ارتباط بین آبله مرغان کودکی و بزرگسالی چیست؟

نتایج بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد قرار گرفتن دوباره در معرض ویروس آبله مرغان، خطر ابتلا به زونا را در بزرگسالی کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زونا یک بیماری ویروسی است که در نتیجه فعالیت دوباره ویروس "واریسلا"( آبله مرغان) بروز می‌کند. بعضی افراد معتقد هستند اگر کسی در دوران کودکی به آبله مرغان مبتلا شود و دومرتبه در معرض ویروس واریسلا قرار بگیرد، دچار بیماری زونا نمی‌شود. موضوع قابل توجه اینکه کاهش شیوع آبله مرغان، اثرات محافظتی قرارگیری دوباره در معرض این ویروس را محدود می‌کند؛ در نتیجه میزان شیوع عفونت زونا در میان افراد مسن افزایش می‌یابد.

گروهی از محققان انگلیسی داده‌های پزشکی ۹ هزار و ۶۰۴ فرد را که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۸ به زونا مبتلا شدند، بررسی کردند. پژوهشگران احتمال بروز زونا را در میان این افراد، دو دهه پس از قرارگیری در معرض ویروس آبله مرغان ارزیابی کرده و آن را با احتمال بروز این بیماری در دوره زمانی که در معرض این ویروس قرار نداشتند، مقایسه کردند.

یافته های جدید نشان داد که به طور کلی، چهار هزار و ۱۱۶ فرد، زمانی که در معرض ویروس آبله مرغان قرار نگرفتند، به بیماری زونا مبتلا شدند و پنج هزار و ۵۵ نفراز شرکت کنندگان در دوره‌ای که در معرض این ویروس بودند به زونا مبتلا شدند. محققان پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن افراد و فصول سال به این نتیجه رسیدند که احتمال ابتلا به بیماری زونا دو سال پس از قرارگیری در معرض ویروس آبله مرغان، در مقایسه با دوره زمانی که فرد در معرض این ویروس قرار نداشت، حدود ۳۳ درصد کمتر بود.

علاوه بر این، احتمال ابتلا به زونا در میان افرادی که ۱۰ تا ۲۰ سال پیش در معرض ویروس آبله مرغان قرار گرفتند، ۲۷ درصد کمتر بود. به گفته محققان، احتمال ابتلا به زونا در میان افرادی که قبلا در معرض ویروس واریسلا قرار گرفتند، کمتر از دیگران است.

نتایج این مطالعه در مجله The BMJ منتشر شده است.

کد خبر 407477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.