"وارنگ" درهم تنیدگی فضا و زمان

جهان به سمت بی نظمی و پدیده‌ها به سوی پراکندگی می‌روند، از طرف دیگر به نظر می‌آید که طبیعت از هم شکلی و کلیشه گریزان است، پیرامون ما بیکرانه‌ای از در هم تنیدگی فضا و زمان است."وارنگ" گاه روایت سرگردانی در جهانی سرشار از اتفاق و حرکت و گاه تصویر رویاهایی بهم ریخته و ابهام آمیز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "وارنگ" مجموعه آثار شهین نبویان پور است که اینک فارغ از محدودیت ها، آزادانه به بوم هنری تازه بخشیده و معتقد است "وارنگ هر چه که هست برای من تجربه ای است بسیار دلچسب از آزادی بیان احساس و تجسم جهانی ناشناس و دست نیافتنی، آمیزه با صدا و سکوت."

این هنرمند در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص خلق آثار نمایشگاه وارنگ می‌گوید: زمانی که هنرمند، به تجربه‌های زندگی‌اش نگاه می‌کند و به پیرامونش ژرف می‌نگرد، ایده‌ای در ذهنش شکل می‌گیرد و به مرور زمان بارور می‌شود و میلی پدید می‌آید که به ابراز آن اندیشه می‌انجامد، انگیزه‌ من از خلق به همین خودبیانگری و ابراز دیدگاهم به مخاطب بر می‌گردد.

وی افزود: آنچه در این جا بر آن تاکید باید کرد، ضرورت تعامل چندجانبه‌ هنرمند، مخاطب و اثر هنری است.

این هنرمند با بیان اینکه ضرورت و احتیاج به آزادی، چه در بیان و چه در استفاده از متریال، شکل دهنده به ایده و روند این مجموعه بود، می‌گوید: نقش‌های انتزاعی پارچه‌ها، خیالم را بارور می‌کرد و اجازه‌ رؤیا پردازی می‌داد. پس از مجموعه قبلی‌ام متوجه شدم که نیاز به آزادی بیشتر دارم، وجود نقش‌ پارچه ها که زمینه‌ اصلی ایده پردازی بود، در عین این که امکانات فراوانی پیش رویم گذاشت، اما محدودیت‌هایی هم به دنبال داشت چراکه دست به تجربه‌ روش‌های جدیدی زدم.

نبویان پور ادامه می‌دهد: این آثار بسیار تجربی است و ساعت‌ها روی ترکیب مواد و خواصشان مطالعه و آزمایش کردم و در فرایند کار به مرور متوجه شدم که هر بافتی چگونه به بیانی که مورد نظرم است، کمک می‌کند. ضمن این که اجرای مواد مختلف روی بوم، متفاوت و برخی با دقت و در موارد زیادی اجرای بداهه‌ کار، مرز حساسی بین نظم و بی نظمی و این همان موقعیتی بود که دنبالش بودم، همچنین برای اجرای مواد روی بوم، نه تنها از ابزارهای موجود استفاده، بلکه دست به ابزار سازی زدم و همه‌ این تجربه‌ها، در فرایند کار شکل گرفته و گام به گام حدود آزادی‌ام را توسعه داده است.

وی با بیان اینکه این مجموعه نشان دهنده‌ فرایندی است که گام به گام و در طول دو سال شکل گرفته، می‌گوید: باید اشاره کنم که تغییرات بر اساس منطق درونی اثر بوده و حتی در مورد بوم‌ها، بر اساس ایده و متریال و گفت و گویی که بین آن‌ها با فضای مورد نیازم شکل گرفته، ابعاد آن‌ها را انتخاب کرده‌ام. به همین دلیل فکر می‌کنم ابعاد کارها با هر اثر خیلی هماهنگ و به لحاظ کیفی نیز این تفاوت طبیعی است چرا که وقتی شما در یک بازه‌ طولانی دست به آفرینش می‌زنید، کارهای آخر احتمالاً از کیفیت بیشتری برخوردار و اگر تاکید بر فرایند خلق آثار باشد، به نظر من این نقطه‌ قوت این مجموعه است.

این هنرمند خاطرنشان می‌کند: در این تلاش از رنگهایی محدود چون سپید و سیاه و گاهی خاکستری بهره گرفته‌ام، فرم‌ها تکرار ناپذیرند و خود برآمده از اتفاق و رنگ است. بافت‌ها حاصل ترکیب گوناگونی مواد است، آمیختگی چیزهایی که ناچیز به چشم می‌آیند.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه وارنگ در گالری دیدار اصفهان واقع در توحید میانی، خیابان شهید قندی، کوچه شهید قاسمی، پلاک۶ میزبان هنردوستان تا ۱۶ بهمن ماه خواهد بود.

کد خبر 407868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.