۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵
از فلورانس تا سبزه‌میدان

سال‌هاست همه چشم‌انتظار تکمیل آن هستند و منتظرند روزی بیاید که ثمره خوش تلاش‌ها، کام‌ها را شیرین کند، اما انگار همه چیز دست در دست هم داده تا آن روز نیاید و چشمان شهروندان همچنان منتظر بماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قول داده بودند که با همتی بلند برای ساختن روزهایی بهتر کاری کنند کارستان؛ گفته بودند رؤیای شیرین شهرهای اروپایی را با زادتوشه‌ای از فرهنگ ایرانی در همین جا می‌سازند، اما حالا ۲۰ سال گذشته انجام کارها همچنان در خم یک کوچه مانده، انگار قرار نیست به این زودی‌ها هم تمام شود. مسئولان یکی پس از دیگری می‌آیند و می‌روند و هر یک قول‌هایی می‌دهد، اما این ناتمامی پروژه سبزه‌میدان است که همچنان چونان داغی بر دل شهر زنجان مانده؛ داغ زخمی که تنها با همتی امیدبخش التیام می‌یابد.

محمدرضا صفری از شهروندان زنجانی، می‌گوید: بسیاری از پروژه‌های شهر زنجان در کندی اجرا و زمانبری زیاد مثال‌زدنی است؛ پروژه سبزه میدان هم از همان‌ طرح‌ها است؛ ۲۰ سال است که می‌خواهند سبزه‌میدان زنجان را بسازند، اما هنوز خبری نیست. اصلا معلوم نیست این محل پارکینگ دارد یا نه؟ مسیرهای دسترسی مسدود شده و مسیر جایگزین پیش‌بینی شده است.

یحیی قربانیان شهروند دیگری است که می‌گوید: پروژه‌ای که روزگاری قرار بود شبیه میدان فلورانس ایتالیا ساخته شود، حالا بعد از حدود ۲۰ سال هنوز ناتمام و تنها مشکلات کسبه سبزه‌میدان را چند برابر کرده و مردم هر روز از وضعیت نابسامان آن گلایه می‌کنند. اگر قرار است در این محل پیاده‌راه ساخته شود باید شرایط و منافع کسبه و شرایط فرهنگی محل را هم در نظر بگیرند.

تنش‌های ایجاد شده مانع اجرای پروژه نیست

غلامحسین احمدی، سرپرست شهرداری زنجان با بیان اینکه  با وجود تنش‌های به‌وجود آمده در شهرداری زنجان بر روند اجرایی پروژه سبزه میدان خللی وارد نشده است، می‌گوید: در نخستین جلسه شورا که بنده به عنوان سرپرست تعیین شدم یکی از دستورات جلسه بررسی پروژه سبزه میدان و بازدید از روند اجرای کار و اطلاع از کاستی‌ها و مشکلات آن بود.

وی تاکید می‌کند:  ادامه مراحل اجرایی پروژه باقوت ادامه دارد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و طبق مفاد قرارداد در صورت وجود ایرادات و قصور، طرفین باید ضرر و زیان را جبران کنند. مفاد این قرارداد طرفین را مکلف به انجام تعهدات قانونی و تکمیل به‌هنگام پروژه کرده است.

احمدی گفت: ممکن است در حین اجرای پروژه اصلاحاتی  انجام شود و در صورت نیاز، مسئولان مربوطه بازنگری‌هایی را در این طرح انجام می‌دهند، اما در حال حاضر اجرای پروژه بدون توقف و طبق برنامه زمان‌بندی قبلی ادامه می‌یابد.

وی از پروژه سبزه میدان به عنوان پروژه اصلی مدیریت شهری  و مطالبه مهم شهروندان یاد می‌کند و می‌افزاید: مدیریت عالی استان نیز بر تسریع و نظارت دقیق بر نحوه اجرای پروژه تاکید دارد.

سرپرست شهرداری زنجان با بیان اینکه کسبه پیرامون سبزه میدان به روند اجرای پروژه اعتراض دارند، می‌گوید: همه نیازهای شهروندان و کسبه در این پروژه با مقیاس‌های مختلف تعریف شده است، اگر به تغییراتی هم نیاز باشد قبل از اعمال، مطالعات میدانی انجام می‌شود.

وعده‌ دوساله برای تکمیل پروژه

احمدی با بیان اینکه در آینده نزدیک ماکت این پروژه طراحی و در محل آن نصب خواهد شد، خاطرنشان می‌کند: با وجود بازگشایی بخش زیادی از محور اصلی سبزه‌میدان، هنوز یکی ازپلاک‌های موجود در محور اصلی سبزه میدان تملک نشده و همین مسئله باعث بروز مشکلاتی در  محورها و راه‌های ارتباطی آن شده است.

وی یاد آور می شود: با وجود این که باز گشایی معبر انجام شده ولی تملک نشدن چهار تا پنج متر باقیمانده مسیر، عملیات بازگشایی را مختل  کرده است‌ که به زودی این مشکل نیز رفع خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: تنش‌های موجود در شهرداری هیچ خللی بر روند اجرایی پروژه وارد نکرده و شهروندان مطمئن باشند سبزه میدان در موعد مقرر دو ساله به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهروندان نظاره‌گر رفتار مسئولان هستند

رضا عسگری، فرماندار زنجان می‌گوید: پروژه سبزه میدان از طرح‌های مهم شهری است که استاندار زنجان نیز بر تکمیل آن جهت تحقق مطالبه عمومی تاکید دارد.

وی گفت: زمان زیادی از شروع پروژه سبزه میدان می‌گذرد و واقع شدن آن در بافت مرکزی و ارزشمند تاریخی شهر حساسیت بر چگونگی اجرای پروژه را افزایش داده است.

 فرماندار زنجان با اذعان به اینکه در این دوره شورا و مدیریت شهری شرایطی فراهم شد که تغییرات زیادی در اجرای آن ایجاد شود، می‌افزاید: پروژه با جدیت بیشتری آغاز، پیمانکار جدید مشخص و منابع مالی مورد نیاز آن نیز تامین شده است.

عسگری تاکید می‌کند: بر اساس قرارداد و ضمانت نامه‌های اخذ شده این پروژه باید در دو سال آینده به مرحله بهره‌برداری برسد؛ ضمانت اجرایی دو طرفه است و یک طرف به شهرداری بر می‌گردد که اگر نتواند تمهیدات لازم را برای اجرای پروژه فراهم کند محکوم به پرداخت جریمه خواهد شد، البته در صورتی که پیمانکار نیز نتواند به تعهدات خود عمل کند، جرایم سنگینی برایش تعیین شده است.

بعضی ایرادات به پروژه وارد شده است!

وی می‌افزاید: در این پروژه به لحاظ مفاد قرارداد همزمان با کار اجرایی این امکان وجود دارد که اصلاحات و مطالعات لازم انجام شود، البته کلیات طرح در کمیسیون ماده ۵ مصوب شده است .

فرماندار زنجان می‌گوید: محدوده طرح و کلیات آن مشخص شده، اما در جزئیات اگر نیازی به تغییرات باشد همزمان این قابلیت در قرارداد پیش‌بینی شده است.

عسگری با بیان اینکه بعضی ایرادات به پروژه سبزه‌میدان وارد بوده است، تصریح می‌کند: ایرادات مدیران شهری و کارگروه‌های تخصصی که در حوزه معاونت عمرانی تشکیل شده منعکس خواهد شد.

وی با بیان اینکه این پروژه باید بتواند سطح خدمات و رفاه عمومی را افزایش دهد، عنوان می‌کند: این طرح عمرانی باید خدمات شهری در هسته مرکزی شهر را ارتقا دهد و رضایت‌مندی عمومی را به دنبال داشته باشد.

فرماندار زنجان با بیان اینکه پروژه‌ای با این ابعاد باید بتواند بیشترین خواسته‌های مردمی را جوابگو باشد، تاکید می‌کند: نظارت‌ها توسط معاونت حوزه عمرانی و دستگاه‌های نظارتی انجام می‌شود.

کد خبر 407332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.