چهارباغ، یک‌ خیابان مولد است

یک راهنمای تور گفت: چهارباغ اصفهان یک خیابان مولد است، زیرا به عنوان یک الگو برای ساخت دیگر خیابان‌های ایران و حتی جهان شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افسانه شکوهنده در نشست آشنایی با خیابان‌های مهم ایران که عصر روز دوشنبه _هفتم بهمن‌ماه_ در کافه فنجان برگزار شد، اظهار کرد: اولین خیابان ایران به فرم امروزی خیابان سپه قزوین بود و خیابان چهارباغ عباسی اصفهان در واقع دومین گذر به معنی امروزی خیابان بوده است.

این راهنمای تور ادامه داد: دو خیابان عباسی و چهارباغ بالا در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد. چهارباغ اصفهان یک خیابان مولد است، زیرا به عنوان یک الگو برای ساخت دیگر خیابان‌های ایران و حتی جهان شد. خیابان‌های چون چهارباغ خواجو در ایران زمان قاجاری و شانزلیزه فرانسه با الهام از چهارباغ عباسی ساخته شده‌اند. بنابراین طرح چهارباغ به اندازه‌ای خوب بود که هرکس در دوره‌ای که زمامداری شهر را بر عهده می‌گرفت، علاقه داشت تا خیابانی شبیه چهارباغ بسازد.

وی با اشاره به دلیل نامگذاری چهارباغ گفت: پیش از صفویه این قسمت از شهر باغ‌های فراوانی وجود داشته و گفته می‌شود به یاد چهار باغ مهم کاران، بکر، انگورستان و سیاه اسم این خیابان چهارباغ گذاشته است. از طرفی دیگر پاسارگاد قدیمی‌ترین باغ ایران بوده و الگوی ایجاد باغ‌های ایرانی از این باغ بوده، در این الگو چهار پیاده راه به صورت علامت مثبت در راستای مرکز باغ وجود داشته و باغ را به چهار قسمت تبدیل می‌کرده است. چهارباغ نیز اصفهان را به چهار قسمت تقسیم کرده و به همین دلیل به این نام‌ خوانده می‌شود.

شکوهنده با بیان این نکته که در زمان صفوی چهار ردیف درخت چنار در چهارباغ عباسی کاشته شد، توضیح داد: در همان زمان شایعه‌های مبنی بر وجود سکه‌ طلا زیر هر یک‌ از چنارها وجود داشت. همچنین در بخش‌های شرقی و غربی چهارباغ باغ‌هایی بوده که سردرهای آن‌ها روبرو یکدیگر و بین سردرها یک حوض وجود داشته است. چهارباغ در روزهای چهارشنبه برای تفریح زنان شاه قرق می‌شده است. 

این راهنمای تور درباره خیابان هایی که به چهارباغ وصل می‌شود تصریح کرد: خیابان پارس زمانی که کوالالامپور به خواهرخواندگی اصفهان درآمد، به نام این شهر تغییر نام داد. اسم قدیمی خیابان آمادگاه نیز "فتح آباد" بوده و به دلیل حضور سربازخانه به "آمادگاه" تغییر نام داد. شیخ بهایی در زمان حضور در اصفهان با دختر شیخ‌السلام اصفهان ازدواج کرده و بعدها خود به سمت شیخ‌السلام می‌رسد و خیابان "شیخ بهایی" به نام او ثبت می‌شود. زمان کوچ شاه عباس از قزوین به اصفهان، خانواده شاه در خیابان "عباس آباد" ساکن شدند و این خیابان به این نام در نقشه‌ها ثبت شد. 

وی افزود: خیابان شمس آبادی نیز در نقشه‌های مربوط به دوران پهلوی به دلیل وجود بیمارستان انگلیسی‌ساخت مریم، به عنوان خیابان مریضخانه انگلیسی شناخته می‌شده است.

این راهنمای تور به مادی‌های چهارباغ نیز اشاره کرد و گفت: در زمان صفویان محلات اصفهان گسترش می‌یابد و نیاز بود که در حق‌آبه‌های شهر بازبینی شود. شیخ بهایی حق‌آبه‌های اصفهان که از زمان ساسانی وجود داشته را به روز می‌کند. مادی‌های فدن، جوی شاه، فرشادی و نیاصرم چهار مادی هستند که به خیابان چهارباغ برخورد می‌کنند. 

شکوهنده در پایان درباره بازار هنر تاکید کرد: این بازار در زمان شاه سلطان حسین و توسط مادرش ساخته شد و سود آن برای مدرسه چهارباغ صرف می‌شده است. اسم پیشین بازار هنر "بازارچه بلند" بوده است.

کد خبر 407828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.