هشت دلیل برای مصرف کیوی

تغذیه ‌و ناباروری، اصلی ‌ترین دلیل اسپاسم عضلات، مصرف زیاد نودل و خطر دیابت و سکته مغزی، هشت دلیل برای مصرف کیوی و افزایش قوای جسمی با مصرف گوشت شتر را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا، یک متخصص ارتوپدی ‌با اشاره به اینکه کم آبی ‌بدن، کاهش اکسیژن، حرکات ناگهانی، خستگی، مصرف برخی داروها، مواجهه ‌با سموم تغذیه نامناسب و کمبود برخی ویتامین‌ها را از مهمترین علل بروز اسپاسم عضلانی است ‌و اظهار کرد: کمر شایع‌ترین عضو دچار گرفتگی است ‌که با استفاده از حرکات کششی، پمادهای شل کننده و اصلاح تغذیه می توان این عارضه را درمان کرد.

محسن ‌توکلی ‌با بیان اینکه اسپاسم به انقباض ‌غیر ارادی دردناک یک یا گروهی از عضله گفته می ‌شود، افزود: در این حالت به دستور مغز گروهی از عضلات منقبض می شوند تا از بروز صدمه بیشتر در یک عضله آسیب دیده جلوگیری کنند که این انقباض از چند ثانیه تا چند دقیقه و برخی مواقع تا ساعتها به طول می انجامد.

وی با تاکید بر اینکه اسپاسم عضلات در دو حالت به اسپاسم کلی و جزئی تقسیم می شود، گفت: اسپاسم کلی، تمام عضلات اندام را در برمی گیرد و شایع ترین علت آن کاهش آب بدن است که با نوشیدن آب و مایعات زیاد برطرف می شود و اسپاسم جزیی، نقاط کمر و گردن را در بر می گیرد و فروان ترین علت آن حرکت دادن ناگهانی این عضلات است که با استراحت و انجام تمرینات کششی بهبود می یابد.

هشت دلیل برای مصرف کیوی

کیوی میوه ای با مقدار متوسط کالری است که هر ۱۰۰ گرم از آن دارای ۶۱ کالری بوده و منبع خوبی از فیبر محلول محسوب می شود. کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: کیوی منبع عالی از آنتی اکسیدان، ویتامین C و سطوح بسیار خوبی از ویتامین A، E، K و ترکیبات آنتی اکسیدانی فلانوئید ها مانند بتا کاروتن، لوتئین، گزانتین است.

فاطمه شفیعی با بیان اینکه به علت خواص متعدد کیوی، مصرف آن به عنوان یک میوه عالی برای سلامت بدن توصیه می شود، افزود: کیوی دارای یک آنزیم تجزیه کننده پروتئین به نام Acitinidian است که به هضم غذا کمک می کند.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه، تصریح کرد: کیوی یک منبع بسیار خوب از فیبر در رژیم غذایی است که مانع از یبوست و سایر مشکلات گوارشی می شود. مطالعات متعدد گزارش کرده اند که کیوی ممکن است یک اثر ملین ملایم داشته باشد و می تواند به عنوان یک مکمل غذایی به ویژه برای افراد مسن دچار یبوست استفاده شود. مصرف منظم و روزانه این میوه می تواند مانع از یبوست در افراد شود.

شفیعی با تاکید بر اینکه فیبر و پتاسیم در کیوی سلامت قلب را پشتیبانی می کند، گفت: در هر ۱۰۰گرم کیوی ۳۱۲ میلی گرم پتاسیم وجود دارد که معادل هفت درصد متوسط نیاز روزانه افراد به پتاسیم است. پتاسیم الکترولیت مهمی در مایعات بدن است که با مقابله با اثرات زیان آور سدیم، در تنظیم ضربان قلب و فشار خون نقش دارد.

وی خاطر نشان کرد: مطالعات پژوهشی نشان می دهد که ترکیبات خاص در میوه کیوی وجود دارد که دارای عملکرد مشابه آسپرین در رقیق کردن خون است، بنابراین کیوی با جلوگیری از تشکیل لخته در داخل عروق خونی، بدن را در برابر خطرات سکته مغزی و حمله قلبی حفاظت می کند.

این کارشناس ارشد تغذیه، گفت: دانه های موجود در کیوی منبع بسیار خوبی از اسید چرب امگاسه است. مطالعات پژوهشی نشان می دهد که مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا سه موجب کاهش خطر بیماری های عروق کرونر قلب و سکته مغزی می شود.

او ادامه داد: با توجه به مطالعات در مورد اثرات مصرف کیوی بر کیفیت خواب در بزرگسالان مبتلا به مشکلات خواب مشخص شده است که مصرف کیوی ممکن است شروع، مدت زمان و کیفیت خواب را در بزرگسالان مبتلا به خود گزارشی اختلالات خواب بهبود بخشد.

شفیعی، با اشاره به اینکه ویتامین E و محتوای بالای ویتامین c به همراه ترکیبات دیگر آنتی اکسیدانی موجود در کیوی در تقویت و تعدیل سیستم ایمنی بدن موثر است، اظهار کرد:فلانوئیدها و کاروتنوئیدها در کیوی اثرات آنتی اکسیدانی دارند، این مواد شیمیایی گیاهی DNA را از آسیب رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می کند و با جلوگیری از آسیب DNA رشد سلول های سرطانی مهار می کند.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، تاکید کرد: کیوی منبع سرشار از اسید فولیک است که برای یک بارداری سالم و پیشگیری از نقایص عصبی در جنین و برای رشد مغز جنین در حال رشد موثر است. کیوی دارای محتوای بالای ویتامین C است که در تشکیل کلاژن دخیل است. کلاژن یک پروتئین همبند است که موجب استحکام پوست می شود.

تغذیه و ناباروری

ناباروری در ایران بیش از میانگین جهانی است. تغذیه غلط یکی از دلایل ناباروری در زنان و مردان است.

۱- مصرف چربی های ترانس احتمال ناباروری را بیشتر می کنند.

زنانی که در تخمک گذاری و باروریشان مشکلاتی دارند نسبت به زنان سالم، تمایل بیشتری به منابع حاوی اسیدهای چرب ترانس دارند. چربی ترانس شامل روغن گیاهی جامد یا نیمه جامد، مارگارین، روغن سرخ کردنی و فست فود ها هستند. حتی مصرف تنها ۲% از کالری روزانه از چربی های ترانس خطر مضاعف برای باروری دارد.

۲- زنان نابارور در سنین بالا باید در مصرف قهوه احتیاط کنند.

افزایش سن یکی از دلایل ناباروری زنان است. به این افراد توصیه به مصرف ویتامین های گروه B، E، اسیدفولیک، روغن ماهی، روی، پروبیوتیک ها و پرهیز استفاده از قهوه می شود. از دیگر توصیه ها به این افراد کاهش وزن تا ۵ کیلوگرم است.

۳- تغذیه نادرست و غلط در ناباروری مردان تاثیرگذار است.

مردانی که رژیم های غذایی بد و یا مملو از چربی اشباع شده دارند، شانس پدر شدنشان نصف می شود. چربی بیش از حد رژیم های غذایی بد باعث پایین آمدن شمار اسپرم ها می شود. همچنین اضافه وزن در کاهش باروری افراد چاق بسیار تأثیر گذار است. اما افراد لاغر نیز در صورت مصرف حجم زیاد خوراکی های فاقد ارزش غذایی، به توان باروری خود آسیب می زنند.

مصرف زیاد نودل و خطر دیابت و سکته مغزی

نودل ‌در عین حال که خوشمزه است؛ وسریع آماده می‌شود، می‌تواانند عوارض خطرناکی را در پی داشته باشد. پس افرادی این غذا را بیش از حد مصرف می‌کنند بدانند نودل هرگز نمی‌تواند جای غذاهای مغذی را بگیرد همچنین این غذای محبوب سرشار از نشاسته است که این خود باعث چاقی می‌شود از عوارض دیگر آن می‌توان به دیابت، مشکلات قلبی و خطر سکته مغزی را نیز اشاره کرد.

مادرانی ‌هستند که نودل را جایگزین غذاهای مغذی می‌کنند و در حقیقت می‌خواهند اشتهای فرزنداشان را با این غذای نیمه آماده افزایش دهند؛ این کار فقط شکمشان را پر می‌کند و در حقیقت یک سیری موقت به آنان دست می‌دهند که هیچ تاثیری در روند رشد و تکامل فرزندان ندارد، و نمی‌توانند ویتامین و سایر املاح مورد نیاز بدن را تامین کند؛ پس نودل نمی‌تواند غذای مفیدی برای کودکان باشد.

نودل ‌در حقیقت برای کودکانی که در حال رشد هستند بسیار مضر است؛ اما اگر کودک علاقه زیادی به این غذای محبوب دارد می‌توانید آن را با سبزیجات فراوان تهیه کنید تا علاوه بر کربوهیدرات مورد نیازی که در نودل یاقت می‌شود خواص و ویتامین‌های موجود در سبزیجات هم وارد بدنش شود.

رنگ ‌و بوی نودل ناشی ‌از افزودنی‌هایی است که به ترکیب آن اضافه شده است؛ همچنین رنگ‌های مصنوعی، چربی‌های اشباع و آنتی اکسیدان‌های مصنوعی. عناصر غذایی مهم مانند پروتئین، آهن، فسفر و ویتامین‌های مفید درنودل وجود ندارد. پودرهای طعم دهنده از نمک، قند، ادویه و «مونوسدیم گلوتامات» ساخته شده که بیشتر آن‌ها برای سلامت مضر هستند.

این غذای پر طرفداردر بین مردم جهان، مقدار کمی فیبر و پروتئین دارد و در نتیجه نمی‌تواند برای مصرف کننده مفید باشد. مادرانی که در د وران بارداری خود این غذا را زیاد هوس می‌کنند باید بدانند این ماده غذایی پر از نمک، سرشار از چربی‌های اشباع‌شده و مواد نگهدارنده است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند به جنین داخل رحم مادر باردار صدمه وارد کند. توصیه می‌شود از خوردن زیاد نودل در طول هفته بپرهیزید و مصرف آن را به حداقل برسانید تا از عوارض بد این غذا در امان بمانید.

افزایش قوای جسمی با مصرف گوشت شتر

در طب سنتی آمده است که گوشت شتر قوای بدنی و استقامت را زیاد کرده و اعصاب و قوای جنسی را تقویت می‌کند و از اختلالات در رشد جنین جلوگیری می‌کند. گوشت شتر، گرم و خشک است و برای تقویت قوای جسمی و بر طرف کردن ضعف جسمانی بسیار مفید است. مصرف گوشت شتردر تقویت اعصاب تاثیر مثبتی دارد و برای جلوگیری از اختلالات در رشد ‌جنین کارآمد است.

این گوشت پروتئین و چربی کمتری نسبت به گوشت گاو و گوساله دارد، اما سدیم آن زیاد و پتاسیم کمی دارد که این قضیه به تحمل‌پذیری شتر به کمبود آب مرتبط می‌شود. آهن و روی گوشت شتر کمتر از گوشت سایر دام‌هاست، اما فسفر، کلسیم و ویتامین‌های B در عضلات ران این حیوان بیشتر است.

گوشت شتر نسبت ‌به گوشت گاو پروتئین کمتری دارد؛ ویژگی متمایزکننده گوشت شتر در مقایسه با سایر گوشت‌ها، فقدان مواد هورمونی و آنتی‌بیوتیک در آن است کالری بسیار بالای گوشت شتر قوای بدنی و استقامت را زیاد می کند و توصیه میشود که بانوان باردار و شیرده، دانش آموزان، ورزشکاران و افراد کهنسال از خوردن آن غافل نشوند.

کد خبر 408199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.