از نوبت بدون رعایت مفاد ماده (۸۳) این قانون و فقط با دعوت نماینده مرجع تصویب کننده، در هیات عمومی مطرح می‌نماید.

نحوه ارتقای رتبه معلمان منتشر شد

اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش وپرورش در اطلاعیه‌ای نحوه ارتقای رتبه معلمان پس از یک مهر ۱۳۹۸ را اعلام کرد.

طبق این اطلاعیه دارندگان رتبه‌های پایه حرفه‌ای، ارشد حرفه‌ای، خبره حرفه‌ای و عالی حرفه‌ای به ترتیب در رتبه‌های ۲، ۳، ۴ و ۵ تطبیق وضع یافته‌اند و دارندگان رتبه مقدماتی با رعایت ضوابط مربوط، در رتبه (۱) قرار می‌گیرند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: افراد مورد اشاره که در رتبه‌های حرفه‌ای و مقدماتی قرار دارند اگر بعد از تاریخ یک مهر ۱۳۹۸مشمول ارتقای به رتبه بالاتر شوند، با در نظر گرفتن سنوات تجربی کسب شده (قبل) و اخذ گواهینامه صلاحیت معلمی و سازوکارهایی که در شیوه‌نامه ارتقای رتبه (که در دست تهیه و اقدام قرار دارد) پیش‌بینی خواهد شد و با احراز شرایط لازم به رتبه بالاتر ارتقا خواهند یافت.

در این اطلاعیه همچنین اعلام شده که زمان برگزاری آزمون سنجش صلاحیت حرفه‌ای متعاقبا اعلام خواهد شد.

کاهش پرداختی از جیب مردم با اجرای طرح تحول سلامت

معاون کل وزارت بهداشت گفت: میزان پرداختی از جیب مردم با اجرای طرح تحول نظام سلامت کاهش پیدا کرده است.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به قیمت دارو در سال آینده اظهار کرد: بر اساس مصوبه دولت به دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی ارز دولتی تعلق می‌گیرد که دستگاه‌های رادیولوژی و ملزومات جانبی مانند کیت‌های تشخیصی و فیلم های تصویر برداری نیز با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری و تامین می‌شود.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌هایی که در لایحه بودجه و کمیسیون تلفیق مطرح شده است مانند سال‌های گذشته افرادی که در مراکز درمانی و بیمارستان‌های بخش دولتی بستری می‌شوند، در شهرها ۹۰ درصد، برای افراد ساکن در مناطق روستایی ۹۵ درصد و ۷۰ درصد از هزینه های سرپایی در بیمارستان‌ها به وسیله دولت و صندوق‌های بیمه‌گر تحت پوشش قرار می‌گیرد.

حریرچی بیان کرد: با پیگیری وزیر بهداشت و موافقت دولت دستگاه‌های رادیولوژی برای جلوگیری از فشار و بار مالی بر مردم با همان ارز دولتی تامین می‌شود قیمت دارو به طور معمول و مانند سال‌های گذشته بین ۱۰ تا ۱۵درصد بیشتر می شود و قیمت اقلام دارویی گران نمی‌شود.

کد خبر 408204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.